後期 木曜日 2講時 川北キャンパスC105. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 井本 佳宏、他 所属:教育学研究科. 対象学部/Object: 全(歯を除く). 開講期/Term: 2セメスター. 科目群/Categories: 教職に関する科目-教職に関する科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: QTL-EDU104J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.
各学部の履修内規または学生便覧を参照。
教育課程論/Introduction to Curriculum in Japan
本授業では、小・中・高校及び特別支援学校の第一線で活躍中の先生方による豊富な現場経験に基づいた講義を通じて、学校教育における教育課程の実践的意義、教育課程編成の基本原理と方法、教育課程経営の実際などについて学び、今日の学校教育における教育課程のあり方ついての理解を深めてゆく。/
This course aims to assist students in enhancing their comprehension of the curriculum in Japan.
Please note that this course will be taught in Japanese.
本授業は以下の3点を達成目標とする。
目標1:学校教育における教育課程の役割と意義について理解する。
目標2:学校における教育課程編成の基本原理と方法について理解する。
目標3:教育課程経営の意義について理解する。/
This course has three main objectives:
1. To understand the functions and significance of curriculum in school education.
2. To understand the basic principles and methods of school curriculum organisation.
3. To understand the significance of curriculum management.
第1回 10/3 伊藤克宏 美里町立不動堂小学校 校長 ※井本准教授による5分程度のオリエンテーションあり
第2回 10/10 伊藤克宏 美里町立不動堂小学校 校長
第3回 10/17 伊藤克宏 美里町立不動堂小学校 校長
第4回 10/24 齋藤守彦 塩竃市立玉川中学校 校長
第5回 10/31 齋藤守彦 塩竃市立玉川中学校 校長
第6回 11/7 齋藤守彦 塩竃市立玉川中学校 校長
第7回 11/14 佐藤弘人 宮城県仙台二華高等学校 校長
第8回 11/21 佐藤弘人 宮城県仙台二華高等学校 校長
第9回 11/28 佐藤弘人 宮城県仙台二華高等学校 校長
第10回 12/5 佐藤裕之 宮城県立古川支援学校 校長
第11回 12/12 佐藤裕之 宮城県立古川支援学校 校長
第12回 12/19 佐藤裕之 宮城県立古川支援学校 校長
第13回 1/9 小野正美 宮城県白石高等学校 校長
第14回 1/16 小野正美 宮城県白石高等学校 校長
第15回 1/23 小野正美 宮城県白石高等学校 校長
第16回 1/30 予備日
講師ごとに、出席状況、レポートおよび発表に対する成績に基づいて評価し、それらを総合して評価を行う。/
Each student's final evaluation will be based on their attendance, reports, and presentations, with lecturers evaluating them based on these factors.
各授業での指示にしたがって課題に取り組むとともに、各自で授業内容についての整理と検討を行い、次回の授業に向けての準備をすすめること。/
Students must complete assignments and prepare for each class.
○
不要。/
It is not required
・授業に関する諸連絡や課題の提示、提出等はGoogle Classroomを使用する。そのため、受講開始までに必ず本授業のClassroomに生徒登録しておくこと。
・本授業は対面で行う。
・Covid-19の感染拡大状況によりオンラインでの授業実施となる場合には、改めて受講方法等についての連絡を行う。
・教育問題に関心のある学生については、教職課程履修者以外であっても受講を歓迎する。/
Please take note of the following information:
- Before the start of the course, students must register for this class on Google Classroom, where class-related communication, assignment presentation, and submission will take place.
- This class is conducted in person.
- If the class is moved online due to COVID-19, I will notify you on Google Classroom about how to attend the class.
- Students interested in educational issues are welcome to take this course, regardless of whether they are enrolled in teacher training.