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  •   多文化PBL  
      新見 有紀子  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 月曜日 3講時 川北キャンパスC301  

    この授業は、仙台商工会議所青年部の協力を得て実施する。この授業では、留学生と国内学生が協働して、地元企業について学び、課題を発見し、その課題に関連する調査を実施し、解決策を提案するというプロジェクトワークを行う。留学生と国内学生それぞれの視点や立場を生かし、ディスカッションや調査を通して解決策を導くための新たな提案を行うことにより、企業・学生・地域社会にとって意義のあるものにする。履修学生はこのプロジェクトを通して、地域のビジネス現場を知り、課題発見・解決能力やコミュニケーション能力を含む社会人としての素養(エンプロイアビリティ)を高めることを目的としている。国内学生は、英語能力や異文化協働能力を向上させる機会となる。留学生は、日本の企業文化やビジネスの現場について理解を深めることができる。本授業は、主として英語によって行われるが、日本語も補助的に使用する場合がある。

    This course is held in cooperation with the SENDAI Young Entrepreneurs Group (SENDAI YEG), an organization of young entrepreneurs from local companies in Sendai. This course is an international collaborative course; international students and domestic students collaboratively learn through a group project. Students will visit a local company in Sendai, conduct research, and present solutions for a problem of the company. This class aims to be beneficial not only for students and local companies, but also the Sendai community through discussions and group work by international and domestic students that use their diverse perspectives. Through this course, students will be able to have a better understanding of business in Sendai, and to develop employability by enhancing professional competencies such as communication and problem-solving skills. Domestic students can improve their English language skills and cross-cultural competency. International students can gain an understanding of Japanese business culture and Sendai's local companies.

    The language used in this course will be primarily plain English, supplemented by Japanese.

  •   アントレプレナー入門塾  
      高浦 康有、早坂 昌彦  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 5講時 川北キャンパスB102  

    本講義では、どの学部であれ、また起業するしないに関わらず、これから各々の学生がキャリアをデザインしていく上で必要な「アントレプレナーシップ」の基礎を、体系的かつ実践的に学んでもらうことを目的とする。

    なお、本講義は、NTTグループによる寄附講義であり、全体を通して各領域の実務家・専門家がゲストとして登壇し、また、経験学習の方法論に基づきインタラクティブに進行することにより、より学習効果を高めることを意図している。

    This lecture aims to provide students with a systematic and practical introduction to the fundamentals of entrepreneurship, which they will need to design their own careers, regardless of which department they are in or whether they start their own business or not.

    The lectures are endowed by the NTT Group and are intended to enhance the learning effect by having practitioners and experts from various fields as guest speakers throughout the lectures and by proceeding interactively based on the methodology of experiential learning.

  •   ビジネスデータ科学  
      KURANDO TAKAHASHI  
      経  
       
      前期 木曜日 4講時 経済学部第2講義室 / 前期 木曜日 5講時 経済学部第2講義室  

    Google Classroom: l4veatk

    生成AIの発展によりますますAI人材が必要とされています。企業がビジネスを推進するためにはAIに精通したデータサイエンティストだけでは実現せず、ビジネスや社会課題とAIテクノロジーを共に理解し、データサイエンティストやエンジニアとビジネスを繋ぎ、適切な課題設定、解決策の提案・実行できる人材(AIビジネスコンサルタント)が求められています。しかし当該人材育成には課題が2つあります。1つ目、AI理解を深めようにもPhython等、プログラミングスキルが必要とされることが多く、プログラミングができない、もしくは苦手な学生が取り残されるということ。2つ目に、「いま」、ビジネスや社会の分野でどのようにAI活用されているかについて、具体例を持って教えることが難しいため、理解を深めることができにくいということ。

    「ビジネスデータ科学」は、2019年上述の課題を解決するために開講され本年で6年目の講義です。当講義を受講することで、経済学部等文系学部生でもAI(機械学習)の本質の理解を深め、ビジネスや社会課題についてデータやAI(機械学習)を活用し、どのように解決するのかを捉えることができる人材(AIビジネスコンサルタント)に成長できます。講義では、AI 専門家でなくても数クリックのマウス操作で、学習済みモデルを構築できる自動機械学習ソフトウェア(「AnyData」)等を活用します。プログラミング知識のない学生でも、モデル構築の一連の流れを簡単に「体験」することができ、AIに興味を持つ学生数を飛躍的に向上することができると考えております。

    本年度もAIをビジネスで活用している企業による実例紹介セッション等を設ける予定です。また、皆さんが得た知識をアウトプットするプレゼンテーション機会も提供します。具体的には、地元企業から課題提示を受け、データやAIを活用し、当該課題解決や新規ビジネス創出に、どのようにAIを活用するかといった提案をしてもらう予定です。

    <English>

    Not only Japan, but worldwide,luck of number of Data Scientists is the serious issue. To solve the issue, we,aiforce solutions Inc., open the Business Data Science cource in order to educate students to have AI reteracy.

    "AnyData",an automated machine learning tool developed by AIinside inc, will be used in the course therefore no programing skill is required.

    At the end of the course students will have to present to local companies to solve their issues using AI.

  •   多文化PBL  
      渡部 留美  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 火曜日 2講時 川北キャンパスA406  

    多様な文化的背景を持つ学生が、ディスカッションや協働作業をしながら、商店街の抱える課題を解決するための提案をします。

    この授業を通して、仙台の産業や商店街に対する理解を深め、コミュニケーションの取り方、プロジェクトワークの進め方、データの分析方法について学びます。また、課題に対する解決策を他のメンバーと協力しながら検討し、発表資料作成能力、グループで発表できる能力、他の発表の聞き方の能力などを身につけます。

    Students from diverse cultural backgrounds will participate in discussions and cooperative projects to generate proposals for solving problems facing the Sendai shopping districts.

