シラバスの表示

学問論演習

後期後半 月曜日 1講時 川北キャンパスC104 / 後期後半 月曜日 2講時 その他. 単位数/Credit(s): 1. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 亀井 尚、赤松 大二朗、谷山 裕亮、戸子台 和哲 所属:医学系研究科. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 1年次第4クォーター. 科目群/Categories: 全学教育科目基盤科目-学問論. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZFA-NAA102J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

超高齢者社会にあるべき医療とは/ Healthcare in an Aging Society

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

いったい何歳から高齢者なのか?実はこれは地域やそこに住む人々の認識によって時代ごとに変わって行くものなのです。現在WHOでは65歳以上を高齢者と定義していますが、本邦で近年行われたアンケートによると70歳以上を高齢者とみなしている人が多く、行政上では目的によって定義を変えているといった状況です。例えば、改正道路交通法では70歳以上を「高齢者」としていますが、「高齢者の医療の確保に関する法律」では、65歳以上を高齢者とした上で、65-74歳までを前期高齢者、75歳以上を後期高齢者と分けて定義しています(内閣府HP、厚労省HPより参照)。さて定義はさておき、令和4年10月時点での日本の総人口は1億 2,495 万人で、その内65 歳以上の人口は3,624 万人となり、総人口 に占める割合(高齢化率)が 29.0%となりました(総務省人口推計)。30年前は14%でしたので、飛躍的に上がっていると言えます。このままの出生率と死亡率で推移すると仮定しますと、令和52年には65 歳以上の人口が38.7%に達すると見込まれています。
一般に、“超高齢化社会”という言葉はどちらかというとネガティブな印象を含んで伝えられることが多いと感じられます。確かに、このままの医療・福祉制度を続けるのであれば経済的、社会的負担が若者世代に重くのしかかり、結果、国民全体の生活の不安定化につながってしまうかもしれません。しかし、私たち一人ひとりの意識改革と制度改善によって日本国民全体が安心して年を重ね、そして幸せに限りある命を全うすることが出来るのではないでしょうか。決して遠い未来の事ではなく既に差し迫った、そして全ての国民に関わる課題です。
本授業の課題は“超高齢者社会にあるべき医療とは”と、とても大きな括りとしましたが、病気と言っても癌や血管、神経系の疾患等があってそれぞれに命に関わるものとそうでないものなど数多くあります。また医療にしても病気や怪我になって間もない時期に行う急性期医療、病状が安定してきた頃の回復期医療、そして治癒が難しいけれども比較的安定した時期に行う慢性期医療などがあります。さらには個々の置かれた状況(居住地域、就業・所得、家族構成、身体的自立度など)によっても何が望ましいのか違ってきますし、福祉についても切り離して議論することは出来ません。
本講義では癌診療(肝臓がん、食道がん)、移植医療、血管診療の現場と自己学習やグループ討論を通じて超高齢者社会にあるべき医療とはいったい何なのか、諸制度(医療、福祉、税など)や国民の意識、DXによる新たな幸福や価値の創造など幅広い視点から学生個々の答えを導き出して欲しいと思います。尚、漠然と全体を論じるのではなくある一点にフォーカスし、かつデータを用いて可能な限り論理的に問題を整理・考察してもらいたいと思います。
At what ages one become classified as an elderly person? This actually varies over time due to regional and community perceptions. The World Health Organization defines individuals aged 65 and above as elderly. However, recent surveys in Japan suggest that many consider those aged 70 and above as elderly, and administrative definitions change based on the purpose. For instance, the low of road traffic defined those aged 70 and above as "elderly," while the law of medical care for the elderly defines the elderly as 65 and above, further categorizing 65-74 as early elderly and 75 and above as late elderly.

Japan's total population has reached 124.95 million, with 36.24 million aged 65 or older, constituting 29.0% of the total population. This is a significant increase from 30 years ago when it was 14%. If the current birth and mortality rates go the same, the population aged 65 and above will reach 38.7% by the next 50 years.

The term "super-aged society" generally gives us a negative impression. Indeed, continuing current healthcare and welfare systems may cause heavy economic and social burdens on the younger generation, potentially leading to some confusion among those citizens. However, there might be a possibility that through individual mindset changes and systemic improvements, the entire Japanese population can age gracefully and live out their limited lives happily. This is not a future concern; it is an issue for everyone who lives in this society.

This lecture focuses on "What should healthcare be in a super-aged society?" There are various diseases, including cancer, vascular and neurological diseases, each of which may or may not be life-threatening. There are also different phases for medical care, such as the early phase for injury or illness, the recovery phase as the condition stabilizes, and the chronic phase for situations where recovery is challenging but the condition is relatively stable. Moreover, desirable outcomes depend on individual circumstances such as residence, employment, income, family structure, and physical independence. Welfare discussions cannot be detached from healthcare considerations.

This course explores cancer treatment (liver cancer, esophageal cancer), transplant medicine, and vascular treatment. Through self-learning and group discussions, we seek answers from students regarding what medical and healthcare should be appropriate for a super-aged society. This involves considering various perspectives, including systems (healthcare, welfare, tax, etc.) and public awareness.

