シラバスの表示

教育学実習

前期 火曜日 3講時 総合研究棟201教室 / 前期 火曜日 4講時 総合研究棟201教室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 李 仁子. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: PES-EDU381J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

授業題目/Class subject

 人間形成に関わる文化人類学的フィールドワークの実習
 Practical training in cultural anthropological fieldwork related to human development

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 フィールドワークは、実証科学の非常に有効な調査方法の一つである。と同時にそれは、自己理解を深めるとともに新たな他者理解を開くための手法でもある。しかし、そのやり方はただ講義を聞いただけでは絵に描いた餅であり、実際に現場で体験してみないことには習得は難しい。そこで、この実習では、まずフィールドワークの方法を文献等から学んだ上で、自らも実践を試みることにより、自分で実際に使えるツールとして身につけることを目指す。

 Fieldwork is one of the most effective research methods in empirical science. At the same time, it is a method for deepening self-understanding and opening up new understandings of others. However, simply listening to a lecture is not enough to learn how to do fieldwork, and it is difficult to learn without actually experiencing it in the field. Therefore, in this practical training, we will first learn about fieldwork methods from literature. And then try to put them into practice ourselves, aiming to acquire them as tools that we can actually use ourselves.

学習の到達目標/Goal of study

 文化人類学的なフィールドワークを理論と実践の両面から学ぶことを通して、質的調査の具体的な技法を習得すると同時に、現場での実習を経る中で自分自身や他者をこれまでとは違ったまなざしでみつめられるようになることを目標とする。

Through the study of cultural anthropological fieldwork from both theoretical and practical perspectives, students will acquire specific techniques for qualitative research, and at the same time, through practical training in the field, they will be able to look at themselves and others in a different perspective.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

 授業の前半では、調査研究に関する教科書的文献や、文化人類学的なフィールドワークの成果である優れた民族誌を受講者全員で読む。同時にそれらについての自由なグループディスカッションを行い、理解を深めていく。その上で、頭で学んだフィールドワークの方法を現場で実践しながら自らの体験の中で鍛錬するために、各自テーマを設定し、フィールドワークを行う。今年度の調査地は、初回の授業で発表する。調査終了後には、調査結果の整理や資料化を行うと同時に、参与観察やインタビューをどのように分析していけばよいかを実践的に習得していく。
1)オリエンテーション 2)文化人類学的フィールドワークとは① 3)文化人類学的フィールドワークとは② 4)文化人類学的フィールドワークとは③ 5)民族誌のレビュー① 6)民族誌のレビュー② 7)民族誌のレビュー③ 8)民族誌のレビュー④ 9)フィールドワークの実習① 10)フィールドワークの実習② 11)フィールドワークの実習③ 12)フィールドワークの実習④ 13)調査資料の整理・分析① 14)調査資料の整理・分析② 15)フィールドワーク報告会(全受講生による成果報告と討議)

 In the first half of the class, all participants will read textbook literature on survey research and excellent ethnographies that are the result of cultural anthropological fieldwork. At the same time, we will have free group discussions about them to deepen our understanding. After that, each student will set his/her own theme and conduct fieldwork in order to practice the fieldwork methods learned in the head and train them in the field through his/her own experience. The field of this year's survey will be announced in the first class. After the survey, we will organize and document the results of the survey, and at the same time, we will learn practically how to analyze the participant observation and interviews.
1) Orientation 2) What is cultural anthropological fieldwork ① 3) What is cultural anthropological fieldwork ② 4) What is cultural anthropological fieldwork③ 5) Ethnography review① 6) Ethnography review② 7) Ethnography review③ 8) Ethnography review④ 9) Fieldwork practice① 10) Fieldwork practice② 11) Fieldwork practice③ 12) Fieldwork practice④ 13) Organizing and analyzing research materials① 14) Organizing and analyzing research materials② 15) Fieldwork debriefing (report of results by all students and discussion)

成績評価方法/Evaluation method

 教室での発表やディスカッション(30%)、フィールドワークや整理作業等への積極的参加(40%)、報告会での成果発表など(30%)を総合的に判断する。

 Classroom presentations and discussions (30%), active participation in fieldwork, organizing work, etc. (40%), and presentation of results in debriefing sessions (30%) will be comprehensively evaluated.

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    李仁子・金谷美和・佐藤知久『はじまりとしてのフィールドワーク:自分がひらく、世界がかわる』昭和堂、2008

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有