内容に類似性のあるシラバス

6488 件ヒット (0.019秒):

  •   日本語教育学基礎演習 / Teaching of Japanese Language (Introductory Seminar)  
      小河原 義朗  
      文  
      4  
      後期 火曜日 2講時  

     日本語を教えるための理論的アプローチの一つとして第二言語習得研究を取り上げる。第二言語習得の基本的な考え方を理解し、具体的な教材や教室活動と結び付けて捉えることによって、第二言語習得理論を踏まえた授業実践について考える。

    In this course, students will understand the basic knowledge of SLA and consider it relating to various teaching practice(teaching materials and classroom activities)

  •   日本語教育学基礎演習 / Teaching of Japanese Language (Introductory Seminar)  
      小河原 義朗  
      文  
      4  
      後期 月曜日 3講時  

    日本語そのものに関する知識を学習者に正確に伝えるために、日本語を分析的に捉える方法を理解し、分析し、具体的な授業実践と結び付けて考えることを目指す。

    The aim of this course is to help students understand how to view the Japanese language analytically for teaching Japanese language and connect this way with Japanese teaching practices.

  •   日本語教育学基礎演習 / Teaching of Japanese Language (Introductory Seminar)  
      小河原 義朗  
      文  
      3  
      前期 月曜日 3講時  

    日本語そのものに関する知識を学習者に正確に伝えるために、日本語を分析的に捉える方法を理解し、分析し、具体的な授業実践と結び付けて考えることを目指す。

    The aim of this course is to help students understand how to view the Japanese language analytically for teaching Japanese language and connect this way with Japanese teaching practices.

  •   人文社会序論 / Introduction to Humanities and Social Sciences  
      小河原 義朗  
      文  
      2  
      後期 金曜日 2講時  

    日本語教育学とはどのような研究・学問領域なのか、どのようなおもしろさや社会的役割があるのか、そして日本語を教えるとは具体的にどのようなことなのかについて、様々な活動を通して理解する。

    This class provides students with opportunities to think about what Japanese language education is. The students will have various kinds of experiences such as carrying out micro teaching activity and analyzing conversation with foreign exchange students.

  •   日本語教育学研究演習Ⅰ / Applied Japanese Linguistics(Advanced Seminar)I  
      小河原 義朗  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 3講時  

     学習者が話す、または書くことができるようになるためには、何が必要で、教師は何をすべきなのか、話し言葉・書き言葉の教育の内容と方法について考える。まず、話し言葉、または書き言葉の特徴について分析的に概観しつつ、学習者が日本語で話す、または書く可能性のある場面と、その場面でのコミュニケーション行動をリストアップし、その行動で必要となる学習項目を抽出する。そして、そのための様々な学習活動を考え、教材を作成し、評価する。

    Students will explore what language teachers should do to improve learners speaking/writing skills in the Japanese language classroom,

  •   日本語教育学研究実習Ⅰ / Applied Japanese Linguistics(Practice)I  
      島崎 薫  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 3講時 / 前期 水曜日 4講時  

    前期、後期の実習を通して、学習者のニーズ・レディネス、置かれている環境などに合わせた日本語コースをデザインし、それぞれの授業で必要な教材・教具を準備して授業を実施する力、そしてその自身の実践を振り返って改善案を考えることができる力を養成することを目的とする。前期は、コースデザインの仕方について学び、後期に実施する東北大留学生向けのコースに関して、彼らのニーズ・レディネス、置かれている環境等を分析して実際にコースデザインをするとともに、そのコースの実際の授業の中でどのような教材・教具を使ってどのように教えるのかを検討する。模擬授業を通して自身の授業デザインや教え方、教材・教具などについて振り返り、改善案を考えることができるようになることを目指す。

    Through the teaching practicum in the spring and fall semesters, students will develop the ability to design Japanese language courses that meet the needs and readiness of learners and their learning environment, prepare the necessary teaching materials and equipment for each class, and conduct the class.They can also enhance the ability to look back on their own teaching and make improvements. In the spring semester, students will learn how to design a course, and actually create a course for the international students at Tohoku University based on the analysis of the needs, readiness, and environment of them, and consider how to teach using teaching materials and tools in actual classes of the course. Through mock classes, students will be able to reflect on their own class design, teaching methods, teaching materials and tools, etc., and come up with ideas for improvement.

