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プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership

単位数: 2. 担当教員: 石田 修一. 開講年度: 2024. 開講言語: 日本語(Japanese).

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html
(大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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Classroomで情報提供を行います。
クラスコード
・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo
・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt
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授業の目的
イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

基本コンセプト
哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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Class code
・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo
・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt
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Purpose

Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

Basic Concept

Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

他の授業科目との関連及び履修上の注意

本授業は、経営戦略とイノベーションに関する基本的課題を説明した上で、それらを実現するためのプロジェクト・マネジメントをPMBOK(Project Management Body of Knowledge)に示されるプロジェクト・マネジメント手法を主に言及しながら解説し、その展開、実施に必要な基本的知識、フレームワークを習得する為に、ビジネスケースと関連付けながら議論します。更に、より実践的にプロジェクト・マネジメント手法を習得するために、代表的なプロジェクト・マネジメントツールを紹介して、よりプラクティカルな観点でプロジェクト・マネジメントの理解を深めます。

他の授業科目との関連及び履修上の注意(E)

This course is intricately intertwined with management strategy theory and innovation management. Therefore, the initial phase of this course elucidates the fundamental concepts and tools of project management, drawing upon the project management framework proposed in PMBOK (Project Management Body of Knowledge), anchored in the foundational principles of management strategy and innovation management. Subsequently, attention shifts towards the examination of various business cases to acquire the essential knowledge and framework requisite for the development and implementation of project management. Furthermore, the course endeavors to enhance understanding of project management from a more practical standpoint by introducing representative project management tools commonly employed in Japan, with the aim of cultivating practical project management skills.

授業計画

1 . ロジカルシンキング
  1.1  演繹法と帰納法
1.2  因果関係と相関関係
1.3  MECE
1.4 知識の段階的進化と不確実性への対処
2.経営戦略概論
  2.1 経営戦略とはとは何か?
  2.2 ポジショニング戦略論
  2.3  創発的戦略論
  2.4 資源ベース戦略論
  2.5 ベンチャービジネスの戦略論
3. 経営戦略と経営計画
  3.1 経営戦略と機能別戦略
3.2 マネジメント階層と戦略の構築と実施
3.3 経営戦略構築のフローとフレームワーク
3.4 事業戦略概要
事例紹介

イノベーション・マネジメント編
4 . イノベーションとイノベーションマネジメント
4.1 イノベーションとイノベーションマネジメントとは何か?
4.2 経営戦略とイノベーションマネジメントの関係
4.3 イノベーションと競争優位性
4.4 生産性のジレンマ
5. イノベーションの分類とフレームワーク
5.1 漸次的イノベーションと画期的イノベーション
5.2 存続的イノベーションと破壊的イノベーション
5.3 アーキテクチャーイノベーションとコンポーネントイノベーション
5.4 連続的イノベーションと不連続イノベーション
5.5 基盤的イノベーションと派生的イノベーション
6. イノベーション・マネジメントの留意点
6.1 イノベーションを生起させる背景
6.2 イノベーションの多様性の背景
6.3 国のイノベーション施策
6.4 イノベーションの発生プロセスと段階
6.5 イノベーションへの先入観と誤解
6.6 両利きのマネジメント
6.7 イノベーション能力のレベル
6.8 イノベーションマネジメントに必要な能力
事例紹介

