シラバスの表示

人間形成論実習

前期 月曜日 5講時 その他 / 後期 月曜日 4講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 李 仁子. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

 文化人類学的フィールドワークの実践
 Practice of cultural anthropological fieldwork

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 文化人類学が長年培ってきたフィールドワークによる調査法を学び、各自の調査研究にどのように活かせばよいかを模索する。
 
 Students will learn the fieldwork research methods that cultural anthropology has developed over the years and explore how they can be applied to their own research.

学習の到達目標/Goal of study

 各自のテーマに沿ってフィールドワークの具体的な計画を立て、実際に現場に入って調査を実践すると同時に、調査研究の成果発表を通じて調査をめぐる問題点や課題に関して互いに研鑽する。

  Students will make specific plans for fieldwork based on their own themes, actually go into the field to conduct research, and at the same time, study the issues and problems surrounding research through presentations of the results of their research.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

 授業では、フィールドワークに関する基本文献をベースに、フィールドワーク経験者の体験談を交えながら、現地調査の全体像や倫理的問題、参与観察や聞き取りの具体的な方法、フィールドノートのとり方、調査データの整理と分析の進め方、考察のまとめ方等を演習形式で学んでいく。また、各自の調査研究に関する計画発表や成果発表を随時行い、授業参加者全員によるディスカッションを通してフィールドワークに関する実践的な理解を深める。
1 ガイダンス
2~6 現地調査と研究倫理
7~12 参与観察と聞き取り
13~16 フィールドノート
17~23 調査データの整理と分析
24~26 民族誌と記述
27~29 理論と考察
30 総括

  In the class, based on the basic literature on fieldwork, we will learn the overall picture of field research, ethical issues, specific methods of participant observation and interviewing, how to take field notes, how to organize and analyze the survey data, and how to summarize the discussion, etc. in an exercise format, while sharing the experiences of those who have done fieldwork. In addition, students will make presentations on their research plans and results as needed, and deepen their practical understanding of fieldwork through discussions with all class participants.
1 Guidance
2-6 Field survey and research ethics
7-12 Participatory observation and interviewing
13-16 Field notes
17-23 Organizing and analyzing survey data
24-26 Ethnography and description
27-29 Theory and discussion
30 Conclusion

成績評価方法/Evaluation method

 出席およびディスカッションへの参加状況(60%)や、各自の調査研究に関する計画もしくは成果の発表(40%)を総合的に判断する。
 
 Students will be judged on the basis of their attendance and participation in discussions (60%) and the presentation of their research plans or results (40%).

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

     フィールドワークの計画作りや実際の調査に相応の時間を要する。
     
    It takes a reasonable amount of time to plan and conduct the actual fieldwork.

    実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有