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  •   企業情報システム  
      SYUHEI KUDO  
      経  
       
      後期 金曜日 3講時  

    本講義は,企業経営の視点から企業情報システムの戦略的価値を正しく理解できる能力を養成することを目的とする.講義では,戦略経営論における企業情報システムの沿革,経営システムに及ぼす企業情報システムの影響,最新の企業情報システムの現状と将来の展望について学習する.

    The main objective of this course is to improve the ability to understand strategic value of enterprise information system correctly in terms of strategic management. The students in this course will understand the history of enterprise information system, the relationship between strategic management and the latest ICT, and its future prospects.

  •   経営戦略特論  
      KIYOHIRO YAMAZAKI  
      経  
       
      後期 金曜日 3講時 経済学部第1演習室  

    本講義では、具体的な経営事象を学ぶことによって、経営戦略の基本的・専門的な知識を理解することを目的とする。

    This course covers several management cases to help students understand the basic and expert knowledge of strategic management.

  •   経営戦略特殊講義  
      KIYOHIRO YAMAZAKI  
      経  
       
      後期 金曜日 3講時  

    本講義では、具体的な経営事象を学ぶことによって、経営戦略の基本的・専門的な知識を理解することを目的とする。

    This course covers several management cases to help students understand the basic and expert knowledge of strategic management.

  •   経営政策  
      ATSUSHI AKIIKE  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 / 後期 金曜日 3講時 経済学部第3講義室  

    この授業は、経営戦略論の基礎的な理論を学習することを目的とします。授業の前半、中盤においては、テキストをもとに授業を進めます。ただし、授業の後半では、発展的なトピックを学習していきます。この講義を通じて、企業の経営戦略について理論的な解釈ができるようになったり、自ら経営戦略を理論に基づいて考えることができるようになることを期待します。

    This course aims to help students understand the basic theories of strategic management. The content is based on the textbook. However, students will learn the advanced topics towards the end of this class.

  •   新事業創造論 / New Business Creation  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ================

    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

    ================

    本講義では、大企業の新事業開発に関する基本的な論点を検討し、事例研究を行う。具体的には、経営組織に関する基本的な概念を講義した上で、社内ベンチャーの組織、親企業の組織構造、鍵となる人材の役割、組織文化について考察し、イノベーションへの組織的な対応を学ぶ。新事業開発の戦略と組織の在り方は、イノベーション、企業変革の成功と失敗に大きな影響を与える要因の一つである。併せて、親企業の経営とのかかわりで社内ベンチャーのマネジメントを理解するには、経営戦略に関する基本論点の理解が必要である。新製品開発や新事業開発の戦略は、企業の成長と革新に影響を与える。本講義では、経営戦略の基本的な概念として、ドメインの定義、コア技術、競争戦略をキーワードとして、新製品開発と新事業開発の戦略に関する国内外の代表的な事例研究も行う。到達目標は、次の2点である。1)新事業開発と社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論についての基礎的な概念と理論を習得し、理論用語を用いて検討や議論ができる。2)社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論の理論的枠組みを新製品開発や新事業開発の事例分析などの研究に応用できる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

    ===========

    This lecture delves into fundamental issues concerning new business development within large corporations, accompanied by comprehensive case studies. Specifically, following an exposition on the basic tenets of organizational management, we will scrutinize organizational responses to innovation. This examination encompasses the configuration of internal ventures, the organizational structure of parent companies, the roles of pivotal personnel, and the prevailing organizational culture.

    The strategy and structure of new business development stand as pivotal factors significantly influencing the outcome of innovation endeavors and corporate metamorphosis. Furthermore, comprehending the management dynamics of internal ventures vis-à-vis parent company oversight necessitates a thorough grasp of its inherent complexities. Strategies pertaining to new product development and the initiation of fresh business ventures exert profound impacts on a company's growth trajectory and its capacity for innovation.

    This lecture will employ domain definition, core technology, and competitive strategy as foundational management strategy concepts, augmented by illustrative case studies on "strategies for new product development" and "new business development" both domestically and internationally.

    The objectives of this course are twofold:

    Mastery of fundamental concepts and theories in organizational and strategic realms pertinent to new business development and internal ventures, coupled with the ability to scrutinize and deliberate upon them using theoretical constructs.

    Proficiency in applying the theoretical framework of organizational and strategic theories relevant to internal ventures to case studies on new product development and new business initiatives.

  •   新事業創造論 / New Business Creation  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

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    本講義では、大企業の新事業開発に関する基本的な論点を検討し、事例研究を行う。具体的には、経営組織に関する基本的な概念を講義した上で、社内ベンチャーの組織、親企業の組織構造、鍵となる人材の役割、組織文化について考察し、イノベーションへの組織的な対応を学ぶ。新事業開発の戦略と組織の在り方は、イノベーション、企業変革の成功と失敗に大きな影響を与える要因の一つである。併せて、親企業の経営とのかかわりで社内ベンチャーのマネジメントを理解するには、経営戦略に関する基本論点の理解が必要である。新製品開発や新事業開発の戦略は、企業の成長と革新に影響を与える。本講義では、経営戦略の基本的な概念として、ドメインの定義、コア技術、競争戦略をキーワードとして、新製品開発と新事業開発の戦略に関する国内外の代表的な事例研究も行う。到達目標は、次の2点である。1)新事業開発と社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論についての基礎的な概念と理論を習得し、理論用語を用いて検討や議論ができる。2)社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論の理論的枠組みを新製品開発や新事業開発の事例分析などの研究に応用できる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

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    This lecture delves into fundamental issues concerning new business development within large corporations, accompanied by comprehensive case studies. Specifically, following an exposition on the basic tenets of organizational management, we will scrutinize organizational responses to innovation. This examination encompasses the configuration of internal ventures, the organizational structure of parent companies, the roles of pivotal personnel, and the prevailing organizational culture.

