内容に類似性のあるシラバス

640 件ヒット (0.018秒):

  •   理論社会学研究演習Ⅳ / Theoretical Sociology(Advanced Seminar)IV  
      永井 彰  
      文  
       
      後期 水曜日 5講時  

    地域社会を研究するための基礎理論を学ぶとともに、地域社会研究において重要な論点(地域ケア、地域医療、地域自治、地域福祉、住民自治組織など)について、資料の検討と議論をつうじて理解を深める。

    In this course, students will learn the basic theory for studying the local community, and will understand important issues in community research (community care, community medicine, local governance, community welfare, inhabitant organizations, etc.) through examination and discussion of materials.

  •   地域ケアシステム看護学特論Ⅰ Community care system: Advanced nursing theory I  
      大森 純子, 岩本 萌, 中野 久美子, 原 ゆかり, 松永 篤志  
      医  
      April 9, 2024 - July 23, 2024 2024年4月9日~2024年7月23日  
      Tuesday 16:20~17:50 毎週火曜日 16:20~17:50  

    To learn about the theory and practice of developing and constructing community care systems to provide support based on an understanding of the health, health care environment, and health systems necessary to meet the diverse needs of people living in the community and to improve their quality of life.

    地域ケアシステムの開発・構築:地域で生活する人々の多様なニーズに対応し,生活の質を向上させていくことに必要な保健,医療環境,制度をとらえ,それに基づいた支援を提供するための地域ケアシステムの開発・構築の理論と実践について学習する。

  •   保健医療福祉行政論  
      大森 純子, 岩本 萌  
      保健学科看護学専攻  
      3セメスター  
      前期 月曜日 4講時 保健学科大講義室  

    【目的・概要】

    日本及び諸外国の社会保障の概念および理念,医療・福祉・年金等について総合的に概説し、保健医療福祉行政の基本的な考え方・法的基盤及び具体的な施策について講義する。児童福祉・障害者(児)福祉、病院内での医療相談支援、地域医療の様々な問題について、具体例を通して実際の保健医療福祉計画の企画及び評価について学ぶ。また、予防医学が社会保障制度や医療経済に与える影響について将来像とあわせて捉える。

    To understand a comprehensive overview of the concept of social security in Japan and other countries, healthcare, welfare, pensions, etc., and the basic concept, legal basis and specific measures of healthcare and welfare administration.

    To learn about the planning and evaluation of actual health and medical welfare plans through specific examples on child welfare and disability (child) welfare, medical consultation support in hospitals, and various issues of local medical service.

    In addition, the impact of preventive medicine on the social security system and healthcare economy will be captured along with the future vision.

  •   セルフメディケーション学  
      富岡 佳久  
      薬  
      8セメスター  
      後期集中 その他 その他  

    当科目は東日本大震災関連科目として、平時より地域住民のセルフケア・セルフメディケーション支援と、緊急時における対応者として必要となるセルフケア・健康管理、疾病予防、公衆衛生、防災・減災、災害医療等に関する知識・態度を学ぶ。OTC医薬品の適正使用について学ぶ。薬剤師によるトリアージとその対応を学ぶ。またかかりつけ薬剤師制度、多職種連携協働の重要性を学び、広義でのチーム医療の一員としての在り方、病院、薬局、行政、企業、大学で働く薬剤師としての地域における今後の役割を考える機会とする。

    授業は,講義や見学とともに少人数グループによる調査、発表、討論を行う。

    This course is related to the Higashi Nihon Dai-shin-sai (Great East Japan Earthquake) and is related to self-care and self-medication support for local residents from normal times, and self-care and health management, disease prevention, public health, disaster prevention and mitigation, disaster medical care, etc., which are required as emergency responders. Learn knowledge and attitude for then. Learn about proper use of OTC drugs. Learn triage by pharmacists and how to respond. You will also learn about the importance of the family pharmacist system, multi-professional collaboration, and the role of a member of team medicine in a broad sense, and the future role of a pharmacist working in hospitals, pharmacies, governments, companies, and universities. Classes include lectures and tours, as well as small group discussions and presentations.

