内容に類似性のあるシラバス

148 件ヒット (0.018秒):

  •   子供の疾病の診断および治療に関する診療トレーニングとケアの視点 Clinical training and care perspectives regarding the diagnosis and treatment of children's diseases  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-12:00 Tuesday, 8:50-12:00  

    複雑で解決困難な健康問題を持つ子どもや家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実践を行うために,健康障害を持つ子どもの疾病の診断および治療,それらに基づいたケアの視点について実習を通して学ぶ。

    The purpose of this class is to provide advanced and specialized nursing care for children with complex and difficult-to-solve health problems, their families, and the people surrounding them. And the aim is to learn through practical training about treatments and the perspectives of care based on them.

  •   子供と家族のための専門的な看護実践トレーニング Training on advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(月)-2025年1月28日(火) April 9 2024 - January 28 2025  
      月曜日 10:30-16:10・火曜日 13:00-16:10 Monday, 10:30-16:10・Tuesday, 13:00-16:10  

    小児看護学特論Ⅰ,Ⅱ,小児看護学セミナーⅠ,Ⅱ,Ⅲ,家族のメンタルヘルス特論,地域ケアシステム特論Ⅰ,小児専門看護学実習Ⅰおよび共通科目で学習した知識とスキルを統合し,複雑で解決困難な健康問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実際について実習を通して学ぶ。

    In this course, students will integrate knowledge and skills of Child Health Nursing-Lecture Ⅰ/Ⅱ, Child Health Nursing Seminar Ⅰ/Ⅱ/Ⅲ, Mental Health for Family, Community Health Care System Nursing:Concept & TheoriesⅠ, Child Health Nursing Practice Ⅰ, common subject, and understand the advanced practical nursing for children and their families.

  •   小児看護学実習(3年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   小児看護学実習(4年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   子供の病態と治療に関する知識に基づいたアセスメント Assessment based on knowledge about child's pathophysiology and treatment  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月16日(木) October 3 2024 - January 16 2025  
      毎週木曜日 14:40-16:10 Thursday, 14:40-16:10  

    子供の疾患と治療を理解して専門的ケアを提供するための病態生理,検査とその解釈法,治療法,症状マネジメント等を学ぶ。

    In this course, students will understand the children's diseases and treatment and learn about pathophysiology, examination, approach to treatment and symptom management.

  •   子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張 Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月22日(木) October 3 2024 - January 22 2025  
      毎週木曜日 13:00-14:30 Thursday, 13:00-14:30  

    高度で専門的な看護実践の基盤となる研究論文等の資料を講読することを通して,様々な健康レベルにある小児・家族に対して,倫理的判断および臨床判断に基づき,状況に応じた高度な看護実践を行うためのアセスメント技法および実際的な支援技法を学ぶ。

    Students will be able to respond to situations based on ethical and clinical judgments for children and families at various health levels and learn assessment methods and practical support methods for advanced nursing practice by reading research papers and other materials that form the basis of advanced and specialized nursing practice.

  •   精神専門看護学実習Ⅲ Mental Health Nursing Practice Ⅲ 医療施設等における直接ケア実習 Practice training of direct care at healthcare organizations  
      吉井 初美  
      医  
      2025年5月12日(月)~6月6日(金) From Monday, 12 May 2025 to Friday, 6 Jun 2025  
      20日間(学内演習4日間)8:00-5:00 Twenty days (including four days of practice in the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護の対象である精神科医療施設における患者とその家族に必要なケアを提

    供するための看護計画を科学的根拠に基づき立案し、科学的視点から直接ケアを実

    施・評価・修正することで、ケアとキュアを融合した高度な看護実践に役立つ知識と

    スキルを総合的に習得する。具体的には、精神科閉鎖病棟と医療観察法病棟のそれぞ

    れ異なる治療環境に入院中の患者のケアに必要な観察、回復と社会復帰に必要な薬物

    療法、精神療法、作業療法、社会復帰リハビリテーション等の治療、再発防止のため

    の指導を諸理論を用いて検討し、対象者が適切に意思決定できるよう支援しながら必

    要なケアを展開する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to mental health nursing at mental healthcare organizations. Specifically, students will discuss observation which is required for care for patients admitted to different treatment environments (i.e. psychiatric closed units and forensic care units); medication which is required for recovery and social reintegration; other treatment and recurrence prevention such as psychotherapy, occupational therapy, social rehabilitation, based on multiple theories. Students will proceed necessary care while supporting the person’s appropriate decision making.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   小児看護学  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 金曜日 2講時 保健学科第2講義室  

    1.小児看護の対象である子供の健康と病気を理解するために,子供の最大の特徴である成長と発達について学習し,あわせて小児看護の主題と理念を学ぶ。

    2.子供の健康に関する動向と保健対策,疾病や障害を持つ子供と健康な子供に共通した日常生活の援助方法について具体的に学ぶ。また,子供のQuality of Life(QOL)を支援する原理となる子供の権利条約について学び,子供の人権擁護の具体的方法について学習する。

    3.子供の疾病について学んだ後に,子供の入院や職種間連携と看護職者の役割について学習し,その後,看護診断と援助に必要な知識・理論・援助方法について学習する。

    1.This course covers the characteristics of child growth and development to help students understand the child health nursing subject and philosophy with a children's health and illness.

    2.The purpose of this course is to learn about child health, children's quality of life (QOL), and children's illnesses.

    3.The purpose of this course is to learn about principles and methodology of care for children with illness and disability and healthy children.

  •   がん診療トレーニング/Oncology Training  
      今谷 晃  
      医  
      通年集中  
      後日連絡/TBA  

    本科目は,Ⅰがん放射線治療トレーニング,Ⅱがん化学療法トレーニングから構成されている。がんの治療はチーム医療であり,専門職としての技術や能力の他に腫瘍学全般の知識が必要である。本科目では,放射線,抗がん剤の各治療法ならびに画像診断の基礎および臨床を習得する。/Treatment for Cancer is one of the most important team medicine with an advanced professional skill. This course consists of two practices of Radiotherapy and Chemotherapy to understand diagnostic imaging and multidisciplinary therapy for cancer.

もっと見る…