内容に類似性のあるシラバス

208 件ヒット (0.026秒):

  •   子供と家族のための専門的な看護実践トレーニング Training on advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(月)-2025年1月28日(火) April 9 2024 - January 28 2025  
      月曜日 10:30-16:10・火曜日 13:00-16:10 Monday, 10:30-16:10・Tuesday, 13:00-16:10  

    小児看護学特論Ⅰ,Ⅱ,小児看護学セミナーⅠ,Ⅱ,Ⅲ,家族のメンタルヘルス特論,地域ケアシステム特論Ⅰ,小児専門看護学実習Ⅰおよび共通科目で学習した知識とスキルを統合し,複雑で解決困難な健康問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実際について実習を通して学ぶ。

    In this course, students will integrate knowledge and skills of Child Health Nursing-Lecture Ⅰ/Ⅱ, Child Health Nursing Seminar Ⅰ/Ⅱ/Ⅲ, Mental Health for Family, Community Health Care System Nursing:Concept & TheoriesⅠ, Child Health Nursing Practice Ⅰ, common subject, and understand the advanced practical nursing for children and their families.

  •   子供の疾病の診断および治療に関する診療トレーニングとケアの視点 Clinical training and care perspectives regarding the diagnosis and treatment of children's diseases  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-12:00 Tuesday, 8:50-12:00  

    複雑で解決困難な健康問題を持つ子どもや家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実践を行うために,健康障害を持つ子どもの疾病の診断および治療,それらに基づいたケアの視点について実習を通して学ぶ。

    The purpose of this class is to provide advanced and specialized nursing care for children with complex and difficult-to-solve health problems, their families, and the people surrounding them. And the aim is to learn through practical training about treatments and the perspectives of care based on them.

  •   看護実践におけるコンサルテーションの理論と実際 Theories and practice of consultation in nursing practice  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月2日(水)-2025年1月15日(水) October 2 2024 - January 15 2024  
      毎週水曜日 10:30-12:00 Wednesday, 10:30-12:00  

    看護のある専門領域の専門家であるコンサルタントが,その事柄について経験が十分ではないケア提供者や専門外のケア提供者(コンサルティ)から実際的な問題について相談を受け,その状況を改善するために,コンサルティの知識・技術を助長するよう側面的援助を行うことが看護の実践活動におけるコンサルテーションであることを理解するために,コンサルテーションの基本的な知識や技法を学ぶ。あわせて,老年・在宅,精神,小児の看護を題材にしてそれぞれの領域のコンサルテーションの特異性とそれに応じたアプローチを学び,それらを活用できる能力を養う。

    Consultation in nursing practice involves a consultant who is an expert in a particular field of nursing receiving advice on practical issues from care providers or non-specialist consultants who do not have sufficient experience in the matter. To improve the knowledge and skills of consultants, it is necessary to provide lateral support to enhance their knowledge and skills. To understand this, students will learn basic knowledge and techniques of consultation. At the same time, students will study geriatric/home healthcare nursing, psychiatric nursing, and pediatric nursing as cases, learn about the specificities of consultation in each area and the approaches that correspond to them, and develop the ability to utilize them.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   小児看護学実習(4年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張 Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月22日(木) October 3 2024 - January 22 2025  
      毎週木曜日 13:00-14:30 Thursday, 13:00-14:30  

    高度で専門的な看護実践の基盤となる研究論文等の資料を講読することを通して,様々な健康レベルにある小児・家族に対して,倫理的判断および臨床判断に基づき,状況に応じた高度な看護実践を行うためのアセスメント技法および実際的な支援技法を学ぶ。

    Students will be able to respond to situations based on ethical and clinical judgments for children and families at various health levels and learn assessment methods and practical support methods for advanced nursing practice by reading research papers and other materials that form the basis of advanced and specialized nursing practice.

  •   健康な家族と健康障害を有する家族のメンタルヘルス Mental health of healthy families and families with health disorders  
      塩飽 仁  
      医  
      後期/the second semester  
      毎週火曜日 14:40-16:10 Every Tuesday 14:40-16:10  

    健康な家族と健康障害を有する家族に対するメンタルヘルス支援を検討できる。

    Students can consider mental health support for healthy families and families with health disorders.

  •   小児看護学実習(3年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法の開発と検証 Development and validation of methods to support families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月12日(金)- 2024年7月26日(金) April 12 2024 - July 26 2024  
      毎週金曜日 18:00-19:30 Friday, 18:00-19:30  

     家族支援看護学領域において,家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法を開発,検証し,さらに実践的指導者となるために必要な演習を行う。

     特にがん患者や家族の特性,環境との相互作用について緩和ケアの対象となる患者・家族も含み,国内外の諸理論を国際的な視点から評価,検証することができ,がん患者とその家族への新たな介入モデルの構築,アセスメントツールの作成と活用に卓越した能力の人材を育成する。

     看護の対象となる子どもと家族の相互的,相補的作用に基づく発達理論を基盤に,特に学童期,思春期特有の発達課題とその問題について検証できる能力を養う。さらに英文による最新の子どもの精神障害について抄読するとともに,医療者,子供,家族間の発展的な看護支援方法の分折,評価のできる人材の育成,精神看護学における新たな人間関係論を開発できる人材を育成する。

     加えて,学生が関心を寄せる領域の研究課題の明確化,研究方法の妥当性,および研究の到達目標を学生自身が十分検討でき,その研究課題が家族支援看護学の発展に十分寄与できるように指導し,独創的な研究デザインで「家族支援看護学」に新たな知見を加えることができるような能力を育成する。

    Students will learn about the development and validation of theory to support families.

  •   子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20  

    子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

    In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

もっと見る…