    Through this class,student will deepen their understanding of Sendai's industry and shopping district, and learn how to communicate, how to proceed with project work, and how to analyze data. Students will study solutions to problems in cooperation with other members, and acquire the ability to create presentation materials, make presentations in groups, and listen to other presentations.

  •   多文化PBL  
      渡部 留美  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 5講時 川北キャンパスC203  

    この授業では、主に日本の発酵食品と仙台味噌について学び、仙台味噌の海外展開について検討します。前半部分では、発酵食品について、日本や海外の料理・調味料を紹介しあいます。後半部分では、仙台味噌についてのゲストスピーカーによる講義や工場見学を通じて知識を得、仙台味噌を履修している留学生の出身国・地域の人に広めるためのレシピの開発や販売方法について提案します。

    この授業は、国内学生と留学生が日本語を使い学習を行います。さまざまな出身の履修生と交流を行うことで、コミュニケーション能力、協働する能力などを身につけます。

    In this class, students will learn mainly about Japanese fermented foods and Sendai miso, and discuss the overseas expansion of Sendai miso. In the first part, students will introduce each other about fermented Japanese and international cuisines and seasonings. In the latter part, students will gain knowledge about Sendai miso through lectures by guest speakers and factory tours, and make suggestions on how to develop recipes and market Sendai miso to promote it to people in the countries and regions where the international students taking the course are from.

    In this class, domestic and international students study together in Japanese. By interacting with students from various backgrounds, students will acquire communication and collaboration skills.

  •   多文化PBL  
      末松 和子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 水曜日 2講時 CALL教室 M204  

    私達が共に暮らす多文化社会の課題について、留学生と国内学生がディスカッションやグループワークを行う課題解決型の授業です。言語や文化の壁を越えて学び合い協働することで、視野を広げ、新たな考え方やアプローチの方法を身につけます。正しい情報を収集・選択し、やさしい日本語や英語を補完的に使いながら、プロジェクトに取り組み、異文化間コミュニケーション力を磨きます。

    This class provides both international and domestic students with opportunities to learn from each other through thematic discussions and collaborative projects. Interactions among students from diverse linguistic and cultural backgrounds are built into the learner-centered lessons where different ways of thinking, values, communication as well as working-styles are embraced in this class. The class will be conducted in Japanese, but English can be used as supplement.

  •   多文化間コミュニケーション  
      渡部 留美  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 火曜日 2講時 CALL教室 M203  

    この授業では、仙台地域の施設見学や協働作業をとおして、大学では出会う機会の少ない人々と交流をもつことで、現在の日本社会の現状や課題について知り、視野を広げ、個々が国際社会の一員として何ができるのかを考えます。

    前半部分は、東日本大震災の経験ややさしい日本語、仙台地域が抱える社会的課題について学びます。後半部分は、実践として、「東日本大震災後のコミュニティ再生プロジェクトへの参加」、「子ども食堂での活動」を行います。最後に活動報告としてグループ発表を行い、持続可能なコミュニティ作りへの提案を行います。

    この授業は、国内学生と留学生が日本語を使い学習を行います。さまざまな国・地域の履修生だけでなく仙台地域の人々と交流を行うことで、コミュニケーション能力、協働する能力などを身につけます。

    In this class, through visits to Sendai area facilities and collaborative work, students will interact with people they would rarely have the opportunity to meet at university, learn about the current state of Japanese society and its issues, broaden their perspectives, and consider what they can do as members of the international community.

    The first half of the course will focus on the experience of the Great East Japan Earthquake, easy Japanese, and social issues facing the Sendai area.

    In the latter half of the course, the students will participate in a "community revitalization project after the Great East Japan Earthquake" and "activities at a children's cafeteria" as practical examples of their activities. Finally, group presentations will be given as activity reports and proposals for building sustainable communities will be made.

    In this class, domestic and international students study together in Japanese. By interacting with students from various backgrounds, students will acquire communication and collaboration skills.

  •   国際教養PBL  
      米澤 由香子  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 木曜日 2講時 CALL教室 M204  

    This course aims to provide opportunities for students to learn about the basics of Japanese society through its foreign language education system by group discussion, lectures, and a project. Students are expected to develop a comparative view of the education/learning system and its practice between Japan and other countries/regions. Sessions are held face-to-face and partially online (See the section on “In Addition”).

    This course will be conducted in English, and sometimes in Japanese for supplementary use. Students will need to have the operational skills to interact and discuss in English. In case of using Japanese, translation should be carried out by students for mutual support.

    本科目は、グループディスカッション、講義およびプロジェクトにより、日本の外国語教育システムと実践の学習を通して日本社会の基礎を学ぶことを目的としています。履修する学生には、日本と他国/地域に関する教育および学習制度やその実践を比較する視点を養うことが期待されます。授業は対面で、ただし一部オンラインでおこないます(「その他」の項を参照してください)。

    本科目は原則として英語でおこない、補助的に日本語を使うことがあります。英語による対話やディスカッションをするための英語運用能力が求められます。場合により日本語を使うときは、相互支援のために学生同士で通訳をおこないます。

  •   プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ============================

    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo

    ・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt

    ============================

    授業の目的

    イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

    基本コンセプト

    哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    ===========

    Class code

    ・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo

    ・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt

    ===========

    Purpose

    Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

    Basic Concept

    Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

  •   プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo

    ・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt

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    授業の目的

    イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

    基本コンセプト

    哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo

    ・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt

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    Purpose

    Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

    Basic Concept

    Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

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