シラバスの表示

教育情報学基礎論研究演習Ⅲ

後期 火曜日 4講時 その他. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 佐藤 克美. 履修年度: 2024.

授業題目/Class subject

ICT教材の作製・ICTを用いた学びの体験
Learning experiences by creating of ICT teaching materials and using ICT

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

ICTを効果的に教育に活用するためは、単にそれを使うだけでなく教育者がICTの基礎を理解し、それを用いた教材を作製したり評価したりできること、さらにはICTを学習者に使用させることができることが重要である。またICT活用が学習者に与える影響を理解しなければならない。そこで本演習ではICTを用いた教育の例としてCGを用いた教材を取り上げ、それを実際にデザイン、プログラムし作製する。さらにはICT用いた学びを受講生自らが実際に体験することで、ICTを活用した教育手法の基本ついて体得する。

To use ICT effectively in education, educators not only need to use it, but also need to understand the basics of ICT, to create and evaluate teaching materials using it. It is important that learners can use it, but educators also need to understand the influence ICT utilization gives it to learners. Therefore, this course takes up teaching materials by using CG as an example of education using ICT, and students actually create those designs and programs. In addition, students will learn about the ICT-based educational methods by actually experiencing ICT-based learning.

学習の到達目標/Goal of study

・ICTが人と社会にどのような影響を及ぼすかを理解する。
・ICTを活用した教材の作製ができる。(特にCGを用いた教材の作製)
・自らICTを積極的に活用し学ぶことができる。
・ICTを教育・学習に活用しようとする人に対して、適切な支援・助言ができる。

This purpose of this course is to help students better:
・Understand how ICT affects people and society.
・Create teaching materials using ICT. (Especially, create the teaching materials by using CG)
・Be able to actively utilize and learn ICT.
・Appropriate support and advice can be provided to those who intend to use ICT for education and learning.

授業内容・方法と進度予定/Contents and progress schedule of the class

1.オリエンテーション ~概要、評価方法の説明~
2.人間とICTとの関わり 
3.ICTによる社会と文化の変化
4.コミュニティの活用と新しい文化
5.CG教材を用いた教育(1) CG教材のデザイン
6.CG教材を用いた教育(2) CG教材の作り方
7.CG教材を用いた教育(3) CG教材の作製①
8.CG教材を用いた教育(4) CG教材の作製②
5.CG教材を用いた教育(5) CG教材の受講と評価
10.モノづくりによる学習(1) 外部情報の取得(センサーの活用)
11.モノづくりによる学習(2) プログラムによる動作制御(ロボット)
12.モノづくりによる学習(3) 簡単な教育ロボットのデザイン
13.モノづくりによる学習(4) 簡単な教育ロボットの製作
14.モノづくりによる学習(5) ロボットを活用した学びの体験
15.まとめ 


1 Introduction
2 Development of ICT
3 Impact of ICT on social change
4 New culture
5-9 Teaching materials using CG
10-14 Creative Leaning
15 Summary

成績評価方法/Evaluation method

授業毎に行うミニットペーパーの内容、授業内の発言とレポート課題、及び演習中作製した成果物により評価する。
Comprehensive evaluation will be made based on class performance, participation in discussions, reports,
and productions.

教科書および参考書/Textbook and references

    授業時間外学習/Preparation and Review

    ミニットペーパーに解答するために講義での復習や資料等を調べる時間が必要です。
    またレポート課題に答えるためにも文献等を調べる必要があります。

    To answer the reflection paper, you need to review the lecture and look up the materials.
    It is necessary to review literature in order to write the reports.

    その他/In addition

    ミニットペーパーやアンケート等の提出のため、パソコンやスマートフォン等が必要です。
    Students must bring their own computers to class.


    GoogleClassroomのクラスコード qljepmh

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有