1797 件ヒット (0.031秒):
化粧という日常行為を題材に,具体的な研究例を学び,社会生理心理学的アプローチの理解を深める。
キーワード: コルチゾール・アドレナリン・進化適応の環境・やっかい事・気晴らし・いやし・はげみ
Students will learn actual psychological studies on cosmetic behavior to deepen their understanding of social psychophysiology.
Key words: cortisol, adrenaline, EEA, hassles, uplifts, healing, encouragement
具体的な研究事例に触れながら,感情と人格について総合的に学ぶ。
なお,本科目は公認心理師必修科目「感情・人格心理学」に対応している。
キーワード: ジェームズ-ランゲ説・キャノン-バード説・ストレス・交感神経-副腎髄質系・HPA系・自尊心・自意識
This course covers many topics of acutual researches on psychology to help students deepen their understanding of emotion andpersonality.
This course is a prerequisite for the students who plan to take the exam to become a licensed psychologist.
Key words: James-Lange theory, Cannon-Bard theory, stress, sympathoadrenal axis, HPA axis, self-esteem, self consciousness
この授業では,感情心理学・生理心理学に関する論文を読み,その内容を発表し,全員で議論する。
講読する論文は,基本感情,CAD三幅対仮説,道徳基盤理論などであり,順次関連付けながら進行する。そして,差別問題に感情がどのように関わっているかを考え,基礎研究と社会問題がいかに密接なつながりを持っているかを理解する。
キーワード: 基本感情,嫌悪,CAD三幅対仮説,道徳基盤理論,差別,行動免疫システム
In this class, every student will make presentations on articles of emotion/psychophysiology, and all students will discuss it.
The articles are on basic emotions, CAD triad hypothesis, moral foundations theory, and so on. The discrimination problem will bediscussed refering relashonsip among these articles.
Key words: basic emotions, disgust, CAD triad hypothesis, moral foundations theory, discrimination, behavioral immune system
講義と発表・議論を繰り返し,差別問題に感情がどのように関わっているか,基礎研究と社会問題がいかに密接なつながりを持っているかを理解する。この過程を通じて,感情心理学の展開を学ぶ。
キーワード: 基本感情,嫌悪,CAD三幅対仮説,道徳基盤理論,差別,行動免疫システム
This class consists of lecture and students' presentation/discussion to deepen understanding relationship between discriminationproblems and emotions; basic researches and social problems. Students are expected to learn the development of the emotion sciencethrough this process.
Key words: basic emotions, disgust, CAD triad hypothesis, moral foundations theory, discrimination, behavioral immune system
心理学の広範な話題をとりあげ,現代心理学の概要を学ぶ。
実験・調査などを通じて,心理学の実際を体験する。
This course covers the extensive topics of general psychology to help students understand the essence of contemporary psychology. Students can get experience of psychological experiment and questionnaires in this class.
この授業では心身医学・行動医学の視点から,心と健康について学び、セルフケアについて理解を深める。心身医学は行動医学とともに心理と身体の相互関係を追求する新しい医学である。心身医学・行動医学は国際的に活発な研究活動が繰り広げられ、国策としても重要視され、生物学、薬学、心理学など多くの分野の成果を吸収しながら発展し続けている。その一端を知ることは独創を育む上で重要である。
In this lecture, students will learn about the mind and health from the perspective of psychosomatic and behavioral medicine, and deepen their understanding of stress management. Psychosomatic medicine and behavioral medicine are new area of medicine. They explore the relationship between mind and body. Psychosomatic medicine and behavioral medicine are developing in the world. It is important to know the present knowledge of mind based on bodily function.
この授業では、人間の「脳神経系の構造および機能」、「記憶、感情等の生理学的反応の機序」および「高次脳機能障害」のそれぞれ概要について理解することを目的とする。
This course aims to help students with their understanding about human neuron systems and about neural mechanisms underlying human cognitive functions such as learning, memory and emotion.
心理学では現象の解明のために,実験・調査・面接・心理検査,あるいは事例研究など,さまざまな手法を活用する。その基本は現象の観察によるデータの収集と解析である。実験実習に参加することによって心理学実験の基本を学ぶとともに,心理学研究の進め方を習得する。実習メニューは毎回異なる。心理学実験では主として実験的方法を用いたメニューを,心理学研究法では,調査・心理検査など,そのほかの手法についてのメニューを用意している。参加者は原則的に毎回リポート提出が義務付けられている。
Psychologists use various empirical methods like experimental method, survey method, interview method, psychological test, and case-study method to understand and explain behavior. The fundamentals are the observation of behavior and data collection and analysis. In this course, the students practically acquire the knowledge and skills essential for psychological research (psychological experiments, in particular). The students are required to submit the report for each class.
この授業では、人間の「脳神経系の構造および機能」、「記憶、感情等の生理学的反応の機序」および「高次脳機能障害」のそれぞれ概要について理解することを目的とする。
This course aims to help students with their understanding about human neuron systems and about neural mechanisms underlying human cognitive functions such as learning, memory and emotion.