内容に類似性のあるシラバス

471 件ヒット (0.035秒):

  •   工学倫理(建築・社会環境工学科) / Engineering Ethics  
      MAS SAMANEZ ERIC, 大竹 雄  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    科学技術は,現代社会を支えていると同時に,地球環境や人類の生存に重大な影響を与えることを認識し,また工学技術者として必要な高い倫理観について常に省察することが,現代の技術者には求められている。本講義では,工学技術者としての倫理を考え,人類の安全,健康,福祉の向上と環境保全のために,技術者としての社会的責任を認識するための様々な題材を提供する。そして,そのような責任を全うするために備えるべき能力を,受講者が身につけることを目指す。また工学知識の複雑性,工学・社会システムの安全性とリスク,もの作りの組織性を学習することによって,社会的責任の認知,自己の研鑽と向上の努力,社会利益のための情報公開,法令・契約の遵守など,技術者に求められる行動規範を学ぶ。

    クラス コード: hktt7eu

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    Science and technology are essential for human society. Therefore, they significantly affect the global environment and human activities. Engineering ethics is critical for civil engineers. In this class, students learn various cases of engineering ethics to recognize the importance of responsibility in improving the safety, health, and welfare of human beings and preserving the global environment. Moreover, students learn knowledge and skills of information disclosure and compliance with laws and contracts.

    Class code: hktt7eu

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      札野 順  
      工  
       
       

    ※本講義は集中講義です。Google Classroom用のクラスコードは、開講時期にお知らせします。

    科目の目的・概要:科学技術は、新しい「価値」を生み、社会と環境に正負両面で大きな影響を与える。「価値」を創出する技術を実践する「行為者」である技術者は、社会の「安全・健康・福利」を最優先することが求められている。本科目では、技術者がその職務を遂行する上で、必要な「新しい時代の倫理」について考察する。これからの技術者に求められる倫理的な能力は、事故や不祥事を起こさないための「予防倫理」だけではなく、人類が直面する課題の解決を含む人と社会のwell-beingへの貢献を目指す「志向倫理」であることについて論考する。加えて、技術者が直面する可能性のある種々の倫理的問題を、具体的な事例を通して検討する。また、それらの問題を分析し、倫理的に推論する方法について学ぶ。これらの学習を踏まえ、21世紀の技術者に求められ倫理的な資質・能力について考察する。 加えて、研究を行う上で重視すべき価値についても検討し、「責任ある研究活動(Respo nsible Conduct of Research)」の実践を目指す。

    達成目標:

    1)これからの技術者にとって必要な資質・能力について、自らのアイデンティティーと関連づけて、述べることができる。

    2)技術者が共有すべき価値について説明できる。

    3)倫理的な意思決定の手法であるセブン・ステップ・ガイドを使うことができる。

    4)21世紀の技術者がなすべきことについて、自らの「幸せ(well-being)」と関連づけて、説明することができる。

    5)「責任ある研究活動」とは何か具体的な例を挙げながら説明できる。

    6)科学技術が正負両面で、社会と環境に与えた影響を説明できる。

    ※This is an intensive course. The class code for Google Classroom will be provided at the start of the course.

    Educational Objectives and outline of the course: Science and engineering create new "values" and have tremendous impacts on society and the environment, both positively and negatively. Engineers who practice engineering works that create the values are "agents" and they are required to give top priority to the "safety, health, and welfare" of society. In this course, we will consider the "ethics of a new era" necessary for engineers to carry out their duties. The ethical abilities required of engineers in the future shoud be not only in the mode of "preventive ethics" aiming for preventing accidents and scandals, but also in the mode of "aspirational ethics" in order to contribute to the well-being of people and society, In addition, we will consider various ethical issues that engineers may face in their practice by using and analyzing real-world cases. You will also learn how to analyze those issues and make ethical reasoning. Based on these studies, we will consider the ethical attributes and abilities required of engineers in the 21st century. In addition, we will consider the values ​​that should be emphasized in conducting research and aim to practice "Responsible Conduct of Research".

    Achievement goal: By succusessfully completeing this course, the students should be able to:

    1) Deescribe the attributes and abilities required for future engineers in relation to their own identities.

    2) Explain the values that engineers should share.

    3) Use the Seven-Step Guide, an ethical decision-making method.

    4) Eexplain what engineers in the 21st century should do in relation to their own "well-being".

    5) Explain what "responsible conducts of research" are by giving concrete examples.

    6) Explain the impact of science and technology on society and the environment, both positively and negatively.

  •   土木史 / History of Civil Engineering  
      平野 勝也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的:将来の土木構造物のあり方を考える基礎的教養として,土木技術や土木構造物は何を目指し,どの様に発展してきたのか,そして,それを創ったエンジニアはどの様に生きたか.その経緯と歴史的背景を通じ,土木構造物の現在と,技術者倫理を踏まえた目標とすべき技術者像に示唆を与える.