Rather than discussing the entire topic vaguely, I encourage students to focus on a specific aspect, utilize data, and logically organize and analyze the issue as much as possible.

学修の到達目標/Goal of Study

・高齢者における消化管がん(食道がんを中心)、肝臓疾患(がん、移植)、末梢動脈疾患、大動脈疾患の治療法や予後について説明できる。/ To be able to explain the treatment methods and prognosis of gastrointestinal cancer (mainly esophageal cancer), liver disease (cancer, transplantation), peripheral artery disease, and aortic disease in the elderly.
・高齢者に対する慢性期医療と福祉の現状とその課題について説明できる。/ To be able to explain the current status of and issues related to chronic care and welfare for the elderly.
・高齢者介護における課題について説明できる。/ To be able to explain the problems in nursing care for the elderly.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回 イントロダクション、自己紹介、大学病院内見学/ Introduction, self-introduction, tour of the university hospital
第2回 高齢者医療と福祉の概要(講義・ディスカッション)/ Overview of medical care and welfare for the elderly (lecture and discussion)
第3回 肝臓の働きと代表的肝臓疾患について(自己学習を発表・講義)/ Functions of the liver and typical liver diseases (presentation and lecture on self-study)
第4回 高齢者における肝臓がん治療/肝移植手術(場合により手術見学)/ Liver cancer treatment and liver transplantation surgery in the elderly (observation of surgery, if necessary)
第5回 食道癌の治療と問題点(講義と症例提示、自己学習を発表)/ Esophageal cancer treatment and problems (lecture and case presentation, presentation of self-study)
第6回 食道癌ケースカンファレンス(ディスカッションなど)/ Esophageal cancer case conference (discussion, etc.)
第7回 高齢者における慢性下肢動脈閉塞症(自己学習を発表・講義)/ Chronic lower limb artery occlusion in the elderly (presentation of self-study and lecture)
第8回 高齢者における大動脈疾患(腹部大動脈瘤)の概要と手術(自己学習を発表・講義)/ Overview of aortic disease (abdominal aortic aneurysm) in the elderly and surgery (presentation and lecture on self-study)
第9回 高齢者における肝臓疾患・食道癌・動脈疾患の急性期医療の課題と解決案(グループワーク)/ Issues and solutions in acute medical care for liver disease, esophageal cancer, and arterial disease in the elderly (group work)
第10回 高齢者における肝臓疾患・食道癌・動脈疾患の急性期医療の課題と解決案(グループワーク)/ Issues and solutions in acute medical care for liver disease, esophageal cancer, and arterial disease in the elderly (group work)
第11回 地域における高齢者医療・福祉(講義・ディスカッション)Medical care and welfare for the elderly in the community (lecture and discussion)
第12回 地域における高齢者福祉の現状と課題、今後の見通し(講義・ディスカッション)/ Current status, problems, and future prospects of welfare for the elderly in the community (lecture and discussion)
第13回 本邦における老人介護制度(講義・ディスカッション)/ Elderly care system in Japan (lecture and discussion)
第14回 老人介護の現場における諸問題(講義・ディスカッション)/ Various problems in the field of geriatric care (lecture/discussion)
第15回 高齢者慢性期医療と介護における課題と解決案(グループワーク)/ Issues and solutions in chronic care and nursing care for the elderly (group work)

成績評価方法/Evaluation Method

平常点(50点)、自己学習の発表内容(50点)により評価する。/ Evaluation will be based on the student's usual class attitude (50 points) and the content of the self-study presentation (50 points).

教科書および参考書/Textbook and References

  • 末梢血管疾患診療マニュアル, 東谷迪昭/尾原秀明, 南江堂 (2018)
  • 食道癌診療ガイドライン, 金原出版 (2022)
  • 京大式 肝・腎・肺移植マニュアル, 伊達洋至/波多野悦朗/小林恭, 南江堂 (2023)

関連URL/URL

・東北大学総合外科HP( http://www.surg.med.tohoku.ac.jp
・がん情報サービス(https://ganjoho.jp/public/index.html
・日本臓器移植ネットワーク(https://www.jotnw.or.jp/explanation/01/01/
・食道学会HP:食道がん一般の方用サイト(https://www.esophagus.jp/public/cancer/)
・日本ステントグラフト実施基準管理委員会(http://stentgraft.jp/general/topic01/
・動脈硬化net(https://www.domyaku.net/about/
・腎援隊(https://jinentai.com/transplant/tips.html)

授業時間外学修/Preparation and Review

事前に自己学習をして講義に臨むこと。特に、“自己学習を発表”と記載している授業では講義内で発表した上で、事前に各自が調べた内容をワードまたはパワーポイントにまとめて提出してもらいます。/Students are expected to do self-study before coming to the lecture. In particular, in classes marked "Presentation of self-study," students are required to give a presentation in the lecture and submit a Word or PowerPoint presentation of what they have studied in advance.
本講義は週2時間程度の自己学習を行うことを前提としています。/ This lecture assumes about 2 hours of self-study per week.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

持ち込みを推奨します。初回から使用する可能性があります。/ It is recommended that you bring your own. It may be used from the first time.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有