内容に類似性のあるシラバス

1527 件ヒット (0.024秒):

  •   プレゼミ  
      ZHANG TINGTING  
      経  
       
      前期 火曜日 4講時 川北キャンパスC407  

     このセミナーでは、長期的な視点かつ複合的な視野に基づいて現代日本社会における問題や課題について理解を深めることを目指す。特に多くの問題に関連する雇用問題について学ぶ。それと同時に、受講者に、「失われた30年」とも呼ばれる1990年代から2010年代までの日本経済、およびこれから日本が直面する経済、人口、社会問題を鳥瞰する視点を提供する。

    ・経済現象に関する問いを立てて調査を進め、仮説を提示することを体感する。

     This seminar aims to deepen the understanding of issues in modern Japanese society based on a long-term and complex perspective. Specifically, students first learn about "employment" .This course will also focus on Japan's economy between the 1990s and the 2010s, a period called as "The lost thirty years", as well as overviewing the economic, demographic and social issues that Japan may face in the future.

    The course aims to further improve the students’ ability to do economic research and to develop higher-level skills in finding answers as well as creation of hypothesis.

  •   プレゼミ  
      ZHANG TINGTING  
      経  
       
      後期 火曜日 4講時 川北キャンパスC407  

    受講者に、「失われた30年」とも呼ばれる1990年代から2010年代までの日本経済、およびこれから日本が直面する経済、人口、社会問題を鳥瞰する視点を提供する。

    ・経済現象に関する問いを立てて調査を進め、仮説を提示することを体感する。

    This course will focus on Japan's economy between the 1990s and the 2010s, a period called as "The lost thirty years", as well as overviewing the economic, demographic and social issues that Japan may face in the future.

    The course aims to further improve the students’ ability to do economic research and to develop higher-level skills in finding answers as well as creation of hypothesis.

  •   【トピックス経済史・経営史】展開Ⅰ  
      ZHANG TINGTING  
      経  
       
      前期 月曜日 3講時 経済学部第2講義室  

    江戸時代からの日本的雇用慣行の歴史制度、及び現在の労働制度・労務管理制度を歴史学的に検討し、講義する。

    The object of this class is to present the historical system of Japanese employment from the Tokugawa period to the modern period. All of contents are prepared for students in the level of academic research program.

  •   【トピックスリテラシー】外国書講読(英)  
      KAZUHO SAKAI  
      経  
       
      後期 水曜日 2講時 経済学部第23演習室  

    近年、ジェンダー平等について社会的関心が高まるなかで、経済史研究の分野でも女性の労働やライフコース、エンパワメントに関する研究が急速に進展しつつあります。本授業では、経済史分野での女性労働やジェンダー(不)平等に関する代表的な著作や近年の論文を原文で読み、経済史研究の新潮流に触れることを目的とします。

    In recent years, as social interest in gender equality has increased, research on women's labor, life course, and empowerment has rapidly progressed in economic history research. The purpose of this class is to expose you to new trends in economic history research by reading the original texts of representative works and recent papers on women's labor and gender inequality in economic history.

  •   キャリア・スキル開発特別演習  
      末松 千秋  
      全研究科  
      後期  
      後期 木曜日 2講時 その他  

    This course introduces students to Japanese corporate culture with the history of changes in employment practices. The classes will cover the Japanese Style Management, Bubble Economy, and the Lost 20 Years. How did Japanese companies develop their management style? Why were Japanese manufacturers regarded as the strongest? What caused the Bubble Economy? Why did they have to give up the practices once thought to be essential? While answering these questions, the course will emphasize the role of employment practices to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to possess the knowledge of Japanese employment practices and to understand the rationales for changes in the practices for the past 20 years.

    The graduate students are to take leading roles in the group discussions with undergraduate students and international students, which will help them strengthen the administrative ability and the leadership.

    本科目は日本の雇用慣行変化について学習します。授業では、日本的経営、バブル経済、失われた20年を見ていきます。どのように日本的経営はなされたか、何故日本製造業は最強とみなされたか、何がバブル経済をもたらしたか、これらに回答しながら日本文化を学ぶため、雇用慣行の役割を把握します。二つの学習目標は、日本的雇用慣行に浮いての知識を深めること、そして過去20年間の雇用慣行変化について原因を理解すること、です。

    大学院学生の皆さんには、クラス内で学部生、留学生とグループ討議を行い、指導的役割を担ってもらうことで統率力、指導力の強化に努めてもらいます。

  •   多文化PBL  
      渡部 留美  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 5講時 川北キャンパスC203  

    この授業では、主に日本の発酵食品と仙台味噌について学び、仙台味噌の海外展開について検討します。前半部分では、発酵食品について、日本や海外の料理・調味料を紹介しあいます。後半部分では、仙台味噌についてのゲストスピーカーによる講義や工場見学を通じて知識を得、仙台味噌を履修している留学生の出身国・地域の人に広めるためのレシピの開発や販売方法について提案します。

    この授業は、国内学生と留学生が日本語を使い学習を行います。さまざまな出身の履修生と交流を行うことで、コミュニケーション能力、協働する能力などを身につけます。

    In this class, students will learn mainly about Japanese fermented foods and Sendai miso, and discuss the overseas expansion of Sendai miso. In the first part, students will introduce each other about fermented Japanese and international cuisines and seasonings. In the latter part, students will gain knowledge about Sendai miso through lectures by guest speakers and factory tours, and make suggestions on how to develop recipes and market Sendai miso to promote it to people in the countries and regions where the international students taking the course are from.

