シラバスの表示

インド学概論

前期 水曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 西村 直子 所属:文学研究科. 対象学部/Object: 全(文を除く). 開講期/Term: 3セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目学術基礎科目-基礎人文科学. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZDU-OHU101J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

アーリヤ人の宗教と生活 Life and relgion of the Āryan people

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

 本講義では,最古の『リグヴェーダ』(紀元前1200年頃編集固定)をはじめとする各ヴェーダ学派の諸文献に基づき,アーリヤ諸部族が持っていた宗教とその整備過程,並びに社会の変化を辿りながら,各学派,各文献ジャンルの特徴について概説する。できるだけ多くの原典翻訳に触れることによって,伝承実態の理解をも目指す。

This course provides an overview of various Vedic texts, starting with the oldest one that dates back to 1200 B.C., the Rigveda. The aim is to get students aquainted with history and craracteristics of various Vedic schools and their primary texts in connection with the Āryans’religion, life and social development. Weekly readings of translated Vedas in class will help students see the successive nature of the Vedic religious tradition.

学修の到達目標/Goal of Study

・当時の人々が世界をどのように理解していたかを,インド最古の宗教文献群ヴェーダVedaの伝承に則して把握することができる。
・宗教儀礼および宗教文献の整備と社会の変化とが連動していることが理解できる。

Upon the completion of this course, students will be able to interpret the Āryans' views on life and death in line with the ancient Vedic tradition. They will also gain a better understanding of relations between the development of religion and social change.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

1. 授業の概要 インド学 サンスクリット語と印欧語族 インダス文明とアーリヤ人 
2. アーリヤ人の宗教と生活1 移住遊牧生活から定住生活へ: 異部族との接触,祭官階級と王族階級(ヴァルナ[四姓]を巡る議論),都市国家の成立(自由思想家達の台頭と仏教興起を視野に入れて)
3. アーリヤ人の宗教と生活2 ヴェーダ祭式概説: 部族全体の繁栄を祈願する祭式と,部族長個人のライフステージに応じて行う祭式
4. アーリヤ人の宗教と生活3 ヴェーダ文献概説: ヴェーダ学派と文献ジャンル,祭官組織
5. リグヴェーダ 神々を讃える言葉の力1 文献の編集方針と祭官家系,伝承スタイル,世界の創造と人類の起源
6. リグヴェーダ 神々を讃える言葉の力2 インドラ讃歌
7. リグヴェーダ 神々を讃える言葉の力3 対話讃歌 プルーラヴァスとウルヴァシー
8. アタルヴァヴェーダ 呪法の伝統
9. ヤジュルヴェーダと祭式の整備1 祭官組織とヤジュルヴェーダ学派,マントラとブラーフマナ,祭式整備の過程
10. ヤジュルヴェーダと祭式の整備2 神々との相互関係,神話,神学議論
11. ヤジュルヴェーダと祭式の整備3 祭式整備に見る社会の変化
12. サーマヴェーダ ソーマ祭が果たした役割: 大規模祭式と王権儀礼 
13. 諸学派のブラーフマナ文献 神学議論と神話による権威付け
14. ウパニシャッド1 その位置づけと意義
15. ウパニシャッド2 神学者たちの論争
※上記は必要に応じて変更する場合がある。

This is a lecture-centered course. The contents and schedule are as shown below:
1. Introduction
2-4. Life and religion of the Āryan people
5-7. The R̥igveda School
8. The Atharvaveda School
9-11. The Yajurveda School
12. The Sāmaveda School
13. Brāhmaṇa literature
14-15. Upaniṣads
(the lecture content is subject to change)

成績評価方法/Evaluation Method

課題提出(随時,40%),レポート(60%)

The final course grade will be calculated as follows:
Written assignments 40%, final report 60%.

教科書および参考書/Textbook and References

  • 資料を配付する。参考書は授業で指示する。,
  • Reading and reference materials will be distributed in class. ,

授業時間外学修/Preparation and Review

予習として前回の講義資料と指示した参考資料を参照し,復習として動画資料を視聴する。
講義の前には,前回までの講義内容の中に不明な点がなかったかを,プリントやノートで確認し,講義後には,その日の内容に不明な点がないかを確認する。不明な点があれば,メモしておくこと。特に,素朴と思えるようなものでも疑問は放置せず,質問してください。質問は歓迎します。 

I would like you to review printed materials and your notes before and after class. Feel free to ask about any unclear points you discover, even if they seem trivial. I always welcome questions.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

PCの持参については各人の判断に委ねる。配布資料は予めGoogle Classroomに公開する。

その他/In Addition

後期のインド学概論と併せて履修することが望ましい。
It is recommended that students combine this course with “Indological Studies (General Lecture)” in the second semester.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有