    2.概要:土木技術や土木構造物の発展過程を様々な事例を元に,社会的背景や技術的背景と,それをなしえた技術者像とを追う.前半は世界土木史,後半は日本土木史を中心に講義する.また,後半は技術・思想・技術者を中心に倫理も含め解説する.

    3.達成目標等:この授業では,以下のような能力を修得することを目標とする.

    ・土木の歴史を通じて,現代の土木技術,設計思想に対する洞察力を養う.

    ・土木の歴史的発展過程を理解し,歴史的土木構造物の価値に対する理解力を養う.

    ・土木の歴史を作ってきた技術者を通じ,自己の理想とする技術者像を模索する端緒とする.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Objective:

    As a basic education to consider the future of civil engineering structures, what are the goals of civil engineering technology and civil engineering structures, how have they developed, and how did the engineers who created them live? Through the history and historical background of civil engineering, the present state of civil engineering structures and the image of engineers that we should aim for based on engineering ethics will be suggested.

    2. Outline:

    This book traces the development process of civil engineering technology and civil engineering structures based on various case studies, the social and technological backgrounds, and the image of engineers who were able to achieve them. The first half of the lecture focuses on the history of world civil engineering, and the second half on the history of Japanese civil engineering. The second half of the lecture will focus on technology, thought, and engineers, including ethics.

    3.Goal of study:

    In this course, students will acquire the following skills.

    To develop insight into modern civil engineering technologies and design concepts through the history of civil engineering.

    To understand the historical development process of civil engineering, and to develop the ability to understand the value of historical civil engineering structures.

    To understand the historical development process of civil engineering and develop an understanding of the value of historical civil engineering structures.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      須藤 祐司  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ※この科目では、必要に応じて、Classroomを使用して講義資料の提供やレポート提出を行います。

    ※対面で行います。

    尚、授業は9月5日(木)、6日(金)(いずれも1~4講時)(予定)の二日間で集中講義形式で行います。

    ※授業日程が変更になった場合は、再度Classroomにて周知します。

    授業概要

     工学の進歩に伴い、技術者の判断が社会や環境に与える影響が益々大きくなっている。本講義では、技術者、科学技術研究者および組織が具備すべき工学倫理の基礎知識について学び、技術者としての解決策の提案および実行を行わなければならないことを理解する。また、その解決策を選択するための価値(判断)について学ぶ。

    到達目標

     1. 技術的解決の結果が、社会や自然に与える影響の範囲と大きさを理解できる

     2. 技術者として意思決定の際に、セブンステップガイド法などを用いて判断できる

     3. リスクマネージメントの基本を理解できる

     4. 技術者として倫理規定に基づいた判断ができる

     5. 製造物に対する技術者の責任の基本的概念を理解できる

     6. 組織の中のエンジニアとしてすべきことを考えることができる

     7. 技術者として知的財産権(特に特許権と著作権)の必要性を説明できる

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    * In this class, we will use Classroom to provide lecture files and to submit reports, as necessary.

    * This class will be held face-to-face.

    * This class will be opened on 9/5 and 9/6 (1st - 4th period).

    Class outline

    With the advance of engineering, the influence of the judgment of engineers makes a big impact on society and the environment. In this lecture, you will learn the basic knowledge of engineering ethics that engineers, science and technology researchers and organizations should have, and you will understand that it is necessary to propose and implement solutions as engineers. You will also learn about the value (judgment) for choosing that solution.

    Target

    1. Understand the extent and magnitude of the effects of technical solutions on society and nature

    2. Make decisions using the Seven Step Guide method when making decisions as an engineer

    3. Understand the basics of risk management

    4. As a technician, make decisions based on ethical rules

    5. Understand the basic concept of the responsibility of engineers for products

    6. Think about what to do as an engineer in your organization

    7. Explain the necessity of intellectual property rights (particularly patents and copyrights) as an engineer

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   科学技術コミュニケーション論 / Science Communication  
      高橋 信, 狩川 大輔  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    目的:

    本講義では工学系研究者として知っておくべき技術者倫理の基礎と、科学技術コミュニケーションの基礎を、実践的な講義を通じて学ぶ。

     技術者倫理と科学技術コミュニケーションに共通することは、工学を志す人がともすると忘れてしまいがちな社会との関わりという視点である。自分が関わっている、又は将来的に関わるかもしれない先端技術が、社会に対してどのような影響力を持つのか、そして必ずしもポジティブな側面だけではあり得ないその技術をどのように社会に対して伝えていくのか。そしてその技術を司る組織(企業)の責任をどう考えるのか。

     本講義では基礎的な講義の後、外部講師による多彩なケーススタティーを通じて、今後の技術者・科学者として重要な能力となる技術倫理に関する判断能力、立場の異なる人達との対話能力、そして科学技術が関わる組織のマネジメントの基礎を身につけることが出来る。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    The purpose of this lecture is to understand the basics of engineering ethics and science communication.

