シラバスの表示

教育調査法

前期 月曜日 4講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 李 仁子 所属:教育学研究科. 対象学部/Object: 全(教を除く). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目学術基礎科目-基礎人文科学. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZDU-OHU101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

フィールドワーク入門

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 実証科学の方法の一つであるフィールドワークは、多様な場面で活用できる便利かつ優秀な調査研究ツールである。教育研究の手法としてはもちろんのこと、各自のプライベートにおいても、社会人としての仕事においても、さまざまに応用が利く。しかし、そのやり方はただ講義を聞くだけでは習得することが難しい。そこで、この授業では、フィールドワークの基本を学びながら自らも現場で体験してみることにより、自分で実際に使えるツールとして身につけることを目指す。
 Fieldwork, one of the methods of empirical science, is a convenient and excellent survey and research tool that can be used in a variety of situations. It can be applied not only as a method of education and research, but also in one's personal life and work as a member of society. However, it is difficult to learn how to do this by simply listening to lectures. Therefore, in this class, we will learn the basics of fieldwork, and by experiencing it in the field ourselves, we will aim to acquire tools that we can actually use ourselves.

学修の到達目標/Goal of Study

 フィールドワークの基本を学び、その初歩的な実践を体験することを通して、各自の研究や活動において質的な調査研究を行う必要が生まれたときに、余裕をもった対応がとれるようになることを目標とする。

 Through learning the basics of fieldwork and experiencing its rudimentary practices, the goal is to be able to take a more relaxed approach when the need arises to conduct qualitative research in your own research or activities.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

 授業では、まず調査研究法に関する基本文献を受講者全員で読みながら自由なグループディスカッションを行い、理解を深める。その後、フィールドワークの実践に向けて具体的な手順や方法を学習する。その上で、各自の興味関心に基づいて自由に選択したフィールドにおもむき、座学で得た調査研究の基本を活かしながら、参与観察やインタビューなどを行う。授業の最後には全受講生による成果報告会を開き、討議と相互評価を行う。
1)オリエンテーション 2)文化人類学的フィールドワーク入門① 3)文化人類学的フィールドワーク入門② 4)文化人類学的フィールドワーク入門③ 5)参与観察の注意点 6)聞き取り調査の注意点 7)フィールドノートの書き方・使い方 8)記録の取り方・残し方 9)資料の収集整理法 10)フィールドワークのテーマを設定 11)フィールドワーク計画書を作成 12)フィールドワーク実習① 13)フィールドワーク実習② 14)調査データの整理と分析 15)フィールドワーク成果報告会

 In the class, we will first read basic literature on survey research methods together with all participants and have free group discussions to deepen our understanding. Then, students will learn specific procedures and methods for fieldwork practice. Then, students will go to the field of their choice based on their interests, and conduct participant observation and interviews while utilizing the basics of survey research acquired in the classroom. At the end of the class, a debriefing session will be held for all students to discuss and mutually evaluate the results.
1) Orientation 2) Introduction to cultural anthropological fieldwork① 3) Introduction to cultural anthropological fieldwork② 4) Introduction to cultural anthropological fieldwork③ 5) Points to note about participant observation 6) Points to note about interview research 7) How to write and use field notes 8) How to take and keep records 9) How to collect and organize materials 10) Setting a fieldwork theme 11) Preparing a fieldwork plan 12) Fieldwork practice① 13) Fieldwork practice② 14) Organizing and analyzing survey data 15) Debriefing session on fieldwork results

成績評価方法/Evaluation Method

 授業でのディスカッションへの積極的参加(30%)や、調査成果の発表およびレポートなど(70%)を総合的に判断する。
 Active participation in class discussion (30%) and presentation of research results and reports (70%) will be comprehensively evaluated.

教科書および参考書/Textbook and References

  • はじまりとしてのフィールドワーク:自分がひらく、世界がかわる, 李仁子・金谷美和・佐藤和久, 昭和堂 (2008 )

授業時間外学修/Preparation and Review

資料調べ及びフィールドワーク

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

ない

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

必要

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有