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  •   経営学  
      関根 久子  
      農  
      3・7セメ前半  
      前期前半 金曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室 / 前期前半 金曜日 2講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室  

    経営学の基礎理論を、組織論・戦略論から整理し、企業が直面する課題について解説します。また、卒業後の進路の参考になるよう個々人の強みについても考えていきます。

    This class shows the basic theories of business administration from organizational and strategic theories and explains the issues that companies face. Additionally, we will find each individual's strengths to help your career path after graduation.

  •   畜産経営学  
      伊藤 房雄  
      農  
      6セメ前半  
      後期前半 水曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第8講義室 / 後期前半 水曜日 2講時 農学部青葉山コモンズ第8講義室  

    社会・経済の発展に伴うわが国畜産業の展開過程とフ−ド・チェ−ン構造の特性を畜産政策と関連させながら解説すると共に、環境問題(家畜ふん尿処理etc)や食の安全性問題(BSE問題etc)への対応方策および今後のわが国畜産業のあり方について経営経済学的視点から講議する。

    The course explains the development of Japanese livestock farm according to Japanese social and economic development, and also it's perspective in the viewpoint of economics and business administration.

  •   農業経営学  
      角田 毅  
      農  
      5セメ後半  
      前期後半 水曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室 / 前期後半 水曜日 2講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室  

    農業を経営するとはどういうことか、また、経営を行っていくためにはどのようなことが大切かについて、理論と実践の両面から学習する。現在の農業経営をめぐる現状とそれに対する経営行動等について基礎的な知識を習得するとともに、わが国の農業経営についての理解を深める。

    This class aims 1) to learn the theory and practice of farm management and 2)to master the basic knowledge of innovative behavior of farm manager.

  •   経営原理  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時 経済学部第1講義室 / 前期 金曜日 1講時 経済学部第1講義室  

    20世紀初頭に米国で誕生した経営学は、その後の企業社会の発展とともに飛躍的な成長を遂げ、今日、世界中で企業経営の理論的基礎を与えるに至っている。本講義では、こうした経営学の歴史的展開を追いながら、その理論体系を学び、経営の原理が何であるかを多面的に把握することをめざす。経営学は、将来のビジネスリーダーをめざす人々に対して深い洞察を与えるのみならず、消費者や市民の立場となるような人々に対しても企業のありようや影響力を理解する上で有益な視点を提供するであろう。

    This lecture will provide you the multiple and systematic knowledge of the management theories and the principles of business administration in following up the academic history of the management thought. The management study will enable you to find profound insights for becoming the future business leader and also grasp useful perspectives in understanding what is business and how business influences the society.

  •   マクロ経済学  
      水木 麻人  
      農  
      4セメ前半  
      後期前半 金曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室 / 後期前半 金曜日 2講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室  

    この講義では、家計、企業、政府のマクロ的な行動に焦点を当てた経済学の基礎を理解する。GDPの決定や国民所得、失業、インフレーション、財政金融政策などのトピックを学ぶ。マクロ経済学の基礎理論を理解することにより、日本やさまざまな国の経済について理解を深める。

    This course is an introduction to the behavioral science of economics which focuses on the aggregate behavior of households, firms and the government. Topics covered include gross domestic product, national income, unemployment, inflation, fiscal policy and monetary policy. It introduces basic models of macroeconomics and illustrates principles with the experience of the Japan and other economies.

  •   経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   特講)経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   比較農業論  
      関根 久子  
      農  
      6・8セメ後半  
      後期後半 火曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室 / 後期後半 火曜日 2講時 農学部青葉山コモンズ第7講義室  

    世界の農業に関する政策・制度は多様性に富んでいます。主要な先進農業国の政策・制度について比較し、それぞれの政策・制度下で農業を営む経営の特徴について解説します。

    Agricultural policies and systems around the world are diverse. In this class, it is compared the policies and systems of major advanced agricultural countries and explained the characteristics of agricultural management under them.

  •   ミクロ経済学  
      井元 智子  
      農  
      3・7セメ後半  
      前期後半 金曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第8講義室 / 前期後半 金曜日 2講時 農学部青葉山コモンズ第8講義室  

    ミクロ経済学の基礎的な概念と理論を理解し,理論に基づいた計算演習を行う  

    To understand and practice Microeconomics theory

  •   新事業創造論 / New Business Creation  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

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    本講義では、大企業の新事業開発に関する基本的な論点を検討し、事例研究を行う。具体的には、経営組織に関する基本的な概念を講義した上で、社内ベンチャーの組織、親企業の組織構造、鍵となる人材の役割、組織文化について考察し、イノベーションへの組織的な対応を学ぶ。新事業開発の戦略と組織の在り方は、イノベーション、企業変革の成功と失敗に大きな影響を与える要因の一つである。併せて、親企業の経営とのかかわりで社内ベンチャーのマネジメントを理解するには、経営戦略に関する基本論点の理解が必要である。新製品開発や新事業開発の戦略は、企業の成長と革新に影響を与える。本講義では、経営戦略の基本的な概念として、ドメインの定義、コア技術、競争戦略をキーワードとして、新製品開発と新事業開発の戦略に関する国内外の代表的な事例研究も行う。到達目標は、次の2点である。1)新事業開発と社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論についての基礎的な概念と理論を習得し、理論用語を用いて検討や議論ができる。2)社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論の理論的枠組みを新製品開発や新事業開発の事例分析などの研究に応用できる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

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    This lecture delves into fundamental issues concerning new business development within large corporations, accompanied by comprehensive case studies. Specifically, following an exposition on the basic tenets of organizational management, we will scrutinize organizational responses to innovation. This examination encompasses the configuration of internal ventures, the organizational structure of parent companies, the roles of pivotal personnel, and the prevailing organizational culture.

    The strategy and structure of new business development stand as pivotal factors significantly influencing the outcome of innovation endeavors and corporate metamorphosis. Furthermore, comprehending the management dynamics of internal ventures vis-à-vis parent company oversight necessitates a thorough grasp of its inherent complexities. Strategies pertaining to new product development and the initiation of fresh business ventures exert profound impacts on a company's growth trajectory and its capacity for innovation.

    This lecture will employ domain definition, core technology, and competitive strategy as foundational management strategy concepts, augmented by illustrative case studies on "strategies for new product development" and "new business development" both domestically and internationally.

    The objectives of this course are twofold:

    Mastery of fundamental concepts and theories in organizational and strategic realms pertinent to new business development and internal ventures, coupled with the ability to scrutinize and deliberate upon them using theoretical constructs.

    Proficiency in applying the theoretical framework of organizational and strategic theories relevant to internal ventures to case studies on new product development and new business initiatives.

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