    The strategy and structure of new business development stand as pivotal factors significantly influencing the outcome of innovation endeavors and corporate metamorphosis. Furthermore, comprehending the management dynamics of internal ventures vis-à-vis parent company oversight necessitates a thorough grasp of its inherent complexities. Strategies pertaining to new product development and the initiation of fresh business ventures exert profound impacts on a company's growth trajectory and its capacity for innovation.

    This lecture will employ domain definition, core technology, and competitive strategy as foundational management strategy concepts, augmented by illustrative case studies on "strategies for new product development" and "new business development" both domestically and internationally.

    The objectives of this course are twofold:

    Mastery of fundamental concepts and theories in organizational and strategic realms pertinent to new business development and internal ventures, coupled with the ability to scrutinize and deliberate upon them using theoretical constructs.

    Proficiency in applying the theoretical framework of organizational and strategic theories relevant to internal ventures to case studies on new product development and new business initiatives.

  •   新事業創造論 / New Business Creation  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

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    本講義では、大企業の新事業開発に関する基本的な論点を検討し、事例研究を行う。具体的には、経営組織に関する基本的な概念を講義した上で、社内ベンチャーの組織、親企業の組織構造、鍵となる人材の役割、組織文化について考察し、イノベーションへの組織的な対応を学ぶ。新事業開発の戦略と組織の在り方は、イノベーション、企業変革の成功と失敗に大きな影響を与える要因の一つである。併せて、親企業の経営とのかかわりで社内ベンチャーのマネジメントを理解するには、経営戦略に関する基本論点の理解が必要である。新製品開発や新事業開発の戦略は、企業の成長と革新に影響を与える。本講義では、経営戦略の基本的な概念として、ドメインの定義、コア技術、競争戦略をキーワードとして、新製品開発と新事業開発の戦略に関する国内外の代表的な事例研究も行う。到達目標は、次の2点である。1)新事業開発と社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論についての基礎的な概念と理論を習得し、理論用語を用いて検討や議論ができる。2)社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論の理論的枠組みを新製品開発や新事業開発の事例分析などの研究に応用できる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

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    This lecture delves into fundamental issues concerning new business development within large corporations, accompanied by comprehensive case studies. Specifically, following an exposition on the basic tenets of organizational management, we will scrutinize organizational responses to innovation. This examination encompasses the configuration of internal ventures, the organizational structure of parent companies, the roles of pivotal personnel, and the prevailing organizational culture.

    The strategy and structure of new business development stand as pivotal factors significantly influencing the outcome of innovation endeavors and corporate metamorphosis. Furthermore, comprehending the management dynamics of internal ventures vis-à-vis parent company oversight necessitates a thorough grasp of its inherent complexities. Strategies pertaining to new product development and the initiation of fresh business ventures exert profound impacts on a company's growth trajectory and its capacity for innovation.

    This lecture will employ domain definition, core technology, and competitive strategy as foundational management strategy concepts, augmented by illustrative case studies on "strategies for new product development" and "new business development" both domestically and internationally.

    The objectives of this course are twofold:

    Mastery of fundamental concepts and theories in organizational and strategic realms pertinent to new business development and internal ventures, coupled with the ability to scrutinize and deliberate upon them using theoretical constructs.

    Proficiency in applying the theoretical framework of organizational and strategic theories relevant to internal ventures to case studies on new product development and new business initiatives.

  •   経営原理  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時 経済学部第1講義室 / 前期 金曜日 1講時 経済学部第1講義室  

    20世紀初頭に米国で誕生した経営学は、その後の企業社会の発展とともに飛躍的な成長を遂げ、今日、世界中で企業経営の理論的基礎を与えるに至っている。本講義では、こうした経営学の歴史的展開を追いながら、その理論体系を学び、経営の原理が何であるかを多面的に把握することをめざす。経営学は、将来のビジネスリーダーをめざす人々に対して深い洞察を与えるのみならず、消費者や市民の立場となるような人々に対しても企業のありようや影響力を理解する上で有益な視点を提供するであろう。

    This lecture will provide you the multiple and systematic knowledge of the management theories and the principles of business administration in following up the academic history of the management thought. The management study will enable you to find profound insights for becoming the future business leader and also grasp useful perspectives in understanding what is business and how business influences the society.

  •   経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo

    ・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt

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    授業の目的

    イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

    基本コンセプト

    哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo

    ・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt

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    Purpose

    Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

    Basic Concept

    Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

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