プロジェクト・マネジメント(理論編‐1)
7. プロジェクトマネジメント概論
7.1 経営戦略とイノベーションと関係
7.2 プロジェクトとプロジェクトマネジメント
7.3 プロジェクトとはどんなものか?
7.4 プロジェクトの特徴
7.5 プロジェクト・マネージャとPMO
7.6 プログラムマネジメントとポートフォリオマネジメント
7.7 PMBOKとはなにか?
7.8 PMBOK管理体系図
7.9 10の知識領域の管理活動
7.10 プロジェクトの成功の定義
7.11 プロジェクトの構成要素
8.プロジェクトの立ち上げ
8.1 プロジェクト憲章の作成
8.2 ステークホルダーの特定
9.プロジェクトの計画
9.1 プロジェクト マネジメント 計画 書 の 作成
9.2 スコープ・マネジメント の 計画
9. 3 要求 事項 の 収集
9. 4 スコープ の 定義
9. 5 WBSの作成
9. 6 スケジュール・マネジメントの計画
9. 7 アクティビティの定義
9. 8 アクティビティの順序設定
9. 9 アクティビティ所要 期間 の 見積り
9. 10 スケジュール の 作成
9. 11 コスト・マネジメント の 計画
9. 12 コスト の 見積り
9. 13 予算 の 設定
9. 14 品質 マネジメント の 計画
9. 15 資源 マネジメント の 計画
9. 16 アクティビティ 資源 の 見積り
9. 17 コミュニケーション・マネジメントの計画
9. 18 リスク・マネジメント の 計画
9. 19 リスク の 特定
9. 20 リスク の 定性的分析
9. 21 リスク の 定量的分析
9. 22 リスク 対応 の 計画
9. 23 調達 マネジメントの計画
9. 24 ステークホルダー・エンゲージメントの計画
事例紹介

プロジェクト・マネジメント(理論編-2)
10. プロジェクトの実行
10.1 プロジェクト 作業 の 指揮・マネジメント
10.2 プロジェクト品質 の マネジメント
10.4 資源 の 獲得
10.5 チーム の 育成
10.6 チーム の マネジメント
10.7 コミュニケーション の マネジメント
10.8 リスク 対応 策 の 実行
10.9 調達 の 実行
10.10 ステークホルダー・エンゲージメントのマネジメント

11. プロジェクトの監視コントロール
11. 1 プロジェクト 作業 の 監視・コントロール
11. 2 統合 変更 管理
11. 3 スコープ の 妥当性 確認
11.4 スコープ の コントロール
11.5 スケジュール の コントロール
11.6 コストの コントロール
11.7 品質 の コントロール
11.8 資源 の コントロール
11.9 コミュニケーション の 監視
11.10 リスク の 監視
11.11 調達 の コントロール
11.12 ステークホルダー・エンゲージメントの監視

12. プロジェクトの終結
12.1  プロジェクト や フェーズ の 終結
12.2  契約の終結

事例紹介

プロジェクト・マネジメント(実践編)
13. PERT技法の実践
13.1 PMソフトウェアを利用したクリティカルパスの算出
13.2 PERTダイアグラム図の作成
13.3 最早日程計算、最遅日程計算、余裕計算、休日の考慮、進捗を加味した計画更新

14. リソースを加味した計画1
14.1 PMソフトウェアを利用した資源山積みの算出
14.2 リソースの設定(リソース量、リソース期間、リソース発生遅れ)
14.3 マルチディメンジョンキューブの概念を実践

15. リソースを加味した計画2
15.1 PMソフトウェアを利用したリソーススケジューリング実践(山崩し)
15.2 納期制限スケジューリング
15.3 資源制限スケジューリング
15.4 バックワードスケジューリング
15.5 スキルズスケジューリング
15.6 ワークコンテンツスケジューリング

授業計画(E)

1st  Management Strategy session

1. Logical thinking
  1.1  Deduction and Induction
1.2  Causal relation and co-relation
1.3  MECE
1.4 Stepwise evolution of knowledge and how to cope with uncertainty
2. Management Strategy Theory
  2.1 What is management strategy?
  2.2 Positioning strategy theory
  2.3  Planned strategy theory
2.4 Emergent strategy theory
  2.4  Resource Based View theory
  2.5 strategy for venture business
3. Management strategy and management plan
  3.1 Management plan and functional strategy
3.2 Management hierarchy, strategy formulation and strategy implementation
3.3 Formulation flow of management strategy and framework
3.4 Business strategy concept and framework
Introduction of case study

