シラバスの表示

第二言語教授法Ⅱ

前期 水曜日 3講時 531講義室. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 菅谷 奈津恵. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-LIN618J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目群/Categories

大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)

授業題目/Class Subject

第二言語・外国語教授法II Second and Foreign Language Teaching Methods II

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

日本語教育を中心に、第二言語・外国語教授法の基礎を学ぶ。教員による解説、及び、受講生による教材分析、意見交換等を交えながら講義を進める。This course introduces the foundations of second/foreign language teaching methods focusing on Japanese language education.

学修の到達目標/Goal of Study

1)学内外のリソースを把握し、第二言語・外国語教育に関する情報収集ができる。
2)レポート課題への取り組みを通じ、ライティングの指導方法について理解する。
3)第二言語・外国語教授法に関する知識をもとに、自分なりの授業観を構築する。
After completing the course, students will be able to:
- effectively use resources inside and outside the university and gather information on the second/foreign language teaching.
- understand the methods and purposes of writing instruction while working on course assignments and peer feedback.
- analyze second/foreign language teaching materials for beginners.

授業内容・目的・方法/Contents and progress schedule of class-授業計画

内容及び進度予定は以下のとおりである。The contents and schedule are as shown below:

授業オリエンテーション Course orientation

コースデザイン Course design

外国語教授法 Foreign Language Teaching Methods

外国語教授法 Foreign Language Teaching Methods

初級の教室活動 Activities for the beginner class

初級の教室活動 Activities for the beginner class

初級の教室活動 Activities for the beginner class

初級の教室活動 Activities for the beginner class

教材分析・教材開発 Analyzing and developing teaching materials

教材分析・教材開発 Analyzing and developing teaching materials

教材分析 Analyzing teaching materials

教材分析 Analyzing teaching materials

教材分析 Analyzing teaching materials

教材分析 Analyzing teaching materials

まとめ Summary

成績評価方法/Evaluation Method

課題1:10%、課題2:20%、期末レポート:40%、提出物・授業参加度30%
Assignment 1: 10%, Assignment 2: 20%, Final assignment: 40%
Class participation and homework assignments: 30%

教科書および参考書/Textbook and references

参考書 References
太田陽子編著(2021)『超基礎・日本語教育のための日本語学』くろしお出版
奥野由紀子編著(2021)『超基礎・第二言語習得研究』くろしお出版
今井新悟・伊藤英明編(2019)『日本語の教科書がめざすもの』凡人社
深澤のぞみ・本田弘之(2019)『日本語を教えるための教材研究入門』くろしお出版

授業時間外学修/Preparation and Review

授業時間外の課題の提出にはGoogle Classroomを用いる。Students submit assignments via Google Classroom.

その他/In addition

教材はGoogle Classroomにて配付する。Course materials are distributed via Google Classroom.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有