シラバスの表示

フィールドワーク論

前期 月曜日 3講時. 単位数/Credit(s): 2. 対象学科・専攻/Departments: 人間社会情報科学専攻. 学期/Term: 前期. 履修年度: 2024. 使用言語: 主に日本語/Mostly Japanese.

開講年度

2024

授業題目/Class Subject

フィールドワーク論
Methods of Sociological Fieldwork

授業の目的・概要及び達成方法等

社会学的なフィールド調査、とりわけ「質的分析法」を志向するフィールドワークの方法について、実践例と最新理論に基づいて考察します。技術的な意味での理解のみならず、調査行為自身についての再帰的な思考に習熟することを目指します。

本年度は、岡田が主たる担当となり実施します。

授業では、Google Classroomを利用します。クラスコード "druaen6"で登録してください。
授業は、Zoomを用いたハイブリッド形式で行います。初回までに、Google Classroomにてアクセス方法をアナウンスします。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The course will make reflective considerations on methods of sociological field research or qualitative inquiry through a review of latest theoretical/empirical perspectives.

Aya Okada will be the primary instructor this semester.

We will use Google Classroom for communication. Use classcode "druaen6" to register.
Sessions will be conducted in hybrid style using Zoom. Access info will be provided via Google Classroom by the first session.

学修の到達目標/Goal of Study

日常観察、参与観察、インタビューといった社会学的なフィールドワークの基礎的な方法と手順、態度が身につく。

Students will acquire fundamental methods and attitudes for conducting sociological fieldwork, such as observation of everyday life, participant observation, and interviews.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 イントロダクション-「フィールドワーク」とは
第2回 質的・定性的手法と定量的手法の違いを考える
第3回 研究のPhilosophical Assumptions①
第4回 研究のPhilosophical Assumptions②
第5回 質的研究の異なるアプローチ①
第6回 質的研究の異なるアプローチ②
第7回 質的研究の異なるアプローチ③
第8回 質的研究の異なるアプローチ④
第9回 質的研究の異なるアプローチ⑤
第10回 グラウンデッドセオリーアプローチ①
第11回 グラウンデッドセオリーアプローチ②
第12回 グラウンデッドセオリーアプローチ③
第13回 グラウンデッドセオリーアプローチ④
第14回 調査倫理
第15回 まとめ

*変更する場合があります。

Session 1 Introduction - What is "fieldwork"?
Session 2 Exploring the differences between qualitative and quantitative methods
Session 3 Philosophical assumptions #1
Session 4 Philosophical assumptions #1
Session 5 Qualitative Approach #1
Session 6 Qualitative Approach #2
Session 7 Qualitative Approach #3
Session 8 Qualitative Approach #4
Session 9 Qualitative Approach #5
Session 10 Grounded Theory Approach #1
Session 11 Grounded Theory Approach #2
Session 12 Grounded Theory Approach #3
Session 13 Grounded Theory Approach #4
Session 14 Research ethics
Session 15 Wrap-up

* Subject to change.

成績評価方法/Evaluation Method

出席、議論への積極的な参加、期末レポート

Attendance, Active participation to class discussions, and Term Paper

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学修

    アサインされた書籍の章、論文を読む

    授業時間外学修(E)

    Weekly reading assignments

    オフィスアワー

    公式ウェブサイトからメールアドレスを見つけてご連絡ください。

    徳川:http://www.sp.is.tohoku.ac.jp/toku/index.html
    岡田:http://www.sp.is.tohoku.ac.jp/oka/index.html

    オフィスアワー(E)

    Email addresses are available in official websites.

    Tokugawa: http://www.sp.is.tohoku.ac.jp/toku/index.html
    Okada: http://www.sp.is.tohoku.ac.jp/oka/en/index.html

    その他/In addition

    主に以下2冊を読みながら、ディスカッションしていきます。その他、第1回にて、参考書・論文を提示します。
    Creswell, J.W. and Poth, C.N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Fourth Edition. Sage Publications.
    Corbin, J. and Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory Fourth Edition. Sage Publications.

    The class will mainly read the following two books for discussion. Other books and articles will be presented in Session 1.
    Creswell, J.W. and Poth, C.N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Fourth Edition. Sage Publications.
    Corbin, J. and Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory Fourth Edition. Sage Publications.

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有