内容に類似性のあるシラバス

7008 件ヒット (0.022秒):

  •   文化と社会の探求  
      中村 渉  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 火曜日 4講時 川北キャンパスA405  

    1.日本の社会(とその背景にある文化・歴史)について日本人が日本語で書いた本の一部/論文を紹介・要約する。

    2.上記の内容の妥当性について、現代の日本人/留学生の視点から批判的に議論する。

    3.授業では日本語を使用する。

    1.Introduce and summarize parts of books/papers about Japanese society (and Japanese

      culture and history, which are behind Japanese society) written by Japanese authors.

    2.Critically discuss the validity of the claims made by those books and papers from the

      perspectives of Japanese living in the 21st century and international students.

    3.The language used in this class is Japanese.

  •   文化と社会の探求  
      新見 有紀子  
      全  
      1年次以上第1クォーター  
      前期前半 水曜日 3講時 川北キャンパスC204 / 前期前半 木曜日 1講時 川北キャンパスC204  

    Objective and Summary of Class

    This course aims to explore Japanese culture by introducing the origins of modern Japanese society and enhancing students' understanding of the mentality of the Japanese people. This course operates under the assumption that understanding local culture is an important first step in becoming a global citizen, and thus focuses on the traditional culture of Miyagi prefecture. Students will learn about and discuss several concepts related to Japanese culture and then analyze Suzume Odori (Sparrow Dance) using the cultural concepts discussed. Students will also learn how to dance the Suzume Odori through classes and videos.

    授業の目的と概要

    この授業では、日本の伝統文化の理解を通じて、現代の日本社会や日本人の考え方についての理解を深めることを目的とする。この授業では、グローバルな社会を理解する上で欠かせない「ローカル」の理解を深めるという視点から、宮城県という地域の伝統文化に焦点を当てる。この授業では、学生は日本文化に関する様々な概念についてのディスカッションを行い、それらのコンセプトを用いてすずめ踊りについて分析し、理解を深める。学生は、授業を通じて、すずめ踊りの踊り方についても学ぶ。

  •   多文化特定課題  
      渡部 由紀  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 2講時 川北キャンパスA403  

    グローバル化・多様化が進む現代社会において、日本の教育現場においても、学習者の国籍・文化・言語が多様化し、文化や社会背景の異なる人と共に暮らし、学び、働いていくための能力が、今までになく重要となってきている。そうした社会背景の中、本科目では、異文化間コミュニケーションにまつわる理論を学び、私たちの視点、思考、行動、価値観などへの文化の影響について理解を深めるだけでなく、異文化間コミュニケーションをめぐる認識への批判的な考察も加えた上での異文化間の人間関係やコミュニケーションのあり方を検討する。また、日本社会のマジョリティ集団である日本人の特権、マイノリティの差異に対する差別・偏見・ステレオタイプといった概念についても理解を深め、グローバル化に即した市民性の育成を担う教育者の在り方を考える。

    この授業は全て日本語で行います。専門的な概念を学び、議論するため、N1程度の日本語能力が必要となります。

    As society is increasingly globalized and diversified, even in Japanese educational settings, learners’ nationalities, cultures, and languages become more diverse, so competencies to live, learn, and work with people from different cultural and social backgrounds have become more crucial than ever. In this course, students will explore the theories necessary for intercultural communication, deepen their understanding of the influence of culture on their perspectives, ways of thinking, behavior, and values, and examine the nature of intercultural relationships and communication through critical discussion on the perceptions surrounding intercultural communication. Students will also deepen their understanding of the privilege of the Japanese as a majority group in Japanese society and the concepts of discrimination, prejudice, and stereotypes against minorities, and they also consider the role of educators in fostering citizenship in their students in the current context of globalization.

    This course will be conducted entirely in Japanese. N1 level of Japanese language proficiency is required since students will study and discuss academic concepts.

  •   グローバル学習  
      宿利 由希子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスC302  

    「人を笑わせたいが難しい」「みんなは笑っているが自分はおもしろく思えない」…このような「おもしろさ」にまつわる困難は、個人の嗜好や言語能力によるのか、それとも社会文化的な背景が影響するのか。本授業では、日本人学生と外国人留学生が、おもしろい話を通して日本語や日本文化について考え、また他文化との比較や翻訳・通訳活動を行うことで、「おもしろさ」にかかわる多様性と共通性を学ぶ。

    (外国人留学生対象日本語プログラムの授業との合同開講、授業は日本語で行う)

    "I want to make people laugh, but it's too difficult." "Everyone else is laughing, but I don't find it funny."... Are these difficulties related to "fun" due to personal preference, language ability, or socio-cultural background? In this class, Japanese and international students will think about the Japanese language and culture using funny talks, and learn about the diversity and commonalities between Japan and other countries of "fun" through comparing with other cultures and translation activities. (This course is conducted in Japanese.)

  •   多文化間コミュニケーション  
      林 雅子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 水曜日 4講時 川北キャンパスA402  

    この授業の目的は3つあります。

    ・海外学生と国内学生が「メタバース」を通して自国の文化を紹介し合い、知識・理解を深めます。

    ・「XR技術」を活用してより現実感・没入感・臨場感のより高い文化紹介を目指します。

    ・他国の文化と比較して自国の文化を外から捉えるとともに、他文化への関心と尊重する態度を身に着けます。

    The purpose of this class is threefold.

