内容に類似性のあるシラバス

2760 件ヒット (0.04秒):

  •   中級アカデミック・ライティング  
      串本 剛、酒井 聡樹、渡辺 正夫、有光 秀行  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 月曜日 5講時 川北キャンパスA302  

    本授業科目では,前期開講の「学問論」で学んだ初級アカデミック・ライティングに関する知識・技能を前提に,学生自身が選択したテーマについて文献に基づく3論構成のレポートを作成します.授業の前半で,受講生はテーマを選び深めるための文献講読に並行して,文理双方の学術論文の実際に触れ,図書館やインターネットを活用した文献探索の技術を身につけます.後半は,自分で選定したテーマに関して,序論・本論・結論を備えたレポートを作成します.この授業では担当者の4名がそれぞれ,学生のレポートに対し採点・コメントし,修正期間を経たのちに再評価するなどきめ細かな指導を行うため,履修登録者の上限は20名程度とします.学部・学年を問わず,アカデミック・ライティングの力を高めたい学生諸君の挑戦を期待しています.

    *本授業科目は,2020年度に全学教育貢献賞を受賞した「大学生のレポート作成入門」の後継科目となります.

    In this course, you will write a literature-based report on the self-selected theme, based on the knowledge and experience of academic writing that you learned in the "Introduction to Academic Learning" in the first semester.

    After reading the literature to select and deepen the theme of writing, you will write a report on the theme that you have selected in the Introduction- Body-Conclusion format. We look forward to the challenge of students who want to improve their academic writing skills, regardless of their faculty or grade.

  •   英文学・英語学論文作成法特論Ⅰ / Academic Writing in English Literature and Linguistics (Advanced Lecture)I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      1学期  
      前期 木曜日 2講時  

    This course is intended to help graduate students develop the skills necessary for successfully writing academic assignments in English. Over the course of the semester, students will review and practice the necessary stages for preparing, drafting and editing academic work by writing two essays. Classes each week will review specific skills and strategies for the writing assignment, such as brainstorming, outlining, revising, and practicing sentence styles. The course will also include citation skills using MLA Style and, if required, APA Style.

    このコースは、大学院生がアカデミックな課題を英語でうまく書くために必要なスキルを身につけることを目的としている。学期中、学生は2本のエッセイを書くことで、学術論文の準備、草稿作成、編集に必要な段階を確認し、練習する。各週の授業では、ブレーンストーミング、アウトライン作成、推敲、文体の練習など、ライティング課題に必要な特定のスキルやストラテジーを確認する。また、MLAスタイル、必要であればAPAスタイルを用いた引用のスキルも学びます。

  •   英文学・英語学論文作成法特論Ⅱ / Academic Writing in English Literature and Linguistics (Advanced Lecture)II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      2学期  
      後期 木曜日 2講時  

    This class is a continuation of the writing class in the previous semester, and is intended to help students develop the skills for writing research papers/essays in English. This course will therefore concentrate on the skills for writing longer research projects in the humanities such as dissertations by asking students to research two long written assignments during the semester. Each week, the class will review and practice an aspect of research writing from the pre-writing stage to final editing. By the end of the course, students should have developed a more sophisticated "voice" for writing in English for academic purposes.

    この授業は、前学期に行われたライティングの授業の続編であり、英語で研究論文/エッセイを書くためのスキルを身につけることを目的としている。そのため、この授業では、学期中に2つの長文の課題研究を課すことで、学位論文のような人文科学におけるより長い研究プロジェクトを書くためのスキルに集中する。毎週、リサーチ・ライティングの1つの側面について、執筆前の段階から最終的な編集まで、復習と練習を行います。コース終了時には、アカデミックな目的のために英語で文章を書くための、より洗練された「声」を身につけることができるはずです。

  •   学術英語演習 I / Academic English I  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      3  
      前期 水曜日 3講時  

    In this class, students will learn how to write an academic essay in continuous English prose of at least five paragraphs. Each week, we will review a stage of the writing process from preparing a topic and thesis statement to organizing and editing paragraphs. In the first half of the semester, students will write a five-paragraph essay, and in the second half we will look at the correct use of sources, in academic work, avoiding plagiarism and using types of citation. By the end of the course, students should produce a second essay on an academic topic of their own choice with citation and documentation.