2nd  Innovation management session
4 . Innovation and innovation management
4.1  What is innovation and innovation management?
4.2  Relation between management strategy and innovation management
4.3  Innovation and competitive advantage
4.4  Productivity dilemma
5. Classification and framework of innovation
5.1  Incremental innovation and Radical innovation
5.2  Sustaining innovation and disruptive innovation
5.3  Architecture innovation and component innovation
5.4  Continuous innovation and discontinuous innovation
5.5  Platform innovation and derivative innovation
6. Points of innovation management
6.1  Background to cause innovation
6.2 Background of variation of innovation
6.3 National innovation policy
6.4 Generation process and phase of innovation
6.5 Stereotypes and misunderstandings of innovation
6.6 Ambidextrous management
6.7 Capability level of innovation
6.8 Necessary capability of innovation management
Introduction of case study

3rd Project management-Theory session 1
7. Overview of project management
7.1 Relation between management strategy and innovation
7.2 Project and project management
7.3 Definition of project
7.4 Features of project
7.5 Project manager and project management office
7.6 Program management and portfolio management
7.7  Overview of PMBOK
7.8 PMBOK management chart
7.9 Management activities in10 scope of knowledge
7.10 Define project success
7.11 Element of project
8.Initiating process
8.1  Develop project charter
8.2  Identify stakeholders
9.Planning process
9.1  Develop project management plan
9.2  Plan scope management
9. 3  Collect Requirements
9. 4  Define Scope
9. 5  Create WBS
9. 6  Plan Schedule Management
9. 7  Define Activities
9. 8  Sequence Activities
9. 9  Estimate Activity Durations
9. 10 Develop Schedule
9. 11 Plan Cost Management
9. 12 Estimate Costs
9. 13 Determine Budget
9. 14 Plan Quality Management
9. 15 Plan Resource Management
9. 16 Estimate Activity Resources
9. 17 Plan Communications Management
9. 18 Plan Risk Management
9. 19 Identify Risks
9. 20 Perform Qualitative Risk Analysis
9. 21 Perform Quantitative Risk Analysis
9. 22 Plan Risk Responses
9. 23 Plan Procurement Management
9. 24 Plan Stakeholder Engagement
Introduction case study

4th Project management-Theory session 2
10. Executing process
10.1 Direct and manage project work
10.2 Manage project knowledge
10.3 Manage quality
10.4 Acquire Resources
10.5 Develop Team
10.6 Manage Team
10.7 Manage Communications
10.8 Implement Risk Responses
10.9 Conduct Procurement
10.10 Manage Stakeholder Engagement

11. MONITORING AND CONTROLLING PROCESS
11. 1 Monitor and Control Project Work
11. 2 Perform Integrated Change Control
11. 3 Validate Scope
11.4 Control Scope
11.5 Control Schedule
11.6 Control Costs
11.7 Control Quality
11.8 Control Resources
11.9 Monitor Communications
11.10 Monitor Risks
11.11 Control Procurement
11.12 Monitor Stakeholder Engagement

12. CLOSING PROCESS
12.1 Close Project or Phase
12.2 Close project contract
Introduction of case study

5th Project management- practice session

13. IMPLEMENT PERT TECHNIQUE
13.1 Calculate critical path by use of Pm software
13.2 Develop PERT diagram
13.3 Renew project plan taking account of earliest possible schedule calculation, latest possible schedule calculation, slack time、holidays and progress

14. Plan1taking account of resource
14.1 Calculate resource stack by use of PM soft ware
14.2 Resource setting(resource volume、 resource period、delay of resource occurrence)
14.3 Implement the concept of multi dimension cube

15. Plan1taking account of resource
15.1 Implement resource scheduling by use of PM software (leveling)
15.2 Scheduling for schedule constraint
15.3 Scheduling for resource constraint
15.4 Backward scheduling
15.5 Skills scheduling
15.6 Work contents scheduling

授業時間外学習

集中講義で行う授業であり、授業時間外学習にそれほど時間が取れないと思うので、指定する参考文献に目を通しておいてください。

授業時間外学習(E)

This course is one of the summer intensive courses slated to commence at the beginning of September. Given the condensed timeframe, students may not have ample time for self-study. Therefore, it is strongly advised to thoroughly review the recommended reference books in preparation for the course.

