2476 件ヒット (0.033秒):
この授業では、日本語教育におけるフィールドワークの研究計画の作成、データ収集の方法(インタビュー、観察)について学びます。夏季休業中にデータ収集を行い、後期に開講される「日本語教育におけるフィールドワークⅡ」で分析、論文の執筆について学びます。
This course helps students make research proposal of fieldwork in the area of Japanese language learning and collect qualitative data (interview and observation). The students will collect data during their summer vication, analyze it, and write up a mini-paper in the "Fieldwork in Japanese Language Learning Ⅱ"
実証科学の方法の一つであるフィールドワークは、多様な場面で活用できる便利かつ優秀な調査研究ツールである。教育研究の手法としてはもちろんのこと、各自のプライベートにおいても、社会人としての仕事においても、さまざまに応用が利く。しかし、そのやり方はただ講義を聞くだけでは習得することが難しい。そこで、この授業では、フィールドワークの基本を学びながら自らも現場で体験してみることにより、自分で実際に使えるツールとして身につけることを目指す。
Fieldwork, one of the methods of empirical science, is a convenient and excellent survey and research tool that can be used in a variety of situations. It can be applied not only as a method of education and research, but also in one's personal life and work as a member of society. However, it is difficult to learn how to do this by simply listening to lectures. Therefore, in this class, we will learn the basics of fieldwork, and by experiencing it in the field ourselves, we will aim to acquire tools that we can actually use ourselves.
この授業では、前期に開講した「日本語教育におけるフィールドワークⅠ」で計画した調査を夏季休業中に実施し、そこで収集したデータを分析し、ミニ論文としてまとめます。
This course helps students analyze qualitative data and write up a mini-paper based on the data collection in "Fieldwork in Japanese Language LearningⅠ"
医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。
Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.
社会学における質的方法の理論と方法について学ぶ。参加者は教材を読み、資料収集や日常観察などの実践を試みることで、理解を深める。
In this course, students will learn some methods and theories in sociological qualitative inquiry in introductory lectures, and understand them through reading texts, and some practice of documents collection and observation in everyday life.