内容に類似性のあるシラバス

869 件ヒット (0.027秒):

  •   インド学概論 / Indological Studies (General Lecture)  
      西村 直子  
      文  
      4  
      後期 水曜日 3講時  

    本講義では,アーリヤ人の宗教文献群「ヴェーダ」から,特に紀元前800年頃以降に順次編集された文献を中心に,当時の人々の死生観と後の仏教時代に確立した「業と輪廻」の思想とついて概説する。できるだけ多くの原典翻訳に触れ,アーリヤ諸部族の定住化に伴う社会の変化を個々の議論から理解することを目指す。

    This course introduces a bulk of religious texts gradually accumulated by the Āryan people since 800 B.C. The aim of the course is to help students understand views on life and death in the Vedic religion as well as development of 'karma' and 'saṁsāra' concepts during the era of Buddhism. Through weekly readings of translated Vedas in class students wil learn about social changes that accompanied the Āryan's transition from nomadic to sedentary life.

  •   インド学概論  
      西村 直子  
      全(文を除く)  
      4セメスター  
      後期 水曜日 3講時 その他  

    本講義では,アーリヤ人の宗教文献群「ヴェーダ」から,特に紀元前800年頃以降に順次編集された文献を中心に,当時の人々の死生観と後の仏教時代に確立した「業と輪廻」の思想とついて概説する。できるだけ多くの原典翻訳に触れ,アーリヤ諸部族の定住化に伴う社会の変化を個々の議論から理解することを目指す。

    This course introduces a bulk of religious texts gradually accumulated by the Āryan people since 800 B.C. The aim of the course is to help students understand views on life and death in the Vedic religion as well as development of 'karma' and 'saṁsāra' concepts during the era of Buddhism. Through weekly readings of translated Vedas in class students wil learn about social changes that accompanied the Āryan's transition from nomadic to sedentary life.

  •   インド学概論 / Indological Studies (General Lecture)  
      西村 直子  
      文  
      3  
      前期 水曜日 3講時  

     本講義では,最古の『リグヴェーダ』(紀元前1200年頃編集固定)をはじめとする各ヴェーダ学派の諸文献に基づき,アーリヤ諸部族が持っていた宗教とその整備過程,並びに社会の変化を辿りながら,各学派,各文献ジャンルの特徴について概説する。できるだけ多くの原典翻訳に触れることによって,伝承実態の理解をも目指す。

    This course provides an overview of various Vedic texts, starting with the oldest one that dates back to 1200 B.C., the Rigveda. The aim is to get students aquainted with history and craracteristics of various Vedic schools and their primary texts in connection with the Āryans’religion, life and social development. Weekly readings of translated Vedas in class will help students see the successive nature of the Vedic religious tradition.

  •   インド学概論  
      西村 直子  
      全(文を除く)  
      3セメスター  
      前期 水曜日 3講時 その他  

     本講義では,最古の『リグヴェーダ』(紀元前1200年頃編集固定)をはじめとする各ヴェーダ学派の諸文献に基づき,アーリヤ諸部族が持っていた宗教とその整備過程,並びに社会の変化を辿りながら,各学派,各文献ジャンルの特徴について概説する。できるだけ多くの原典翻訳に触れることによって,伝承実態の理解をも目指す。

    This course provides an overview of various Vedic texts, starting with the oldest one that dates back to 1200 B.C., the Rigveda. The aim is to get students aquainted with history and craracteristics of various Vedic schools and their primary texts in connection with the Āryans’religion, life and social development. Weekly readings of translated Vedas in class will help students see the successive nature of the Vedic religious tradition.

  •   実践宗教学特論Ⅲ / Practical Religious Studies (Advanced Lecture)  
      髙橋 原  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 5講時  

    死生観に関する文献を読み、日本文化における悲嘆とそのケアのありかたについて基礎的な知識を得る。 

    Students will read literature on the history and culture related to death and grief in Japanese cultural tradition.

  •   インド学各論 / Indological Studies (General Lecture)  
      西村 直子  
      文  
      6  
      後期 木曜日 2講時  

    本講義では『シャタパタ・ブラーフマナ』 I 6,3(B.C. 650頃以降)「IndraによるVrtra退治」の神話を取り上げ,読解演習を行う。講読を通じて,文献学の具体的方法習得に努める。Weberの校訂本及びKalyan-Bombay版を基本テキストとして,Mayrhofer: Etymologisches Wörterbuch des Altindoarischen, Gotō: Old Indo-Aryan Morphology, MacDonell: Vedic Grammar for Student,Delbrück: Altindische Syntax等を参照しながら,文献学の具体的な訓練を行う。

    In this course, students will read Satapatha-Brahmana I 6,3. The course provides students with essential discipline in Indian philology. It also help students learn about grammar, vocabulary, and syntax of Sanskrit as well as the Veda.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      谷山 洋三, 文学部教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   インド学特論Ⅰ / Indological Studies(Advanced Lecture)I  
      西村 直子  
      文  
      1学期  
      前期 木曜日 2講時  

    本講義では『チャーンドーギャ・ウパニシャッド』 第6巻(B.C. 600頃以降)を取り上げ,読解演習を行う。講読を通じて,文献学の具体的方法習得に努める。Upanishad : one hundred & eight Upanishads: (Īśā & others) : with various readings (Edited by Wâsudev Lakṣmaṇ Sâhstrî Paṇśîkar. Bombay: Nirnaya-Sagar Press, 1925[第3版])をテキストとして,Mayrhofer: Etymologisches Wörterbuch des Altindoarischen, Gotō: Old Indo-Aryan Morphology, MacDonell: Vedic Grammar for Student,Delbrück: Altindische Syntax等を参照しながら,文献学の具体的な訓練を行う。

    In this course, students will read Chandogya-Upanisad VI. The course provides students with essential discipline in Indian philology. It also help students learn about grammar, vocabulary, and syntax of Sanskrit as well as the Veda.

  •   実践宗教学特論Ⅰ / Practical Religious Studies (Advanced Lecture)  
      谷山 洋三, 文学研究科教官  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   東洋・日本美術史各論 / History of Oriental and Japanese Fine Arts (Special Lecture)  
      長岡 龍作  
      文  
      5  
      前期 月曜日 3講時  

    この講義では、日本の宗教美術、特に彫刻について信仰との関わりから論じる。不可視の世界を構想する宗教にとって美術は重要な役割を持っている。宗教美術を理解することは、人間の精神世界に近づくことを可能にするのだ。前期は、飛鳥時代から鎌倉時代までの仏教的世界観を概観しながら、その世界観に基づく美術を時代順に論じていく。

    In this course I discuss religious arts in East Asia, especially sculptures from the relationship with faith. Art has an important role for religion that envisages invisible world. Understanding religious art makes it possible to approach human spiritual world. In the first semester classes, I will provide an overview of the Buddhist worldview from the Asuka period to the Kamakura period, and discuss art based on that worldview in chronological order.

もっと見る…