  •   第二言語教授法Ⅱ  
      菅谷 奈津恵  
      国文  
       
      前期 水曜日 3講時 531講義室  

    日本語教育を中心に、第二言語・外国語教授法の基礎を学ぶ。教員による解説、及び、受講生による教材分析、意見交換等を交えながら講義を進める。This course introduces the foundations of second/foreign language teaching methods focusing on Japanese language education.

  •   日本語教育学演習 / Teaching of Japanese Language (Seminar)  
      小河原 義朗  
      文  
      5  
      前期 月曜日 5講時  

     学習者が話すことができるようになるためには、何が必要で、教師は何をすべきなのか、話し言葉の教育の内容と方法について考える。まず、話し言葉、会話の特徴について分析的に概観しつつ、学習者が日本語で話をする可能性のある場面と、その場面でのコミュニケーション行動をリストアップし、その行動で必要となる学習項目を抽出する。そして、そのための様々な学習活動を考え、教材を作成し、実践し、評価する。

    This course aims to develop students’ understanding of the contents and methods to improve oral language skills in the Japanese language classroom. Through activities and exercises, students will learn how to plan, practice and evaluate oral communication classes.

  •   日本語教育学実習 / Teaching of Japanese Language (Practice)  
      島崎 薫  
      文  
      5  
      前期 水曜日 3講時 / 前期 水曜日 4講時  

    前期、後期の実習を通して、学習者のニーズ・レディネス、置かれている環境などに合わせた日本語コースをデザインし、それぞれの授業で必要な教材・教具を準備して授業を実施する力、そしてその自身の実践を振り返って改善案を考えることができる力を養成することを目的とする。前期は、コースデザインの仕方について学び、後期に実施する東北大留学生向けのコースに関して、彼らのニーズ・レディネス、置かれている環境等を分析して実際にコースデザインをするとともに、そのコースの実際の授業の中でどのような教材・教具を使ってどのように教えるのかを検討する。模擬授業を通して自身の授業デザインや教え方、教材・教具などについて振り返り、改善案を考えることができるようになることを目指す。

    Through the teaching practicum in the spring and fall semesters, students will develop the ability to design Japanese language courses that meet the needs and readiness of learners and their learning environment, prepare the necessary teaching materials and equipment for each class, and conduct the class.They can also enhance the ability to look back on their own teaching and make improvements. In the spring semester, students will learn how to design a course, and actually create a course for the international students at Tohoku University based on the analysis of the needs, readiness, and environment of them, and consider how to teach using teaching materials and tools in actual classes of the course. Through mock classes, students will be able to reflect on their own class design, teaching methods, teaching materials and tools, etc., and come up with ideas for improvement.

  •   教育の方法と技術  
      佐藤 淳  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    本講義では、教育の方法と技術に関する基礎的な理論として、提示された情報からの知識の獲得過程と、その適用を促す教授方法に関する知見を紹介します。とりわけ、教授以前に学習者が有している知識の様相に焦点をあて、事前認識の成り立ちや思考の特質について解説します。そして、それらを踏まえた教授方法の在り方と具体的な学習援助の技術について、豊富な事例を紹介しながら検討を加えます。これらを通して、受講者が、学習者の特質や事前状態をよく把握した上で効果的な教材を作成でき、より本質的で適切な学習指導が行えるようになることを目指します。

    In this lecture, we will introduce the knowledge acquisition process from the presented information and the teaching methods that promote its application as basic theories on teaching methods and techniques.In particular, it focuses on the aspects of knowledge that the learner has before teaching, and explains the formation of prior recognition and the nature of thinking.Then, we will discuss the ideal teaching method and specific learning support techniques based on those facts while introducing a wealth of examples.Through these, we aim to make it possible for students to understand the characteristics and pre-conditions of learners, create effective teaching materials, and provide more essential and appropriate learning guidance.

もっと見る…