成績評価方法及び基準

レポートと授業への積極参加で評価します。評価尺度は以下です。
知識・理解の観点
経営戦略、イノベーション、プロジェクト・マネジメントに関して、特徴、役割、組織的遂行に関しての重要点を説明できる。
思考・ 判断の観点
授業で学習した知識、フレームワークを使用して、現実に生起するビジネス上の課題、問題点を分析して、説明できる。
関心・意欲の観点
授業で学習した知識、フレームワークを適応して、学生が所属する企業または組織が直面しているビジネス上の課題、問題点を分析して、解決策を提案できる。
態度の観点
ビジネスコミュニケーションに必要なバランスのとれたPassion(熱意)、Logic(目的意識と論理性)、Communication(インタラクティブ性)を持って臨む。
技能・表現の観点
習得した基本的知識、ツール、フレームワークを適切に、効果的に報告書や発言に取り入れることが出来る。
その他の観点
センスメイキング(価値判断、意味づけ)とメンタルシミュレーション(先読み、心の中での模擬実験)の能力を養う。

成績評価方法及び基準(E)

Knowledge and Understanding:

Provide comprehensive explanations of the definition, mission, types, and characteristics of management strategy, innovation, and project management.
Elucidate the strategic and organizational roles played by management strategy, innovation, and project management.
Detail the processes involved in management strategy, innovation, and project management.
Thinking and Decision Making:

Conduct thorough analyses and explanations of issues and challenges within management strategy, innovation, and project management as they manifest in real-world business scenarios, utilizing relevant knowledge and frameworks.
Concern and Initiative:

Analyze issues and challenges encountered by companies and organizations where students are employed within the realms of management strategy, innovation, and project management, and propose solutions by applying pertinent knowledge and frameworks.
Attitude:

Demonstrate balanced participation in class, exhibiting the requisite passion, logical reasoning, and effective communication skills essential for business communication.
Skill and Expression:

Effectively articulate various aspects of management strategy, innovation, and project management through theoretical explanations, utilizing foundational knowledge, frameworks, and tools pertinent to these disciplines.
Others:

Cultivate the skills of sense-making (decision-making and value interpretation) and mental simulation (insight, cognitive simulation) to enhance decision-making processes and problem-solving abilities.

教科書および参考書

  • 「戦略とは何か」ハーバード・ビジネスレビュー11月号, マイケル・ポーター, ダイヤモンド社 (2011)
  • 戦略不全の論理, 三品和広, 東洋経済新報社 (2004) ISBN/ISSN: 9784492521496
  • イノベーションの経営学, ジョー・ティッドほか, NTT出版 (2004) ISBN/ISSN: 4715121261C0034
  • イノベーションマネジメント入門, 一橋大学イノベーションマネジメント研究センター, 日本経済新聞社 (2017) ISBN/ISSN: 9784532134747
  • プロジェクトマネジメント知識体系ガイド, Project Management Institute, Independent Publishers Group (2017) ISBN/ISSN: 9781628253924
  • PMBOK第6版の基本, 鈴木安而, 秀和システム (2018) ISBN/ISSN: 9784798053561
  • PMBOK第6版の基本知識と手法がしっかりわかる教科書, 前田和哉, 技術評論社 (2019) ISBN/ISSN: 9784297108885
  • プロジェクトマネジメントの基本, 吉田啓二, 日本実業出版社 (2017)

備考

この授業はオンラインで実施します。アドレスは追ってお知らせします。

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

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