内容に類似性のあるシラバス

2999 件ヒット (0.019秒):

  •   教育方法・技術論(ICT活用含む)  
      谷口 和也  
      教  
       
      前期 火曜日 2講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   教育課程総論  
      谷口 和也  
      教  
       
      後期 火曜日 2講時 総合研究棟202教室  

    n/a

  •   カリキュラム論講義Ⅰ  
      金田 裕子  
      教  
       
      前期集中 その他 連講 その他  

    n/a

  •   農業科教育法Ⅱ  
      北柴 大泰  
      農  
      5セメ  
      前期集中 その他 連講 未設定  

    高等学校農業科教員には,農業科教育の基本理念を理解した上で,実践的な学習指導法の習得が求められる。

    本講義では,グローバル化に対応できる幅広い識見を持ち,研究熱心で実践力がある農業科教員の育成を目的に,農業各分野に関する科目の学習指導法と授業展開等について説明する。さらに,実際の教育現場において農業の基礎的な知識と技術を駆使しながら,農業教材の活用と教材開発ができるよう,基礎的な農業科目の授業計画と授業設計,模擬授業に関する実践的な演習を行う。

    Teachers in agriculture course need to understand basic principle of agricultural education and to develop practical teaching method. The purposes of this lecture are to develop practical skills and inquire mind in globalized world. This course lectures teaching plans of each agricultural class through making full use of agricultural materials.

  •   教育学  
      佐藤 克美  
      法経理保歯薬工(6~12組)  
      2セメスター  
      後期 金曜日 1講時 川北キャンパスB200  

    みなさんの中にこれまで学校でICTをはじめとするテクノロジーを積極的に使った教育を経験してきたものが何人いるだろうか。これほどまでにICTが社会に浸透した現在でも教育へのICT活用は遅れていると言わざるをえない。なぜ教育の分野(特に学校教育)ではICTの活用が進まないのだろうか。本講義ではICTを活用したいくつかの授業を紹介しながら、ICT活用の問題点を考察する。

    さらに教育をテクノロジーの発展と関連付けながら、近代から現在までを俯瞰し、そして近い将来、その関係はどうなるのかについても述べ、教育へのテクノロジー活用について考える。

    また、コンピュータと人を比較しつつ、人の学びについても考える。

    How many of you have experienced an education that actively incorporates ICT and other technologies? Despite the extensive penetration of ICT into society today, it’s evident that its integration into education is still lagging. What factors have hindered the progression of ICT use in the field of education, particularly in schools? In this lecture, we will explore the challenges of ICT utilization by showcasing some classes that have successfully integrated ICT. We will also delve into the role of technology in education, tracing its evolution from the modern era to the present, and speculate on its future trajectory.We will also reflect on human learning by drawing comparisons between computers and humans.

  •   農業科教育法Ⅰ  
      北柴 大泰  
      農  
      5セメ  
      前期集中 その他 連講 未設定  

    グローバル化のなかで,価値観が多様化し,SDGs,生物多様性や自然環境の保全など,循環型社会への転換が叫ばれるなかで,農業の多面的機能と教育力が評価され,農業教育への関心が高まっている。

    本講義では,高等学校農業科教育への情熱と使命感を持ち,専門的な識見と実践力を備えた農業科教員の育成を目的に,新しい高等学校学習指導要領を基に,農業学習の特性や農業学習に必要な基礎的知識と技術,指導方法や学習の進め方などについて,プロジェクト学習指導法の理論と実践を中心に説明する。

    From a global point of view, multiple functions and educational potential of agriculture are highly evaluated. Therefore, there is a great concern for agricultural education these days.

    The purposes of this lecture are to develop professional insights and to be a person of action.

    The goals of this lecture are to develop basic agricultural knowledge and skills, teaching method and progress of learning, especially based on the practice and the theory of“Project based Learning”.

  •   芸術  
      勝山 稔  
      1セメ:文教理工(6~14組)/3セメ:全  
      1・3セメスター  
      前期 火曜日 2講時 CALL教室 M201  

    本授業は、特定の映画監督や映画作品について講義を行う。そして人間が創り出す芸術的表現について、理論や技術、歴史を学ぶことを目的としている。

    In this class, lectures will be given on specific film directors and film works. And the purpose is to learn the theory, technique and history of artistic expression created by human beings.

  •   教育情報学応用論特論Ⅲ  
      佐藤 智子  
      教  
       
      後期 火曜日 1講時 その他  

    n/a

  •   芸術  
      勝山 稔  
      2セメ:文系 工農/4セメ:理(地)工農  
      2・4セメスター  
      後期 火曜日 2講時 CALL教室 M201  

    本授業は、特定の映画監督や映画作品について講義を行う。そして人間が創り出す芸術的表現について、理論や技術、歴史を学ぶことを目的としている。

    In this class, lectures will be given on specific film directors and film works. And the purpose is to learn the theory, technique and history of artistic expression created by human beings.

  •   スポーツA  
      黒須 憲  
      文教  
      1セメスター  
      前期 木曜日 3講時 その他  

    この授業は,運動文化や健康について様々な視点から理論的に実践することで,健全な批判精神に裏打ちされた幅広い知識と技能を習得するものである。                                      1)スポーツの実践を通した理論と技術の習得を目標とする。

    2)スポーツを単にゲームや健康目的ではなく運動文化として理解することを目的とする。

    3)射術の知識と基本技術を実際の弓具を操作する事により体験し,ある程度できるようになる。

    4)実際の弓具を使用し(大弓,半弓)安全を考えた距離より的に向かって矢を発射し,弓術の基本技術を習得する。

    5)天候や状況により室内で半弓を使用し,四半的弓術を行たりビデオを見て弓術文化を学ぶ。

    This class aims to acquire a wide range of knowledge and skills backed by a healthy critical spirit by theoretically putting into practice the culture of exercise and health from various perspectives.

    1) The goal is to acquire theory and techniques through sports practice.

    2) The aim is to understand sports not just as games or for health purposes, but as a culture of exercise.

    3) Experience the knowledge and basic techniques of archery by operating actual archery equipment, and become able to do so to a certain extent.

    4) Learn the basic techniques of archery by using actual archery equipment (large bow, half bow) to fire an arrow at a target from a safe distance.

    5) Depending on the weather and conditions, use a half-bow indoors to practice quarter-bow archery and watch videos to learn about archery culture.

もっと見る…