  •   公衆衛生看護学実習Ⅱ Public Health Nursing Practice Ⅱ 地域保健活動の展開 Development of individual care management and community health care activities based on community assessment.  
      松永 篤志, 岩本 萌, 原 ゆかり  
      医  
      2024年10月1日(月)~2025年3月31日(月) 10/1/2024-3/31/2025  
      実習施設によって異なるため、随時提示する。 As it varies depending on the practical training facility, it will be presented as needed /  

    ・母子・高齢者・障害者等に継続的に関わり個別ケアマネジメントを行うことを通して、個別の健康課題を解決に必要な基本的知識と技術(面接・相談技術、連携・調整技術等)を習得する。

    ・地域診断に基づく活動の展開を通して、地域の健康課題を見出し、当事者、関係者・関係機関と協働して解決するのに必要な基本的知識と技術を習得する。

    ・To acquire core knowledge and skills (interview / consultation skills, cooperation / coordination skills, etc.) necessary for solving individual health issues through continuous involvement with mothers and children, the elderly, people with disabilities, etc. ..

    ・To acquire core knowledge and skills for problem solving of community health issues with various stakeholders through activities based on community assessment and diagnosis.

  •   学問論演習  
      亀井 尚、赤松 大二朗、谷山 裕亮、戸子台 和哲  
      全  
      1年次第4クォーター  
      後期後半 月曜日 1講時 川北キャンパスC104 / 後期後半 月曜日 2講時 その他  

    いったい何歳から高齢者なのか?実はこれは地域やそこに住む人々の認識によって時代ごとに変わって行くものなのです。現在WHOでは65歳以上を高齢者と定義していますが、本邦で近年行われたアンケートによると70歳以上を高齢者とみなしている人が多く、行政上では目的によって定義を変えているといった状況です。例えば、改正道路交通法では70歳以上を「高齢者」としていますが、「高齢者の医療の確保に関する法律」では、65歳以上を高齢者とした上で、65-74歳までを前期高齢者、75歳以上を後期高齢者と分けて定義しています(内閣府HP、厚労省HPより参照)。さて定義はさておき、令和4年10月時点での日本の総人口は1億 2,495 万人で、その内65 歳以上の人口は3,624 万人となり、総人口 に占める割合(高齢化率)が 29.0%となりました(総務省人口推計)。30年前は14%でしたので、飛躍的に上がっていると言えます。このままの出生率と死亡率で推移すると仮定しますと、令和52年には65 歳以上の人口が38.7%に達すると見込まれています。

    一般に、“超高齢化社会”という言葉はどちらかというとネガティブな印象を含んで伝えられることが多いと感じられます。確かに、このままの医療・福祉制度を続けるのであれば経済的、社会的負担が若者世代に重くのしかかり、結果、国民全体の生活の不安定化につながってしまうかもしれません。しかし、私たち一人ひとりの意識改革と制度改善によって日本国民全体が安心して年を重ね、そして幸せに限りある命を全うすることが出来るのではないでしょうか。決して遠い未来の事ではなく既に差し迫った、そして全ての国民に関わる課題です。

    本授業の課題は“超高齢者社会にあるべき医療とは”と、とても大きな括りとしましたが、病気と言っても癌や血管、神経系の疾患等があってそれぞれに命に関わるものとそうでないものなど数多くあります。また医療にしても病気や怪我になって間もない時期に行う急性期医療、病状が安定してきた頃の回復期医療、そして治癒が難しいけれども比較的安定した時期に行う慢性期医療などがあります。さらには個々の置かれた状況(居住地域、就業・所得、家族構成、身体的自立度など)によっても何が望ましいのか違ってきますし、福祉についても切り離して議論することは出来ません。

    本講義では癌診療(肝臓がん、食道がん)、移植医療、血管診療の現場と自己学習やグループ討論を通じて超高齢者社会にあるべき医療とはいったい何なのか、諸制度(医療、福祉、税など)や国民の意識、DXによる新たな幸福や価値の創造など幅広い視点から学生個々の答えを導き出して欲しいと思います。尚、漠然と全体を論じるのではなくある一点にフォーカスし、かつデータを用いて可能な限り論理的に問題を整理・考察してもらいたいと思います。

    At what ages one become classified as an elderly person? This actually varies over time due to regional and community perceptions. The World Health Organization defines individuals aged 65 and above as elderly. However, recent surveys in Japan suggest that many consider those aged 70 and above as elderly, and administrative definitions change based on the purpose. For instance, the low of road traffic defined those aged 70 and above as "elderly," while the law of medical care for the elderly defines the elderly as 65 and above, further categorizing 65-74 as early elderly and 75 and above as late elderly.