    Please note that this class will be limited to 35 students. It will also be offered in the second semester.

    このクラスでは、アカデミック・エッセイの書き方を学びます。毎週、トピックや論文の準備から段落の構成、編集に至るまで、執筆プロセスの各段階を確認します。学期前半では、5段落のエッセイを書き、後半では、アカデミックな仕事における出典の正しい使い方、剽窃の回避、引用の種類について学びます。コース終了時には、各自が選択した学術的なトピックについて、引用と文書化を伴った2本目のエッセイを作成する必要があります。

    このクラスの定員は35名です。このクラスは後期にも開講されます。

  •   学術英語演習Ⅱ / Academic English II  
      TINK JAMES MICHA  
      文  
      4  
      後期 水曜日 3講時  

    In this class, students will learn how to write an academic essay in continuous English prose of at least five paragraphs. Each week, we will review a stage of the writing process from preparing a topic and thesis statement to organizing and editing paragraphs. In the first half of the semester, students will write a five-paragraph essay, and in the second half we will look at the correct use of sources, in academic work, avoiding plagiarism and using types of citation. By the end of the course, students should produce a second essay on an academic topic of their own choice with citation and documentation.

    Please note that this class will be limited to 35 students. It will also be offered in the first semester.

    このクラスでは、アカデミック・エッセイの書き方を学びます。毎週、トピックや論文の準備から段落の構成、編集に至るまで、執筆プロセスの各段階を確認します。学期前半では、5段落のエッセイを書き、後半では、アカデミックな仕事における出典の正しい使い方、剽窃の回避、引用の種類について学びます。コース終了時には、各自が選択した学術的なトピックについて、引用と文書化を伴った2本目のエッセイを作成する必要があります。

    このクラスの定員は35名です。このクラスは前期にも開講されます。

  •   日本語研究論文作成法Ⅱ / Advanced Japanese for Academic writing II  
      高橋 亜紀子  
      文  
      2学期  
      後期 火曜日 2講時  

    この授業の目的は、大学や大学院の学習で必要なレポートや論文を作成する手順にそって、レポートを完成させるまでのプロセスを学ぶことです。そのために、テーマの調べ方や資料の調べ方、文章の構成の仕方、引用の方法などを学びます。また、ペアやグループで相互にコメントし、レポートをよりよくする方法も学びます。

    The aim of this course is to help students learn and experience the process of writing a report in Japanese. This course also furthers the development of a student’s research skills. Specifically, in developing a research topic and thesis, reviewing relevant literature, and learning writing structure and citation methods. In addition, students have opportunities to practice peer review and improve their reports.

  •   セミナー基礎 / Basics of Scientific Reading and Presentation  
      髙栁 栄子, 澤 燦道, 髙橋 直也  
      理  
      前期  
      前期 月曜日 4講時  

    科学論文とは、科学的な研究成果を客観的かつ論理的に伝えるための手段の1つであり、ある一定の構造(型)からなる。論文の構造を知り、論文を読む力・まとめる力を養うことは、今後のセミナー発表や卒業研究に取り組む上で必要不可欠である。本講義では、座学と演習を通して、科学論文の読み方と発表方法の基礎を総合的に学習する。まず、科学論文の構成やプレゼンテーション資料の作成および発表方法について座学で学ぶ。そして演習にて、各自が取得した科学論文(英文)を読み、まとめ、発表する。また、参加者全員で各発表に対する評価およびフィードバックを行う。

    Scientific papers consist of specific structures (type). Knowing the structure of papers and improving their reading and summarizing skills are essential for future seminar presentations and graduation research. In this course, students will comprehensively learn the basics of scientific reading and presentation through lectures and practical exercises. First, students will learn about the structure of scientific papers and how to prepare presentation materials in the classroom. After, in practice, students will read, summarize, and present scientific papers obtained by each during the course. In addition, evaluation and feedback on each presentation will be given by all participants. Through this course, the students will master reading, summarizing, and presenting skills in scientific papers.

