内容に類似性のあるシラバス

4780 件ヒット (0.034秒):

  •   教育とICT活用  
      荒井 龍弥  
      全(歯を除く)  
      2年次第4クォーター  
      後期後半 金曜日 1講時 川北キャンパスA306  

    よりよい教育場面を創造するために必要な知識・技能という観点から、教育において情報通信技術を活用する意義や効果的方法ならびに情報活用能力育成のための指導法を紹介、検討する。これを通じ、指導スタイルの確立や教育場面改善向上の方法の獲得を目指す。

    We will examine some findings about remolding the conditions to make better education. We will investigate the teaching method and significance about ICT and using electric devices.

    Through these, this course aims to develop construction your own teaching style and improving the process of education.

  •   教育とICT活用  
      山下 祐一郎  
      全(歯を除く)  
      4セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    教育方法の原理と理論、指導技術について考察する。そして、様々な授業や教育実践の例に触れ、これからの子どもに求められる資質・能力を育成するための教育方法を理解し、適切な指導技術を身に着けられるように体験的な活動を行う。なお、これらの教育方法や指導技術などには、情報通信技術の効果的な活用と情報活用能力(情報モラルを含む。)の育成を含んでいる。

  •   教育の方法と技術  
      荒井 龍弥  
      全(歯を除く)  
      2年次第3クォーター  
      後期前半 金曜日 1講時 川北キャンパスA306  

    よりよい教育場面を創造するために必要な知識・技術という観点から、学習が効果的に成立するための諸条件の操作を中心にこれまでの知見を紹介する。このことを通じ、指導スタイルの確立や教育場面改善向上の必要性を理解するとともに、それらの方法獲得を目指す。

    We will examine findeings about remolding the conditions to make better education. And we will conside about the points of view through classroom works. Through these considering, this course aims to develop constructing your own teaching style and improving your process of education.

  •   教育情報学基礎論特論Ⅲ  
      佐藤 克美  
      教  
       
      前期 金曜日 3講時 その他  

    n/a

  •   情報リテラシー  
      佐藤 克美, その他教員  
      教  
       
      前期後半 水曜日 1講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育情報学基礎論研究演習Ⅲ  
      佐藤 克美  
      教  
       
      後期 火曜日 4講時 その他  

    n/a

  •   情報リテラシー  
      佐藤 克美, その他教員  
      教  
       
      前期後半 水曜日 1講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育学  
      佐藤 克美  
      法経理保歯薬工(6~12組)  
      2セメスター  
      後期 金曜日 1講時 川北キャンパスB200  

    みなさんの中にこれまで学校でICTをはじめとするテクノロジーを積極的に使った教育を経験してきたものが何人いるだろうか。これほどまでにICTが社会に浸透した現在でも教育へのICT活用は遅れていると言わざるをえない。なぜ教育の分野(特に学校教育)ではICTの活用が進まないのだろうか。本講義ではICTを活用したいくつかの授業を紹介しながら、ICT活用の問題点を考察する。

    さらに教育をテクノロジーの発展と関連付けながら、近代から現在までを俯瞰し、そして近い将来、その関係はどうなるのかについても述べ、教育へのテクノロジー活用について考える。

    また、コンピュータと人を比較しつつ、人の学びについても考える。

    How many of you have experienced an education that actively incorporates ICT and other technologies? Despite the extensive penetration of ICT into society today, it’s evident that its integration into education is still lagging. What factors have hindered the progression of ICT use in the field of education, particularly in schools? In this lecture, we will explore the challenges of ICT utilization by showcasing some classes that have successfully integrated ICT. We will also delve into the role of technology in education, tracing its evolution from the modern era to the present, and speculate on its future trajectory.We will also reflect on human learning by drawing comparisons between computers and humans.

  •   教育情報活用論  
      佐藤 克美  
      教  
       
      後期 金曜日 3講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   教育情報活用論  
      佐藤 克美  
      全(教を除く)  
      4セメスター  
      後期 金曜日 3講時 その他  

    教育情報学とは超高度情報化社会、知的基盤社会における教育について、基礎及び応用そして実践と言う領域を内包した、融合的・学際的・先端的な学問領域である。

    教育情報活用論では、教育情報学について、教育と情報科学、テクノロジーの関連について概観することで教育情報学という学問の融合性・学際性・先端性を理解するとともに、教育情報学の基礎的な知識を学習する。

    Educational informatics is an integrated, interdisciplinary, and advanced academic discipline that encompasses basic, applied, and practical areas of education in a highly computerized society and an intellectually-based society. I will provide an overview of the relationship between education and informatics and technology in educational informatics. Students will understand the academic integration, and advanced academic discipline for educational informatics and the learn basic knowledge about it.

もっと見る…