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新事業創造論 / New Business Creation

単位数: 2. 担当教員: 石田 修一. 開講年度: 2024. 開講言語: 日本語(Japanese).

授業の目的・概要及び達成方法等

Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ
https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html
(大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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Classroomで情報提供を行います。
クラスコード
・TD10094000(DC):wamdpq5
・TD80008100(DC):urlnv7r
・TM80011100(MC):2m66bnc
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本講義では、大企業の新事業開発に関する基本的な論点を検討し、事例研究を行う。具体的には、経営組織に関する基本的な概念を講義した上で、社内ベンチャーの組織、親企業の組織構造、鍵となる人材の役割、組織文化について考察し、イノベーションへの組織的な対応を学ぶ。新事業開発の戦略と組織の在り方は、イノベーション、企業変革の成功と失敗に大きな影響を与える要因の一つである。併せて、親企業の経営とのかかわりで社内ベンチャーのマネジメントを理解するには、経営戦略に関する基本論点の理解が必要である。新製品開発や新事業開発の戦略は、企業の成長と革新に影響を与える。本講義では、経営戦略の基本的な概念として、ドメインの定義、コア技術、競争戦略をキーワードとして、新製品開発と新事業開発の戦略に関する国内外の代表的な事例研究も行う。到達目標は、次の2点である。1)新事業開発と社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論についての基礎的な概念と理論を習得し、理論用語を用いて検討や議論ができる。2)社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論の理論的枠組みを新製品開発や新事業開発の事例分析などの研究に応用できる。

授業の目的・概要及び達成方法等(E)

The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:
https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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Class code
・TD10094000(DC):wamdpq5
・TD80008100(DC):urlnv7r
・TM80011100(MC):2m66bnc
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This lecture delves into fundamental issues concerning new business development within large corporations, accompanied by comprehensive case studies. Specifically, following an exposition on the basic tenets of organizational management, we will scrutinize organizational responses to innovation. This examination encompasses the configuration of internal ventures, the organizational structure of parent companies, the roles of pivotal personnel, and the prevailing organizational culture.

The strategy and structure of new business development stand as pivotal factors significantly influencing the outcome of innovation endeavors and corporate metamorphosis. Furthermore, comprehending the management dynamics of internal ventures vis-à-vis parent company oversight necessitates a thorough grasp of its inherent complexities. Strategies pertaining to new product development and the initiation of fresh business ventures exert profound impacts on a company's growth trajectory and its capacity for innovation.

This lecture will employ domain definition, core technology, and competitive strategy as foundational management strategy concepts, augmented by illustrative case studies on "strategies for new product development" and "new business development" both domestically and internationally.

The objectives of this course are twofold:

Mastery of fundamental concepts and theories in organizational and strategic realms pertinent to new business development and internal ventures, coupled with the ability to scrutinize and deliberate upon them using theoretical constructs.
Proficiency in applying the theoretical framework of organizational and strategic theories relevant to internal ventures to case studies on new product development and new business initiatives.

授業計画

第1回 概要,経営資源(前半)
第2回 経営資源(後半) 
第3回 イノベーション・オープンイノベーション
第4回 事例研究3M
第5回 事例研究HP
第6回 リーダーシップ
第7回 経営戦略の概念
第8回 全社戦略
第9回 事例研究エーザイ
第10回 ゲストスピーカー講演
第11回 組織構造
第12回 新製品開発、アントレプレナーシップ
第13回 新事業開発、M&A、組織文化
第14回 事例研究富士通
第15回 事例研究旭化成

授業計画(E)

Part 1: Overview, Management resources (first half)
Part 2: Management resources (second half) 
3. Innovation and Open Innovation
4 Case Study 3M
5 Case Study HP
6. Leadership
7. The Concept of Corporate Strategy
8. Company-wide Strategy
Part 9 Case Study: Eisai
10. Guest Speaker Lecture
11. Organizational Structure
12. New Product Development, Entrepreneurship
13. New Business Development, M&A, Organizational Culture
Part 14 Case Study Fujitsu
Part 15 Case Study Asahi Kasei Corporation

授業時間外学習

参考文献の関連箇所を予習して講義に臨み,復習することが望ましい.

授業時間外学習(E)

Students are strongly advised to prepare for the lecture by thoroughly reviewing the pertinent sections in the reference books.

成績評価方法及び基準

最終レポート、小テストによって評価する.授業への貢献を加味する.

成績評価方法及び基準(E)

Evaluation will be contingent upon the final report and quiz, with consideration also given to contributions made during class.

教科書および参考書

  • 新事業開発の戦略と組織, 山田幸三, 白桃書房 (2000) ISBN/ISSN: 4561233253 資料種別:教科書
  • 1からのアントレプレナーシップ, 山田幸三編著, 碩学社 (2024) ISBN/ISSN: 9784502024317 資料種別:参考書

備考

この授業はオンラインで実施します。アドレスは追ってお知らせします。
教科書や参考資料は授業中に適宜お知らせします。実習にはパソコンを持参してください。中間にキーワードを確認するための小テストを行います。

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

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