  •   日本語論文作成法Ⅱ / Advanced Japanese for Academic writing II  
      高橋 亜紀子  
      文  
      8  
      後期 火曜日 2講時  

    この授業の目的は、大学や大学院の学習で必要なレポートや論文を作成する手順にそって、レポートを完成させるまでのプロセスを学ぶことです。そのために、テーマの調べ方や資料の調べ方、文章の構成の仕方、引用の方法などを学びます。また、ペアやグループで相互にコメントし、レポートをよりよくする方法も学びます。

    The aim of this course is to help students learn and experience the process of writing a report in Japanese. This course also furthers the development of a student’s research skills. Specifically, in developing a research topic and thesis, reviewing relevant literature, and learning writing structure and citation methods. In addition, students have opportunities to practice peer review and improve their reports.

  •   学問論演習  
      西塚 孝平  
      全  
      2セメスター  
      後期 月曜日 2講時 川北キャンパスC306  

    本演習は、以下の4点を目的としています。

    (1)学校教育学研究の基本的作法を体験し、教育を研究対象とすることの意味を理解する

    (2)学校教育を題材にした一連の問題解決型学習をこなすことで、社会科学におけるアカデミック・スキルの基本を習得する

    (3)研究に欠かせない「他者との学び合い」を体感し、その技法を身につける

    (4)よい教育とは何かを考え抜くことを通じて、自分自身の教養の糧にする

    学校教育は様々な難しさを抱えています。利害関係の渦に巻き込まれながら改革が日々繰り返されていますが、「よい教育」に「なかなかたどり着けない」のが実情です。数多くの改善策や諸研究が優れた成果を生み出しているようには見えないのはなぜなのでしょうか。

    この演習では、教育を研究するとはどのような営みなのかを実際に体験してもらい、教育という捉えどころのない複雑な社会的実践に向き合います。受講生は、単なる学習者ではなく、学校教育(国内の幼稚園~大学を想定)の本質を探求しようとする1人の教育学研究者とみなされます。皆さんの経験を振り返り、先行研究を批判的に解釈し、各自の興味・関心に基づきながら「深い問い」を立て、実験・調査に取り組み、論理的に分析・考察し、「意味のある結論」を導き、成果を報告するという自律的な探究学習(open inquiry)を進めるなかで、「よい教育」とは何なのかを考えていきましょう。

    教育に関する専門知識の習得が目的ではなく、演習開始時までに特定分野の知識を習得しておく必要はありません。教育学研究者がどのように研究をしているのか、そして彼らにしかできないことは何なのかを探求する経験は、皆さんがこれから足を踏み入れる各分野のアカデミック・アクティビティと、今後の学習・教育活動に活かすことができるでしょう。

    The objectives of this exercise are listed as follows:

    (1) Experiencing basic research methods on school education and understanding the meaning of education as a research subject.

    (2) Acquiring basic academic skills in social sciences through a series of problem-solving studies using school education as the subject.

    (3) Experiencing “cooperative learning” essential for research and acquiring this technique.

    (4) Nourishing one’s own culture by deeply thinking about what good education is.

    School education faces several challenges. Daily reforms are being made while dealing with rigorous conflicting interests. However, in reality, “good education” is “hard to attain.” Why do numerous improvement measures and studies not yield excellent results?

    In this class, students will experience the nature of studying education and confront its elusive and complex social practice. You will be considered not only a learner but also an educational researcher who explores the nature of school education (i.e., from kindergarten through university in Japan). In the course of an open inquiry, you will reflect on your experiences, critically interpret previous research, construct a “thoughtful question” based on your own interests, conduct experiments and surveys, logically analyze and discuss the results, draw “meaningful conclusions,” and report your findings. In this way, we will realize the meaning of “good education.”

    The objective is not to acquire specialized knowledge about education. It is not necessary to acquire knowledge of a specific field from the beginning of the class. The experience of exploring how educational researchers conduct their research will help you in your learning and future academic activities in various fields.

  •   日本語G  
      齋藤 麻恵子  
      全外国人留学生  
      1セメスター  
      前期 木曜日 3講時 川北キャンパスC401  

    日本語能力試験N1合格レベルの留学生を対象とする。

    大学での学習、研究や学生生活において必要とされる様々なタイプの文章を書く力を、実践的な課題を通して身につける。

    Eligibility: B2 level in the CEFR/JF Standard for Japanese-Language Education (N1 in the JLPT). Through practical assignments, students will comprehensively develop various writing skills necessary to university studies, research, and student life.

もっと見る…