67 件ヒット (0.03秒):
本授業では、小・中・高校及び特別支援学校の第一線で活躍中の先生方による豊富な現場経験に基づいた講義を通じて、学校経営や学級経営、学習指導や生徒指導、保護者や地域住民との連携など、学校現場の様々な場面における教員の実際の姿を学び、教職の意義についての理解を深めてゆく。/
This course aims to assist students in enhancing their comprehension of the teaching profession.
Please note that this course will be taught in Japanese.
本授業では、小・中・高校及び特別支援学校の第一線で活躍中の先生方による豊富な現場経験に基づいた講義を通じて、学校教育における教育課程の実践的意義、教育課程編成の基本原理と方法、教育課程経営の実際などについて学び、今日の学校教育における教育課程のあり方ついての理解を深めてゆく。/
This course aims to assist students in enhancing their comprehension of the curriculum in Japan.
Please note that this course will be taught in Japanese.
【目的・概要】
日本及び諸外国の社会保障の概念および理念,医療・福祉・年金等について総合的に概説し、保健医療福祉行政の基本的な考え方・法的基盤及び具体的な施策について講義する。児童福祉・障害者(児)福祉、病院内での医療相談支援、地域医療の様々な問題について、具体例を通して実際の保健医療福祉計画の企画及び評価について学ぶ。また、予防医学が社会保障制度や医療経済に与える影響について将来像とあわせて捉える。
To understand a comprehensive overview of the concept of social security in Japan and other countries, healthcare, welfare, pensions, etc., and the basic concept, legal basis and specific measures of healthcare and welfare administration.
To learn about the planning and evaluation of actual health and medical welfare plans through specific examples on child welfare and disability (child) welfare, medical consultation support in hospitals, and various issues of local medical service.
In addition, the impact of preventive medicine on the social security system and healthcare economy will be captured along with the future vision.
がん患者に対する緩和ケアの基礎理論について講義と演習を行う。がん患者に対する緩和ケアの理論とその活用を中心に、疼痛をはじめとした身体症状、精神症状、社会的問題、スピリチュアルな問題の緩和とその看護について探求する。さらに、緩和ケアにおける倫理的問題についても探究する。これらを通して、がん看護における様々な場面において理論を患者・家族への看護ケアに発展させるための方法を習得する。
In this course, students will understand basic knowledge of palliative nursing. This course cover nursing for pain, physical symptoms, psychiatric symptoms, social and spiritual problems, and ethical issues in the end-of-life care for cancer patients.
次の点について、授業の中で適宜グループワークを取り入れて能動的に学修を進める。
①特別活動の意義や役割、目標及び内容
②集団活動の意義と指導
③学級活動、生徒会活動、クラブ活動及び学校行事の内容と指導
④学校と家庭・地域との連携
⑤総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容
⑥総合的な学習の時間の指導計画
⑦総合的な学習の時間の指導案作成
Regarding the following points, we will actively promote learning by incorporating group work as appropriate in the class.
① Significance, role, goal and content of extracurricular activities
② Significance and guidance of group activities
③ Contents and guidance of class activities, student organization activities, club activities and school events
④ Cooperation between school and home / community
⑤ Significance, role, goal and content of comprehensive study time
⑥ Comprehensive study time instruction plan
⑦ Comprehensive study time teaching plan creation
次の点について、授業の中で適宜グループワークを取り入れて能動的に学修を進める。
①特別活動の意義や役割、目標及び内容
②集団活動の意義と指導
③学級活動、生徒会活動、クラブ活動及び学校行事の内容と指導
④学校と家庭・地域との連携
⑤総合的な学習の時間の意義や役割、目標及び内容
⑥総合的な学習の時間の指導計画
⑦総合的な学習の時間の指導案作成
Regarding the following points, we will actively promote learning by incorporating group work as appropriate in the class.
① Significance, role, goal and content of extracurricular activities
② Significance and guidance of group activities
③ Contents and guidance of class activities, student organization activities, club activities and school events
④ Cooperation between school and home / community
⑤ Significance, role, goal and content of comprehensive study time
⑥ Comprehensive study time instruction plan
⑦ Comprehensive study time teaching plan creation
この授業では、日本語学校に通う留学生や技能実習生、外国人介護職員など日本に暮らす多様な外国人について知るとともに、彼らがどのような言語・文化背景をもち、どのような環境にいるのか、そして彼らはどのような問題や課題を抱えているのかについて理解を深めることを目的とする。ゲストを授業に招いてディスカッションやインタビュー活動を行ったり、授業時間外にフィールドワークに出かけたりするなど、実際に日本で暮らす外国人と接したり、実際の現場を訪問したりする活動の中から学ぶ。
The purpose of this course is to learn about various foreigners living in Japan, such as foreign students attending Japanese language schools, technical intern trainees, and foreign care workers, and to deepen understanding of their linguistic and cultural backgrounds, their environments, and the problems and challenges they face. Students will learn through activities that involve actually interacting with foreigners living in Japan and visiting actual sites such as inviting guests to class for discussions and interview activities, and going out for fieldwork outside of class time.