    To deepen the knowledge and understanding of the students by introducing their own cultures to each other through the "Metaverse".

    To introduce their culture with a greater sense of reality, immersion, and realism by utilizing "XR technology".

    Students will learn how to compare their own culture with that of other countries, and develop an attitude of interest in and respect for other cultures.

  •   多文化間コミュニケーション  
      佐藤 勢紀子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 3講時 川北キャンパスA404  

    日本人学生と留学生の共修クラスで、日本語の用法や日本語でのコミュニケーションの仕方について意見交換を行い、日本文化を複眼的に捉えると同時に、多文化間における円滑なコミュニケーションを実現する方法を探求する。

    Students will gain a multifaceted understanding of Japanese culture through exchanging opinions on Japanese language usage and communication styles with international students while explore the ways to promote smooth multicultural communication.

  •   多文化間コミュニケーション  
      バックレイ 厚子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 木曜日 3講時 川北キャンパスA303  

    日本の言語文化を複眼的に捉え、日本語母語話者にとっての当然が外国語話者の驚きにつながるような日本の言語文化の不思議を発見し、日本文化に特徴的な概念が日本語にどのように反映しているかを考察することで自文化・異文化理解を深めます。また、多様な言語文化背景を持つ学生同士が国際社会における価値観やコミュニケーションスタイルの違いを乗り越えながら、主体的で対話的なアクティブラーニングを通して協働的実行力を身につけます。授業は基本的に日本語で行いますが、必要に応じて世界共通語である英語の使用を認めます。

    Through collaborative learning between Japanese and foreign students, you will discover some unique aspects of Japanese language and culture from a contrastive point of view. By actively participating in discussions on the theme of how Japanese culture is reflected in the language with students from diverse cultural backgrounds, you will deepen your understanding of Japanese language and culture, and develop an appreciation of other cultures. Through student-led active learning, you will gain collaborative skills. In principle, Japanese is used in class; however, the use of English is allowed as a lingua franca.

  •   多文化間コミュニケーション  
      バックレイ 厚子  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 木曜日 3講時 川北キャンパスC102  

    日本の言語文化を複眼的に捉え、日本語母語話者にとっての当然が外国語話者の驚きにつながるような日本の言語文化の不思議を発見し、日本文化に特徴的な概念が日本語にどのように反映しているかを考察することで自文化・異文化理解を深めます。また、多様な言語文化背景を持つ学生同士が国際社会における価値観やコミュニケーションスタイルの違いを乗り越えながら、主体的で対話的なアクティブラーニングを通して協働的実行力を身につけます。授業は基本的に日本語で行いますが、必要に応じて世界共通語である英語の使用を認めます。

    Through collaborative learning between Japanese and foreign students, you will discover some unique aspects of Japanese language and culture from a contrastive point of view. By actively participating in discussions on the theme of how Japanese culture is reflected in the language with students from diverse cultural backgrounds, you will deepen your understanding of Japanese language and culture, and develop an appreciation of other cultures. Through student-led active learning, you will gain collaborative skills. In principle, Japanese is used in class; however, the use of English is allowed as a lingua franca.

  •   多文化特定課題  
      林 雅子  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 木曜日 5講時 川北キャンパスA401  

    この授業の目的は3つあります。

    ・海外学生と国内学生が「メタバース」を通して自国の文化を紹介し合い、知識・理解を深めます。

    ・「XR技術」を活用してより現実感・没入感・臨場感のより高い文化紹介を目指します。

    ・他国の文化と比較して自国の文化を外から捉えるとともに、他文化への関心と尊重する態度を身に着けます。

    ・Students from overseas and students from Japan introduce their own cultures to each other through ‘Metaverse’.

    ・Students will introduce not only aspects of their culture they want to introduce, but also aspects their classmates want to know about.

    ・Students will gain a perspective of their own culture from the viewpoint of other cultures, as well as an attitude of interest in and respect for other cultures.

  •   文化と社会の探求  
      小嶋 緑  
      全  
      1年次以上第1クォーター  
      前期前半 水曜日 3講時 川北キャンパスC205 / 前期前半 木曜日 1講時 川北キャンパスC205  

    Objective and Summary of Class

    This course aims to explore Japanese culture by introducing the origins of modern Japanese society and enhancing students' understanding of the mentality of the Japanese people. This course operates under the assumption that understanding local culture is an important first step in becoming a global citizen, and thus focuses on the traditional culture of Miyagi prefecture. Students will learn about and discuss several concepts related to Japanese culture and then analyze Suzume Odori (Sparrow Dance) using the cultural concepts discussed. Students will also learn how to dance the Suzume Odori through classes and videos.

    授業の目的と概要

    この授業では、日本の伝統文化の理解を通じて、現代の日本社会や日本人の考え方についての理解を深めることを目的とする。この授業では、グローバルな社会を理解する上で欠かせない「ローカル」の理解を深めるという視点から、宮城県という地域の伝統文化に焦点を当てる。この授業では、学生は日本文化に関する様々な概念についてのディスカッションを行い、それらのコンセプトを用いてすずめ踊りについて分析し、理解を深める。学生は、授業を通じて、すずめ踊りの踊り方についても学ぶ。

もっと見る…