    The common issue in engineering ethics and science communication is the consideration of the relationship to society, in which technology would be utilized. When the advanced technology is introduced into society, possible influences are not only positive ones but negative effect might exist. The engineers should be aware of such negative influences of technology and of the importance of communication and corporate responsibility. In this lecture, the emphasis would be set on the engineering ethics and science communication, which are importance as scientist or engineers.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      大場 恭子, 高橋 信  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコード: 6tyd73x

    基礎科学等を土台にしながら,その実用あるいは高度化を目指す「工学」によって,よりよい社会を実現しようとする者が備えるべき倫理能力を理解し,身につけることを目指す。講義の事例学習を通じて,なぜ倫理観の欠如を指摘される,あるいは倫理感の高さを評価されるような行動が生まれたのかを学び,技術者が囲まれている「価値」やそれらのなかで「判断する難しさ」を認識した上で,今後さらに多様化かつ複雑化する価値の中で,自らの社会における技術者としてのあり様について考える礎を学ぶ。

    Google Classroom Class Code: 6tyd73x

    The aim is to understand and acquire the ethical abilities that people who want to realize a better society should possess through "engineering," which aims at practical application or sophistication based on basic science. Through learning case studies in lectures, students will learn why they have been pointed out for their lack of ethics, or why their actions have been evaluated for their high ethics. After recognizing the "difficulty in making decisions" in , learn the foundation to think about what it is to be an engineer in one's own society in the midst of increasingly diverse and complex values in the future.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   建築施工 / Building Construction Methods  
      西脇 智哉  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    Google Classroomクラスコード:u3r6bn2

    目的:

    建設現場において実際に建築物をつくる施工というプロセス・行為について、他の講義・演習・設計との関連や、建設現場の実際などを含めて理解する。

    概要:

    建築施工にかかわる基礎的な知識、施工プロセス、各種の計画や管理、建設技術者としての心構えなどについて講義する。また、建設現場の見学や、建設会社などで実際に施工に携わる技術者からの講演などを通して、建築施工の実際についてもなるべく広範に取り扱う。

    達成目標等:

    建築物が実現するまでのプロセスについて、特に建設現場の視点から理解する。また、建築施工関連用語、基礎的施な工技術、施工のプロセスについて理解する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    This class focuses on the construction and execution process of building. This whole process is strongly related to other lectures, exercises, designs and drawings. Basic knowledge of construction, construction process, various plans and management, attitude as a construction engineer, etc. are lectured. In addition, tours of construction sites and some lectures by engineers who actually work at construction companies will be provided.

  •   工学と生命の倫理 / Ethics of engineering and life  
      服部 徹太郎  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    本講義の目的は、私達が工学者として広い視野から未来を考えるための機会を提供することである。産業革命以来の工学分野の発展は日々加速されており、私たちの日常生活も急激な変化にさらされている。しかし、そのような変化に目を奪われてしまうと、私たちは科学・技術が本来目指しているはずの人々の幸福の増進という目標を見失いかねない。本講義では、工学と社会の接点を、生命との関わりの中で見直してみる。それは、現代の工学が「生命」と直接的・間接的に触れ合う領域に至っているからである。医療・食料などの分野に工学が関わるとき、ヒトや他の生物の生死に直接影響を与える場面に直面する。物資やエネルギーの大量消費に起因する環境問題が、私たち生物の生存を脅かす可能性は小さくない。このような問題を広く考えるために、工学、医療、福祉など様々な分野から講師を招き、講演・討論を行う。また研究倫理・技術者倫理に関係する課題について、グループワーク(調査・考察)を行い、結果の発表と討論を行う機会を設ける。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

     The purpose of this lecture is to provide an opportunity for students as engineers to think about the future from a broad perspective. Industry development since the Industrial Revolution has been accelerating day by day, and our daily lives are also undergoing rapid changes. However, if we are blinded by such changes, we may lose sight of the goal that science and technology should originally aim at the promotion of people's happiness. In this course, we will review the interface between engineering and society in relation to life. This is because modern engineering has reached the realm of direct and indirect contact with “life”. When engineering is involved in fields such as medicine and food, it is confronted with situations that directly affect the life and death of humans and other living organisms. There is no small possibility that environmental problems resulting from the massive consumption of materials and energy will threaten the survival of our living organisms. To broadly consider these issues, lecturers from various fields such as engineering, medicine, and welfare will be invited to give lectures and hold discussions. In addition, there will be the opportunity for group work (investigation and discussion) on issues related to research ethics and engineering ethics, with presentation and discussion of results.

もっと見る…