    Japan's total population has reached 124.95 million, with 36.24 million aged 65 or older, constituting 29.0% of the total population. This is a significant increase from 30 years ago when it was 14%. If the current birth and mortality rates go the same, the population aged 65 and above will reach 38.7% by the next 50 years.

    The term "super-aged society" generally gives us a negative impression. Indeed, continuing current healthcare and welfare systems may cause heavy economic and social burdens on the younger generation, potentially leading to some confusion among those citizens. However, there might be a possibility that through individual mindset changes and systemic improvements, the entire Japanese population can age gracefully and live out their limited lives happily. This is not a future concern; it is an issue for everyone who lives in this society.

    This lecture focuses on "What should healthcare be in a super-aged society?" There are various diseases, including cancer, vascular and neurological diseases, each of which may or may not be life-threatening. There are also different phases for medical care, such as the early phase for injury or illness, the recovery phase as the condition stabilizes, and the chronic phase for situations where recovery is challenging but the condition is relatively stable. Moreover, desirable outcomes depend on individual circumstances such as residence, employment, income, family structure, and physical independence. Welfare discussions cannot be detached from healthcare considerations.

    This course explores cancer treatment (liver cancer, esophageal cancer), transplant medicine, and vascular treatment. Through self-learning and group discussions, we seek answers from students regarding what medical and healthcare should be appropriate for a super-aged society. This involves considering various perspectives, including systems (healthcare, welfare, tax, etc.) and public awareness.

    Rather than discussing the entire topic vaguely, I encourage students to focus on a specific aspect, utilize data, and logically organize and analyze the issue as much as possible.

  •   在宅看護学  
      尾﨑 章子, 清水 恵  
      保健学科看護学専攻  
      4セメスター  
      後期 火曜日 2講時 保健学科大講義室  

    在宅看護をめぐる社会の動向をふまえ、在宅看護の理念、対象、方法の特徴および今日の課題を理解

    する。

    To understand principle, subject, methodological characteristics and present issue of home care nursing in view of social trends over home care nursing.

  •   実践宗教学特論Ⅰ / Practical Religious Studies (Advanced Lecture)  
      谷山 洋三, 文学研究科教官  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      谷山 洋三, 文学部教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   小児看護学実習(4年)  
      塩飽 仁, 入江 亘, 菅原 明子  
      保健学科看護学専攻  
      7セメスター  
      前期集中 その他 連講  

    1.概要

    子供と家族の総合的理解と援助過程に,小児看護学で学習した知識・理論および技術を適用し,看護診断と看護援助の実際および小児保健医療チームにおける看護者の役割を体験的に学習する。

    2.目的

    1)各期の子供の成長発達段階について理解を深め,個々の成長発達段階に応じた看護援助に必要な知識,技術,態度を学ぶ。

    2)健康障害が子供および家族に及ぼす影響について学ぶ。

    3)病気や障害を持つ子供を個別的に理解し,知識と技術を統合して,根拠に基づいた看護を実践できる能力を養う。

    4)小児看護の特徴と小児医療チームにおける看護者の役割と責任について学ぶ。

    1.Summary of Class

    Practice nursing for children and families based on the knowledge, theory, and skills you have learned.

    Experience the process of nursing diagnosis and nursing care for children.

    2.Objects

    1) Understand the stages of child growth and development, and learn the knowledge, skills, and attitudes required for nursing care suited to each stage of growth and development.

    2) Learn about the effects of health problems on children and families.

    3)Acquire the ability to practice evidence-based nursing through understanding children with illness and disability and integrating knowledge and skills

    4) Learn about the characteristics of pediatric nursing and the role and responsibilities of nurses in multidisciplinary healthcare team.

もっと見る…