内容に類似性のあるシラバス

100 件ヒット (0.021秒):

  •   家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法の開発と検証 Development and validation of methods to support families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月12日(金)- 2024年7月26日(金) April 12 2024 - July 26 2024  
      毎週金曜日 18:00-19:30 Friday, 18:00-19:30  

     家族支援看護学領域において,家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法を開発,検証し,さらに実践的指導者となるために必要な演習を行う。

     特にがん患者や家族の特性,環境との相互作用について緩和ケアの対象となる患者・家族も含み,国内外の諸理論を国際的な視点から評価,検証することができ,がん患者とその家族への新たな介入モデルの構築,アセスメントツールの作成と活用に卓越した能力の人材を育成する。

     看護の対象となる子どもと家族の相互的,相補的作用に基づく発達理論を基盤に,特に学童期,思春期特有の発達課題とその問題について検証できる能力を養う。さらに英文による最新の子どもの精神障害について抄読するとともに,医療者,子供,家族間の発展的な看護支援方法の分折,評価のできる人材の育成,精神看護学における新たな人間関係論を開発できる人材を育成する。

     加えて,学生が関心を寄せる領域の研究課題の明確化,研究方法の妥当性,および研究の到達目標を学生自身が十分検討でき,その研究課題が家族支援看護学の発展に十分寄与できるように指導し,独創的な研究デザインで「家族支援看護学」に新たな知見を加えることができるような能力を育成する。

    Students will learn about the development and validation of theory to support families.

  •   家族を支援するための看護学に関する包括的,発展的知見の修得 Comprehensive and evolving view for nursing science to support families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月10日(水)- 2024年7月17日(水) April 10 2024 - July 17 2024  
      毎週水曜日 18:00-19:30 Wednesday, 18:00-19:30  

    家族機能の維持・向上をめざす新たな支援方法の開発を行うために必要な最新の知見および家族支援看護学に関連する諸理論や,がん患者およびその家族の家族支援看護学の定義・家族支援看護学全体における位置づけ等,総論的なことについて教授する。

    Students will learn about the recent evidence for the development of methods to support families and theory of family nursing.

  •   がん看護学特論Ⅱ (Oncology Nursing Lecture Ⅱ)  
      宮下 光令  
      医  
      令和6年10月4日(金)~令和6年12月13日(金) From Tuesday, October 4, 2024 to Tuesday, December 13  
      毎週金曜日 13:00~14:30 Every Tuesday, From 14:40~16:10  

    がん看護理論と概念モデルの関連を学び、関心領域のがん患者・家族の看護モデルを作成する。

    Learn the relationship between cancer nursing theory and conceptual models and develop a nursing model for cancer patients and families in the area of interest.

  •   精神専門看護学実習Ⅳ Mental Health Nursing PracticeⅣ 専攻分野専門科目領域における直接ケア実習 Practice training of direct care at areas of expertise designated by the department  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月9日(月)~6月20日(金) From Monday, 9 June 2025 to Friday, 20 June 2025  
      10日間(うち2日は学内演習)8:00-5:00 Ten days (including two days of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    救急・急性期精神看護の対象である患者とその家族に必要な看護計画を科学的根拠

    に基づき立案し、直接ケアを実施、評価、修正することで、ケアとキュアを融合した

    高度な看護実践に役立つ知識とスキルを総合的に習得する。また、対象の精神および

    身体状態の悪化予防、維持・改善のため、これまでに学んだ症状評価技法や各種理論

    を用いたアセスメント方法、救急・急性期に特化した援助技術を看護計画に充分反映

    させながら、高度な看護を実践する。その際、対象の人権を保障し意思決定ができる

    よう支援する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to psychiatric emergency and/or acute nursing care. Students will also reflect full learned skills of symptom evaluation and assessment approaches by applying multiple theories, and full learned support techniques which are specialized for emergency and/or acute care, to nursing care plan for deterioration prevention, maintenance, and improvement of the person’s physical and mental health condition. Then students will implement advanced nursing practice while protecting the person’s human rights and support for decision making.

  •   子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20  

    子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

    In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

  •   子供と家族の理論とアセスメント Theories and assessment of advanced practical nursing for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月8日(月)-2024年8月5日(月) April 8 2024 -August 5 2024  
      毎週月曜日 8:50-10:20 Monday, 08:50-10:20  

    看護の対象である子供と家族の個々の特徴とそれらの相互的・相補的作用に基づいた成長・発達理論について学習する。特に学童期・思春期にあらわれる身体的,心理・社会的発達上の問題とその背景に焦点をおき,乳幼児期・学童期における精神発達,身体的成長,疾病・障害の相互関係について理解するとともに,子供と家族を身体,心理・社会面から包括的にアセスメントする方法について学習する。

    Students will learn about growth and development theories based on the individual characteristics of children and families, who are the targets of nursing care, and their mutual and complementary effects.

    The content of the lecture focuses on the physical, psychological, and social developmental problems that appear during school-age and adolescence, and their backgrounds.

    Students will learn about mental development, physical growth, and In addition to understanding the interrelationships between diseases and disabilities, students will learn how to comprehensively assess children and their families from physical, psychological, and social aspects.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   健康な家族と健康障害を有する家族のメンタルヘルス Mental health of healthy families and families with health disorders  
      塩飽 仁  
      医  
      後期/the second semester  
      毎週火曜日 14:40-16:10 Every Tuesday 14:40-16:10  

    健康な家族と健康障害を有する家族に対するメンタルヘルス支援を検討できる。

    Students can consider mental health support for healthy families and families with health disorders.

  •   子供と家族のアセスメントと援助の視点の拡張 Expansion of the perspective of assessment and care for children and their families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年10月3日(木)-2025年1月22日(木) October 3 2024 - January 22 2025  
      毎週木曜日 13:00-14:30 Thursday, 13:00-14:30  

    高度で専門的な看護実践の基盤となる研究論文等の資料を講読することを通して,様々な健康レベルにある小児・家族に対して,倫理的判断および臨床判断に基づき,状況に応じた高度な看護実践を行うためのアセスメント技法および実際的な支援技法を学ぶ。

    Students will be able to respond to situations based on ethical and clinical judgments for children and families at various health levels and learn assessment methods and practical support methods for advanced nursing practice by reading research papers and other materials that form the basis of advanced and specialized nursing practice.

  •   緩和ケア看護学特論II / Palliative Nursing Ⅱ  
      宮下 光令  
      医  
      10月7日(月)~2月3日(月) / 7th October-3rd February  
      毎週月曜日 16:20~17:50 / Monday 16:20-17:50  

    がん患者に対する緩和ケアの発展的内容について講義と演習を行う。治療期における緩和ケア、補完・代替療法、予後告知、家族・遺族ケア、在宅緩和ケアなど、幅広くかつ専門的な講義を行う。また、緩和ケアにおけるがん看護専門看護師の役割について理解を深める。さらに、緩和ケアの高度な実践家となるために理論と研究がどのように関連付けられるかを検討し、緩和ケアの専門的な研究の方法論についても探究する。これらを通して、がん看護における様々な場面において理論を患者・家族への看護ケアに発展させるための方法を習得する。

    In this course, students will understand advanced knowledge of palliative nursing. This course cover nursing for palliative care for patients with anti-cancer treatment, complementary and alternative medicine, prognosis, care for family members, bereavement care, home palliative care, role of oncology certified nurse specialist and research in palliative care.

もっと見る…