    In this class, domestic and international students study together in Japanese. By interacting with students from various backgrounds, students will acquire communication and collaboration skills.

  •   歴史学  
      寺山 恭輔  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスC202  

    2022年2月に始まったロシアによるウクライナ侵略は、約2年経過した現在も終息の兆しは見えない。ロシアは国連安保理常任理事国の一国として国際社会で軍事的、政治的に重要な役割を果たしている。今日のロシアを深く理解するためには、その過去を理解する必要がある。20世紀初頭から現在に至る100年余りの歴史、3つの国家が入れ替わった歴史を概観することが本授業の目的である。日露戦争で幕を開けた20世紀初めのロシア帝国時代、1917年のロシア革命による帝国の崩壊、帝国を引き継ぐ新しい社会主義国家ソ連の誕生、レーニンやスターリンによる国家改造、独ソ戦争後の米国と並ぶ超大国としての出現と東西冷戦、ゴルバチョフによるペレストロイカとソ連の崩壊、新生ロシアの誕生とプーチンの長期政権という大きな流れをたどる。

    Even though almost two years have passed since Russia invaded Ukraine, the war shows no signs of coming to an end. Russia (the Russian Federation), a permanent member of the UN Security Council, is a country with important military and political roles in the international community. To better understand Russia today, however, one has to understand the nation's past. This course aims to provide an overview of the history of Russia over the past 100 years, including the history of its three States -- Russia, the Soviet Union, and the Russian Federation. This lecture includes topics as follows. The Russo-Japanese War, World War Ⅰ, Russian Revolution of 1917 and the collapse of Russian Empire, the birth of the Soviet Union and reorganization of statehood in the socialist principles by Lenin, Stalin, the emergence of Great Power after the Great Patriotic War, the Cold War, Perestroika by Gorbachev and the demise of Soviet Union, Putin’s long-term reign in the twenty-first century etc.

  •   キャリア・スキル開発特別演習  
      末松 千秋  
      全研究科  
      後期  
      後期 木曜日 2講時 その他  

    This course introduces students to Japanese corporate culture with the history of changes in employment practices. The classes will cover the Japanese Style Management, Bubble Economy, and the Lost 20 Years. How did Japanese companies develop their management style? Why were Japanese manufacturers regarded as the strongest? What caused the Bubble Economy? Why did they have to give up the practices once thought to be essential? While answering these questions, the course will emphasize the role of employment practices to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to possess the knowledge of Japanese employment practices and to understand the rationales for changes in the practices for the past 20 years.

    The graduate students are to take leading roles in the group discussions with undergraduate students and international students, which will help them strengthen the administrative ability and the leadership.

    本科目は日本の雇用慣行変化について学習します。授業では、日本的経営、バブル経済、失われた20年を見ていきます。どのように日本的経営はなされたか、何故日本製造業は最強とみなされたか、何がバブル経済をもたらしたか、これらに回答しながら日本文化を学ぶため、雇用慣行の役割を把握します。二つの学習目標は、日本的雇用慣行に浮いての知識を深めること、そして過去20年間の雇用慣行変化について原因を理解すること、です。

    大学院学生の皆さんには、クラス内で学部生、留学生とグループ討議を行い、指導的役割を担ってもらうことで統率力、指導力の強化に努めてもらいます。

  •   国際教養特定課題  
      末松 千秋  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 木曜日 2講時 川北キャンパスC201  

    This course introduces students to Japanese corporate culture with the history of changes in employment practices. The classes will cover the Japanese Style Management, Bubble Economy, and the Lost 20 Years. How did Japanese companies develop their management style? Why were Japanese manufacturers regarded as the strongest? What caused the Bubble Economy? Why did they have to give up the practices once thought to be essential? While answering these questions, the course will emphasize the role of employment practices to illustrate the Japanese culture. Two main objectives of the course are to possess the knowledge of Japanese employment practices and to understand the rationales for changes in the practices for the past 20 years.

    本科目は日本の雇用慣行変化について学習します。授業では、日本的経営、バブル経済、失われた20年を見ていきます。どのように日本的経営はなされたか、何故日本製造業は最強とみなされたか、何がバブル経済をもたらしたか、これらに回答しながら日本文化を学ぶため、雇用慣行の役割を把握します。二つの学習目標は、日本的雇用慣行に浮いての知識を深めること、そして過去20年間の雇用慣行変化について原因を理解すること、です。

  •   グローバル学習  
      宿利 由希子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスC302  

    「人を笑わせたいが難しい」「みんなは笑っているが自分はおもしろく思えない」…このような「おもしろさ」にまつわる困難は、個人の嗜好や言語能力によるのか、それとも社会文化的な背景が影響するのか。本授業では、日本人学生と外国人留学生が、おもしろい話を通して日本語や日本文化について考え、また他文化との比較や翻訳・通訳活動を行うことで、「おもしろさ」にかかわる多様性と共通性を学ぶ。

    (外国人留学生対象日本語プログラムの授業との合同開講、授業は日本語で行う)

    "I want to make people laugh, but it's too difficult." "Everyone else is laughing, but I don't find it funny."... Are these difficulties related to "fun" due to personal preference, language ability, or socio-cultural background? In this class, Japanese and international students will think about the Japanese language and culture using funny talks, and learn about the diversity and commonalities between Japan and other countries of "fun" through comparing with other cultures and translation activities. (This course is conducted in Japanese.)

もっと見る…