内容に類似性のあるシラバス

158 件ヒット (0.023秒):

  •   フィジカルアセスメント / Physical assessment  
      宮下 光令  
      医  
      2024年10月2日(水)~2025年1月30日(木) From Wednesday, October 2, 2024, to Thursday, January 30, 2025  
      毎週水曜日または木曜日の16:20~17:50または18:00~19:30 Every Wednesday or Thursday, From 16:20 to 17:50 or from 18:00 to 19:30  

    複雑な健康問題をもった対象の臨床推論を行うため、多領域にまたがるフィジカルアセスメントを統合的に学び、新たな知識と視点を獲得する。

    In this course, to perform clinical reasoning on subjects with complex health problems, students will integratedly learn physical assessment in multidisciplinary feild and aquire new knowledge and perspectives.

  •   がん看護専門看護学実習III / Oncology Nursing Practice Ⅲ  
      宮下 光令  
      医  
      3セメスター / 3 semester  
      後日連絡 / To be announced  

    がん看護専門看護学実習I・IIを発展させ、さまざまながん治療・療養の場におけるがん看護の実践について体験的に学習し、がん看護専門看護師に必要とされる6つの実践能力である「実践」「教育」「相談」「調整」「研究」「倫理調整」をそれぞれの場において展開するための計画を立案する。さらに、がん看護専門看護師として、多様ながん治療・療養の場の看護師や多職種との調整業務の実践について理解を深める。また、がんを専門とする臨床医の指導のもと、がんの診療・治療にともなう臨床判断能力を養うとともに、地域連携の実際について学ぶ。

    Clinical practice for palliative care nursing in various clinical settings.

  •   医療教育論  
      宮下 光令  
      医  
      10月3日(木)~1月16日(木) / 3rd October-16th January  
      毎週木曜 16:20~17:50 / Thursday 16:20~17:50  

    看護ケアの質を高めるために必要な看護教育の基本、院内看護継続教育の在り方と教育環境づくり、看護職への教育的働きかけ、その実践と評価について、看護管理者・高度実践看護師・看護教育者による講義と演習を行い、高度実践看護師として教育活動を行う力を養う。

    Learn about the roles and activities of cerficied nurse specialist in hospitals and other settings, and obtain suggestions for individual practice.

  •   緩和ケア看護学特論II / Palliative Nursing Ⅱ  
      宮下 光令  
      医  
      10月7日(月)~2月3日(月) / 7th October-3rd February  
      毎週月曜日 16:20~17:50 / Monday 16:20-17:50  

    がん患者に対する緩和ケアの発展的内容について講義と演習を行う。治療期における緩和ケア、補完・代替療法、予後告知、家族・遺族ケア、在宅緩和ケアなど、幅広くかつ専門的な講義を行う。また、緩和ケアにおけるがん看護専門看護師の役割について理解を深める。さらに、緩和ケアの高度な実践家となるために理論と研究がどのように関連付けられるかを検討し、緩和ケアの専門的な研究の方法論についても探究する。これらを通して、がん看護における様々な場面において理論を患者・家族への看護ケアに発展させるための方法を習得する。

    In this course, students will understand advanced knowledge of palliative nursing. This course cover nursing for palliative care for patients with anti-cancer treatment, complementary and alternative medicine, prognosis, care for family members, bereavement care, home palliative care, role of oncology certified nurse specialist and research in palliative care.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   精神専門看護学実習Ⅳ Mental Health Nursing PracticeⅣ 専攻分野専門科目領域における直接ケア実習 Practice training of direct care at areas of expertise designated by the department  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月9日(月)~6月20日(金) From Monday, 9 June 2025 to Friday, 20 June 2025  
      10日間(うち2日は学内演習)8:00-5:00 Ten days (including two days of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    救急・急性期精神看護の対象である患者とその家族に必要な看護計画を科学的根拠

    に基づき立案し、直接ケアを実施、評価、修正することで、ケアとキュアを融合した

    高度な看護実践に役立つ知識とスキルを総合的に習得する。また、対象の精神および

    身体状態の悪化予防、維持・改善のため、これまでに学んだ症状評価技法や各種理論

    を用いたアセスメント方法、救急・急性期に特化した援助技術を看護計画に充分反映

    させながら、高度な看護を実践する。その際、対象の人権を保障し意思決定ができる

    よう支援する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to psychiatric emergency and/or acute nursing care. Students will also reflect full learned skills of symptom evaluation and assessment approaches by applying multiple theories, and full learned support techniques which are specialized for emergency and/or acute care, to nursing care plan for deterioration prevention, maintenance, and improvement of the person’s physical and mental health condition. Then students will implement advanced nursing practice while protecting the person’s human rights and support for decision making.

  •   緩和ケア看護学特論I / Palliative Nursing I  
      宮下 光令  
      医  
      4月8日(月)~8月5日(月) / 8th April-5th August  
      毎週月曜日 16:20~17:50 / Monday 16:20-17:50  

    がん患者に対する緩和ケアの基礎理論について講義と演習を行う。がん患者に対する緩和ケアの理論とその活用を中心に、疼痛をはじめとした身体症状、精神症状、社会的問題、スピリチュアルな問題の緩和とその看護について探求する。さらに、緩和ケアにおける倫理的問題についても探究する。これらを通して、がん看護における様々な場面において理論を患者・家族への看護ケアに発展させるための方法を習得する。

    In this course, students will understand basic knowledge of palliative nursing. This course cover nursing for pain, physical symptoms, psychiatric symptoms, social and spiritual problems, and ethical issues in the end-of-life care for cancer patients.

  •   子供の疾病の診断および治療に関する診療トレーニングとケアの視点 Clinical training and care perspectives regarding the diagnosis and treatment of children's diseases  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-12:00 Tuesday, 8:50-12:00  

    複雑で解決困難な健康問題を持つ子どもや家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われる高度で専門的な看護の実践を行うために,健康障害を持つ子どもの疾病の診断および治療,それらに基づいたケアの視点について実習を通して学ぶ。

    The purpose of this class is to provide advanced and specialized nursing care for children with complex and difficult-to-solve health problems, their families, and the people surrounding them. And the aim is to learn through practical training about treatments and the perspectives of care based on them.

  •   新生児・乳児看護学  
      吉田 美香子, 川尻 舞衣子, 武石 陽子, 保健学科教員  
      保健学科看護学専攻  
      4セメスター  
      後期 木曜日 5講時 保健学科第1講義室  

    胎内から胎外での生活へ適応していく新生児期の特徴と、新生児から乳幼児期までの移行過程を理解し、子どもとその養育者への看護支援を考える。

    To Understand the characteristics of neonatal period as infants adapt from intrauterine to extrauterine life, and the transition process from neonates to infants, and then to consider nursing care for both children and its caregivers.

  •   臨床薬理学/Clinical Pharmacology  
      今谷 晃  
      医  
      1セメスター(ただし、レポートの締切は1月末とする)/1st semester (The deadline for the report is end of January.)  
      e-learning on demand 東北大学病院希少がん・難治がんカンファレンス/Conference: Case Study concerning Therapy for Rare and Intractable Cancer  

    臨床現場では様々な薬物が用いられている。そこで、緊急応急措置、症状緩和、慢性疾患に対して必要な薬剤を中心に、薬剤の基本的な薬理機序を理解する。薬剤使用の判断、投薬後の患者モニタリング、患者の服薬管理能力の向上を図るための知識・能力を身につけ、医療専門職としてチーム医療が実践できるようにする。/The aim of this course is to understand the basic mechanism of pharmacological action for patient assessment and monitoring in the nursing care.

もっと見る…