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  •   マーケティング  
      MASAHARU WADA  
      経  
       
      後期 水曜日 1講時 / 後期 水曜日 2講時  

    The objective of this lecture is to understand basic theories of marketing. The essence of marketing is to realize CS,customer satisfaction, what is intangible and basically psychological. We have to control all the factors influencing CS and to realize the effective marketing system. In this lecture, we approach the real efforts of leading companies to win the CS excellence and nourish the marketing sense to analize market phenomena.

  •   特講)経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   【トピックス経営学】市場戦略/市場戦略Ⅰ  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      後期 月曜日 2講時  

    マーケティングの基本的概念とその運用に関して、環境分析を中心に講義と発表やグループワークなどを通じて理解する。

    This course aims to help students understand the basic concepts of marketing and its operation through lectures and group works.

  •   【トピックス経営学】市場戦略/市場戦略Ⅱ  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      後期 水曜日 1講時  

    マーケティングの基本的概念であるとその運用に関して、4つのP(製品、価格、販売促進、流通チャネル)を中心に講義と発表やグループワークなどを通じて理解する。

    This course aims to help students understand the basic concepts of marketing and its operation through lectures and group works.

  •   経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   ミクロ経済学  
       
      経  
       
      後期 水曜日 3講時  

    個々の消費者や生産者の行動を基礎とする「ミクロ経済学」について基礎理論と応用を学びます。現実の経済で起きているさまざまな経済事象を論理的に考え、理解できる力を身につけることを目的とします。前半は、消費者の行動と生産者の行動などのミクロ経済学の基礎理論について、後半は、基礎理論を応用して現実問題の分析や最適な政策とはどうあるべきかについて説明します。

    In this course, we study the foundational theories and applications of "microeconomics," which are based on the behaviors of individual consumers and producers. The goal is to develop the ability to logically analyze and understand various economic phenomena occurring in the real economy. The first half covers the basic theories of microeconomics, such as consumer behavior and producer behavior. The second half explains the application of these foundational theories to address real-world problems and discuss the optimal policies to deal with them.

  •   経済と社会  
      石垣 司  
      2セメ:文系 工農/4セメ:理(地)工農  
      2・4セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスB103  

    社会や経済と密接に関連する市場を知るための学問としてマーケティング・リサーチがある。本授業では、データを通して市場を知るために必要な統計学とアンケート調査のための調査票の設計を中心に、マーケティング・リサーチの基礎を学ぶ。

    In this course, students learn a basic marketing research to understand the market.

  •   プレゼミ  
      MICHIO SUZUKI  
      経  
       
      前期 火曜日 3講時 川北キャンパスC406  

    このプレゼミでは、教科書『市場を創るーバザールからネット取引まで』の輪読と参加者による議論を通じて、現代経済学の中心的な課題である市場の機能と限界について理解を深めることを目指す。競争的な市場が持つ効率性と、実際の市場における制約要因に焦点を当て、市場メカニズムがどのように機能し、政府はどのように市場機能を補完できるのかを、教科書の豊富な事例で学ぶ。

    This course aims to deepen participants' understanding of the functions and limitations of markets through a round-reading of the textbook " Reinventing the Bazaar: A Natural History of Markets" and discussions by participants. Focusing on the efficiency of competitive markets and the frictions in actual markets, participants will learn how market mechanisms work and how governments can complement market functions through the textbook's extensive examples.

  •   経営計画 / Business Planning  
      永松 陽明  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    様々な組織を効率的に運営していくには「経営計画」が必要となる。本授業では、まず実際の業務と経営計画とのつながりを考察する。そして、長期から短期的な「経営計画」の構造やその計画を展開する方法を解説する。加えて、計画を精緻に構築するためのシミュレーションを実践的に学ぶ。

    具体的なシミュレーションは、「システムダイナミクス」「離散系シミュレーション」である。

    なお、講義資料配布及びレポート提出は,Google classroomで行う。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    To efficiently operate various organizations, a "management plan" is essential. In this course, we will first examine the connection between actual business operations and management plans. Additionally, we will explain the structure of both long-term and short-term "management plans" and methods for implementing these plans. Furthermore, practical simulations will be conducted to learn how to intricately construct plans.

  •   マーケティング・リサーチ特論  
      TSUKASA ISHIGAKI  
      経  
       
      前期 水曜日 3講時 第2小講義室  

    【授業の目的】

    高度なマーケティング・リサーチに必要なデータ分析法を理解し、プログラミングを用いた実践能力を習得する

    【授業の概要】

    マーケティング活動のために必要とされる消費者行動の理解、購買行動の予測、市場内でのポジショニングなどでは、各種データを用いた定量的な分析がもはや定石となっている。本特論では、マーケティング・リサーチで用いられる基本的なデータ分析手法の利用法と数理的性質を理解し、Rを用いたデータ分析を実践するための基礎力を身に付ける。具体的には、多変量解析、共分散構造分析、離散選択モデルなどを取り扱う予定である。

    ※なお、重回帰分析については中級計量経済学において詳しい講義が行われるため、本講義では取り扱わない。

    In this course, students will understand some typical data analysis methods for marketing research and develop data analysis skills using programming language.

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