内容に類似性のあるシラバス

285 件ヒット (0.016秒):

  •   精神医学特論(保健医療分野に関する理論と支援の展開)  
      本多 奈美  
      教  
       
      後期 水曜日 1講時 その他  

    n/a

  •   精神看護学  
      吉井 初美, 坂井 舞, 中西 三春  
      保健学科看護学専攻  
      3・4セメスター  
      前期 火曜日 1講時 保健学科第2講義室 / 後期 木曜日 1講時 保健学科第2講義室  

    1.精神看護学とは何か、対象、特性について理解する。

    2.心の構造と機能および健康レベルと障害との関連について理解する。

    3.精神保健福祉制度および看護の歴史、精神保健福祉法を理解する。

    4. 精神疾患の診断、症状、病理、治療の知識を習得する。

    5. 対象を生物・心理・社会的側面から全人的に理解し、健康回復に向けたコミュニケーション技術および援助技術を修得する。

    To understand the subjects and characteristics of Psychiatric Nursing

    To learn the structure and functions of mind, the relationship between mental health level and disability.

    To acknowledge the histories of mental health welfare, psychiatric nursing, and Mental Health Act.

    To acquire knowledge about symptoms, diagnosis, pathology, and treatment of mental disorders.

    To understand subjects through a whole-patient approach in biological/psychological/social aspects.

    To learn communication and support skills to empower subjects to recovery.

  •   精神看護学特論Ⅰ/Theory of Psychiatric Nursing I  
      吉井 初美  
      医  
      2024年4月12日(金)~2024年7月26日(金)/From Friday, 12 April 2024 to Friday, 26 July 2024  
      毎週金曜日 14:40-16:10/Every Friday, 2 / 40pm–4 / 10pm  

    国内外における精神保健医療福祉の歴史や法制度の変遷に関する理解と知識の修得。

    To learn and acknowledge the histories of mental health and social care systems, and progress in legislations on mental illness across multiple countries including Japan.

  •   臨床心理学講義Ⅱ(精神疾患とその治療)  
      本多 奈美  
      教  
       
      前期 金曜日 1講時 総合研究棟306教室  

    n/a

  •   子供と家族のための看護支援方法の実際 Practical nursing support methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2セメ:2024年10月2日(水)-2025年1月22日(水) Semester #2:October 2 2024 - January 22 2025 3セメ:2024年4月17日(水)-2024年7月31日(水) Semester #3:April 17 2024- July 31 2024  
      毎週水曜日 13:00-14:30 Wednesday, 13:00-14:30  

    医療機関,教育機関および関連機関において展開されている,複雑で解決困難な看護問題を持つ子供や家族およびそれらを取り巻く人々に対して行われている高度な看護支援の実際を学ぶ。また,子供と家族の支援に関連した事例報告,研究論文を講読することを通して,子供と家族を心理・社会的に支援する看護の視点を養う。

    Students will learn about the advanced nursing care provided at medical institutions, educational institutions, and related organizations for children and families with complex and difficult-to-solve nursing problems, and the people surrounding them. In addition, through reading case reports and research papers related to supporting children and families, students will develop a nursing perspective that provides psychological and social support for children and families.

  •   子供と家族のためのメンタルケアの方法 Mental care methods for children and families  
      塩飽 仁  
      医  
      2024年4月9日(火)-2024年7月16日(火) April 9 2024 - July 16 2024  
      毎週火曜日 8:50-10:20 Tuesday, 8:50-10:20  

    子供や家族のためのメンタルケアに必要な倫理,査定・援助・評価技法などについて学び,小児精神看護に関連した臨床看護実践能力を養う。

    In this course, students will learn about the ethics, assessment, care, and evaluation methods necessary for mental care for children and families, and develop clinical nursing practical skills related to pediatric psychiatric nursing.

  •   発達障害学講義Ⅲ(障害者・障害児心理学)  
      野口 和人  
      教  
       
      後期 木曜日 5講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   精神専門看護学実習Ⅴ Mental Health Nursing PracticeⅤ 地域におけるコンサルテーション・コーディネーション実習 Practice training of consultation and coordination in the community  
      吉井 初美  
      医  
      2025年6月23日(月)~27日(金) From Monday, 23 Jun 2025 to Friday, 27 Jun 2025  
      5日間(うち1日は学内演習)8:00-5:00 Five days (including one day of practice at the university), 8 / 00am-5 / 00pm  

    精神看護が必要な対象者が暮らす地域における支援は、対象者の病状管理や生活の

    安定上重要である。訪問看護ステーションや包括型地域生活支援プログラム(ACT)における精神看護専門看護師の活動に参加し、コンサルタントに必要な能力と姿勢について学ぶ。個人では対応が困難な対象者とのコンサルテーション(相談)場面から看護援助を考察し、支援に関わる保健医療福祉に携わる人々全体をシステムとして捉えてコーディネーション(調整)を検討する。以上から科学的根拠に基づくアセスメントと各種理論や高度な知識に基づくコンサルテーション・コーディネーション技術を習得することで、専門性の高い高度看護実践能力を養う。

    Support available in the community is essential for the person who requires mental health nursing and lives at the community to manage symptom and stable daily living. Students will engage in the activities of psychiatric-mental health clinical nurse specialists (PMH-CNSs) in home-visiting nurse stations and Assertive Community Treatment, and learn the skills and attitudes as consultants. Students will discuss appropriate nursing support during a consultation meeting for the person with challenges that cannot be treatable by individual provider, and coordination of a whole support system involving all relevant personnel in health and social care services. Through these practices, students will learn the skills for consultation and coordination based on scientific evidence-based assessment, multiple theories, and advanced knowledge to foster skills for highly specialized and advanced nursing practice.

  •   精神看護学実習(4年)  
      吉井 初美, 坂井 舞, 中西 三春  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    精神疾患を有する対象者とその家族を理解し, 看護師として必要な態度を養う。更にケアを検討し実践できる基礎的能力を養う。

    Aim and outline; To understand people with mental disorders and their families, and to build a professional attitude as nurses. To develop a basic ability to consider and practice the care.

  •   精神看護学実習(3年)  
      吉井 初美, 坂井 舞, 中西 三春  
      保健学科看護学専攻  
      5・6セメスター  
      通年集中 その他 連講  

    精神疾患を有する対象者とその家族を理解し, 看護師として必要な態度を養う。更にケアを検討し実践できる基礎的能力を養う。

    Aim and outline; To understand people with mental disorders and their families, and to build a professional attitude as nurses. To develop a basic ability to consider and practice the care.

もっと見る…