シラバスの表示

教育情報学基礎論特論Ⅲ

前期 金曜日 3講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 克美. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

ICTを活用した教育
Education using ICT

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

ICTを効果的に教育に活用するためには、技術の特性、またそれを利用した教材の特性を理解し用いることが求められる。そこで本講義では、現在ICT教材において、その中心をなしている映像教材を取り上げる。ICT登場以前の視聴覚教材から最新の3DCG映像、バーチャルリアリティ等を活用した教育について具体例を取り上げながら学習し、それを通して映像教材の特性を理解するとともに実際にICT教材を作製する際に必要な基礎知識を学ぶ。

In order to use ICT effectively in education, it is necessary to understand and use the characteristics of technology and the characteristics of teaching materials. Therefore, this course focuses on the video teaching materials that are currently the center of ICT teaching materials. Students learn specific examples about education using audiovisual materials which are from before the emergence of ICT, to latest the 3DCG video, virtual reality, etc. Students will also understand the characteristics of video materials through them, and learn the basic knowledge which is necessary to actually create ICT materials.

学習の到達目標/Goal of study

・視聴覚教材、ICTを活用した教育手法とその効果を理解する
・映像教材の特性を理解し、教材作製に必要な基礎知識を理解する
・基礎的な映像教材を作製できるようになる

This purpose of this course is to help students better:
・Understand visual teaching materials, ICT-based educational methods and their effects
・Understand the characteristics of video teaching materials and the basic knowledge which is required for making teaching materials
・Be able to create basic video teaching materials

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

第1回 オリエンテーション 授業の概要と評価について
第2回 視聴覚機器を活用した教育(1) 視聴覚機器とは
第3回 視聴覚機器を活用した教育(2) 画像・映像・音声
第4回 コンピュータを活用した教育(1) CAI
第5回 コンピュータを活用した教育(2) マルチメディア
第6回 最近のICTと教育(1) 携帯端末の利用
第7回 最近のICTと教育(2) コンピュータグラフィックス(CG)
第8回 最近のICTと教育(3) バーチャルリアリティ
第9回 プログラミング的思考・プログラミング教育(1)
第10回 プログラミング的思考・プログラミング教育(2)
第11回 ICTを活用した教材のデザイン
第12回 映像を中心としたe-ラーニング教材に必要な要素
第13回 映像・画像の加工の技術(1)撮影
第14回 映像・画像の加工の技術(2)編集
第15回 講義のまとめ

1 introduction
2-3 Education using audiovisual equipment
4-5 Education using a computer
6-8 About ICT and education
9-10 Programming education
11 Educational design using ICT
12 e-learning and Video
13-14 How to edit videos
15 Summary

成績評価方法/Evaluation method

授業内の発言と数回課すレポート課題により総合的に評価する。

Comprehensive evaluation will be made based on class performance, participation in discussions, and reports.

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    ミニットペーパーに解答するために講義での復習や資料等を調べる時間が必要です。
    またレポート課題に答えるためにも文献等を調べる必要があります。

    To answer the reflection paper, you need to review the lecture and look up the materials.
    It is necessary to review literature in order to write the reports.

    その他/In addition

    受講生の興味関心により講義内容を若干変更する可能性があります。
    参考書・資料については講義中で紹介します。

    Lecture contents may be changed according to the students' interests.
    References are introduced in the lecture.


    Googleクラスルームクラスコード 24e6siw

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有