内容に類似性のあるシラバス

285 件ヒット (0.018秒):

  •   助産学実習  
      吉田 美香子, 川尻 舞衣子, 武石 陽子, 保健学科教員  
      保健学科看護学専攻  
      7・8セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    母性看護学での学習を踏まえて、周産期にある女性およびその家族が経験する様々な変化を理解しながら、助産ケアのあり方を考え、女性およびその家族の機能が十分に発揮できるような包括的な支援を学ぶ。

    Based on learning from maternity nursing, to understand the various changes experienced by women and their families in the perinatal period, to consider ways of midwifery care, and to learn comprehensive support so that women and their families can fully function.

  •   助産診断学  
      保健学科教員, 吉田 美香子, 武石 陽子, 川尻 舞衣子  
      保健学科看護学専攻  
      6セメスター  
      後期集中 その他 連講  

    妊産婦の身体・心理・社会的側面を含めた援助のニーズを把握し助産診断を行う。

    妊娠・分娩の経過に沿った妊産婦・胎児の健康状態についての助産診断から、系統的な助産実践の基盤を構築する。

    To understand the needs of pregnant women, including physical, psychological, and social aspects, and diagnose them midwifery manner.

    To establish a foundation for systematic midwifery practice based on midwifery diagnosis of the health status of pregnant women, fetuses, and the course of childbirth.

  •   老年看護学実習(3年)  
      尾﨑 章子, 清水 恵  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    地域や病院、施設で生活する高齢者とその家族、地域で生活する在宅療養者とその家族の生活と健康、および健康問題について理解し、ニーズに対応した看護支援の特徴を理解するとともに、地域包括ケアシステムにおける関係機関との連携・調整について学び、看護職としての役割を考察する。

    Understand health and health problems of older adults/people received home care services and their families in communities, and how to provide nursing care according to needs. And learn collaboration and coordination of services with related health service facilities and roles of nurses in integrated community care systems.

  •   助産技術学  
      吉田 美香子, 川尻 舞衣子, 武石 陽子, 保健学科教員  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期 月曜日 1講時 保健学科第4講義室 / 前期 月曜日 2講時 保健学科第4講義室  

    周産期にある女性が本来の力を発揮し、安全でその人の望む分娩を経験し家族が新しい役割を引き受け成長するために必要な助産技術を学ぶ。

    To learn midwifery technique necessary for perinatal women to unleash their full potential and experience safe and desired delivery, and for their families to be able to take on new roles and grow.

  •   小児看護学実習(3年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

  •   老年看護学実習(4年)  
      尾﨑 章子, 清水 恵  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    地域や病院、施設で生活する高齢者とその家族、地域で生活する在宅療養者とその家族の生活と健康、および健康問題について理解し、ニーズに対応した看護支援の特徴を理解するとともに、地域包括ケアシステムにおける関係機関との連携・調整について学び、看護職としての役割を考察する。

    Understand health and health problems of older adults/people received home care services and their families in communities, and how to provide nursing care according to needs. And learn collaboration and coordination of services with related health service facilities and roles of nurses in integrated community care systems.

  •   精神専門看護学実習Ⅲ Mental Health Nursing Practice Ⅲ 医療施設等における直接ケア実習 Practice training of direct care at healthcare organizations  
      吉井 初美  
      医  
      2025年5月12日(月)~6月6日(金) From Monday, 12 May 2025 to Friday, 6 Jun 2025  
      20日間(学内演習4日間)8:00-5:00 Twenty days (including four days of practice in the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護の対象である精神科医療施設における患者とその家族に必要なケアを提

    供するための看護計画を科学的根拠に基づき立案し、科学的視点から直接ケアを実

    施・評価・修正することで、ケアとキュアを融合した高度な看護実践に役立つ知識と

    スキルを総合的に習得する。具体的には、精神科閉鎖病棟と医療観察法病棟のそれぞ

    れ異なる治療環境に入院中の患者のケアに必要な観察、回復と社会復帰に必要な薬物

    療法、精神療法、作業療法、社会復帰リハビリテーション等の治療、再発防止のため

    の指導を諸理論を用いて検討し、対象者が適切に意思決定できるよう支援しながら必

    要なケアを展開する。

    Students will accomplish comprehensive learning of knowledge and skills that contribute to advanced nursing practice integrating care and cure, through planning, implementation, evaluation, and revision of direct nursing care plan based on scientific evidence and review, to provide necessary care for patients and families who are subject to mental health nursing at mental healthcare organizations. Specifically, students will discuss observation which is required for care for patients admitted to different treatment environments (i.e. psychiatric closed units and forensic care units); medication which is required for recovery and social reintegration; other treatment and recurrence prevention such as psychotherapy, occupational therapy, social rehabilitation, based on multiple theories. Students will proceed necessary care while supporting the person’s appropriate decision making.

  •   がん看護学セミナーⅡ (Oncology Nursing Seminar Ⅱ)  
      宮下 光令  
      医  
      令和5年10月1日(火)~令和5年12月17日(火) From Tuesday, October 1, 2024 to Tuesday, December 17  
      毎週火曜日 14:40~16:10 第5-6回、第10-11回、第14-15回は14:40~17:50 Every Tuesday, From 14:40~16:10 Lecture 5-6・10-11・14-15 Every Tuesday, From 14:40~17:50  

    1) がん患者・家族の受診・診断、病名・予後告知、治療選択、集学的治療、再発・転移時、終末期の患者・家族に関する身体・心理・社会的側面についてアセスメントを行い、人間関係の諸理論を活用し、患者・家族の意思決定を支える看護について探究する。

    2) がん看護専門看護師の役割・活動である教育、相談、調整者としての能力を開発し、家族・重要他者・医療者のストレスマネジメント及び倫理的問題を探究する。

    1) Assess the physical, psychological and social aspects of cancer patients and their families during consultation and diagnosis, disease and prognosis announcement, treatment selection, multidisciplinary treatment, recurrence and metastasis, and at the end of life, and utilise various theories of human relationships to explore nursing care to support patient and family decision-making.

    2) Develop the competencies of the oncology nurse specialist nurse's roles and activities as educator, consultant and coordinator, and explore stress management and ethical issues for families, significant others and healthcare professionals.

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   地域看護学実習  
      大森 純子, 原 ゆかり, 松永 篤志  
      保健学科看護学専攻  
      5セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    地域で暮らす人々の健康と、これらを支える自治体(市町村)の地域看護の実際を理解する。

    To understand the health of people living in the community and the actual community health nursing practices of the local government that support these people.

もっと見る…