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  •   人材マネジメント論特殊講義  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      後期 月曜日 3講時 第3小講義室  

     この授業では、人的資源管理について、歴史的な形成過程から今日の仕組みや課題などを幅広く取り上げる。現代企業の人材マネジメントを理解するためには、歴史的およびグローバルな視点から考察することが肝要である。そこで、この授業では様々な視点からの概念モデルや理論を通してとりわけ日本企業の人材マネジメントについて幅広く論じる。

    In this course, I take up human resource management through various scope and approach, and especially Japanese human resource management.

  •   人材マネジメント論特論  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      後期 月曜日 3講時 第3小講義室  

     この授業では、人的資源管理について、歴史的な形成過程から今日の仕組みや課題などを幅広く取り上げる。現代企業の人材マネジメントを理解するためには、歴史的およびグローバルな視点から考察することが肝要である。そこで、この授業では様々な視点からの概念モデルや理論を通してとりわけ日本企業の人材マネジメントについて幅広く論じる。

    In this course, I take up human resource management through various scope and approach, and especially Japanese human resource management.

  •   経営組織論演習(I)b  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      後期 月曜日 2講時 第3小講義室  

    授業形態は、演習室での対面によるディスカッションである。

    授業内容は、経営組織と人材のマネジメントに関する学術論文を取り上げるが、受講者の研究テーマに沿った先行研究をレビューする。具体的には学術雑誌などに掲載された研究者の研究業績を取り上げてレビューし、批判的な考察をを行う。

    I use Google classroom, and this course is supposed to be held by face to face.

    In this course, we will review and discuss each previous research regarding organization and human resource management in which students are interested.

  •   経営組織論演習(I)a  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      前期 月曜日 2講時 第3小講義室  

     日本企業の様々な事例研究を通して、経営戦略や経営組織の論理に基づく実際の企業行動を考察する。抽象的な理論や概念だけで理解するだけでなく、授業のケースで取り上げる事例企業の経営行動のメカニズムや因果関係を考察することによって、現実の企業行動の実際を深く理解し、経営者の意思決定の視点から合理的な考察力を鍛える。

    This course offers students an opportunity to experience business case method and to think about the essence of business management.

  •   Seminar in Management b  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      後期 月曜日 2講時 第3小講義室  

    授業形態は、演習室での対面によるディスカッションである。

    授業内容は、経営組織と人材のマネジメントに関する学術論文を取り上げるが、受講者の研究テーマに沿った先行研究をレビューする。具体的には学術雑誌などに掲載された研究者の研究業績を取り上げてレビューし、批判的な考察をを行う。

    I use Google classroom, and this course is supposed to be held by face to face.

    In this course, we will review and discuss each previous research regarding organization and human resource management in which students are interested.

  •   経営組織  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      前期 月曜日 3講時 経済学部第1講義室 / 前期 木曜日 1講時 経済学部第1講義室  

    組織のマネジメントについて、多様な事象や意思決定の背景にあるメカニズムや因果関係を深く考察するための様々な基礎的な概念を体系的に幅広く学習する。

    In this course, students will learn comprehensive and systematic basic concepts regarding organization management, in order to consider mechanism and causal relationship which is behind various phenomenon.

  •   Seminar in Management a  
      MASAHIKO FUJIMOTO  
      経  
       
      前期 月曜日 2講時 第3小講義室  

     日本企業の様々な事例研究を通して、経営戦略や経営組織の論理に基づく実際の企業行動を考察する。抽象的な理論や概念だけで理解するだけでなく、授業のケースで取り上げる事例企業の経営行動のメカニズムや因果関係を考察することによって、現実の企業行動の実際を深く理解し、経営者の意思決定の視点から合理的な考察力を鍛える。

    This course offers students an opportunity to experience business case method and to think about the essence of business management.

  •   戦略と組織特殊講義  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      後期 月曜日 6講時 第2小講義室  

    本授業は、経営学の教員で担当する講義であり、それぞれの教員の研究分野に関する講義をオムニバス形式で提供する。今日、経営学の分野でどのような研究が行われているかを幅広く紹介するので、この講義を通じて受講者は、自らの研究の視野を広げてほしい。対象は修士学生であるが、学部生、博士課程、他分野の学生に対しても開かれている。

    In this omnibus lecture series on strategy and organization, eight professors of different specialties deliver various themes. By introducing up-to-date academic development in each sub-field of business management, students would have a chance to broaden their perspectives when selecting and conducting their research projects. This course is designed initially for master course students, but we also welcome undergraduate students, students of the Ph.D. course, and other majors.

  •   戦略と組織特論  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      後期 月曜日 6講時 第2小講義室  

    本授業は、経営学の教員で担当する講義であり、それぞれの教員の研究分野に関する講義をオムニバス形式で提供する。今日、経営学の分野でどのような研究が行われているかを幅広く紹介するので、この講義を通じて受講者は、自らの研究の視野を広げてほしい。対象は修士学生であるが、学部生、博士課程、他分野の学生に対しても開かれている。

    In this omnibus lecture series on strategy and organization, eight professors of different specialties deliver various themes. By introducing up-to-date academic development in each sub-field of business management, students would have a chance to broaden their perspectives when selecting and conducting their research projects. This course is designed initially for master course students, but we also welcome undergraduate students, students of the Ph.D. course, and other majors.

  •   プロジェクト・リーダーシップ / Project Leadership  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

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    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・【TD80006100】プロジェクト・リーダーシップ:cipx4mo

    ・【TM80009100】プロジェクト・リーダーシップ:irdcmkt

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    授業の目的

    イノベーションは、洋の東西を問わず、国の競争力を維持する為に国家レベルで取り組むべき重要課題であり、特に技術立国を標榜する日本は、“超スマート社会=Society 5.0”の実現を目指し、「統合イノベーション戦略2019」の下で、基礎研究から社会実装までのイノベーション施策を強化しています。実際にそれらの個々のイノベーションを担う企業は、企業における経営戦略の下でイノベーション創出を図るプロジェクトを意図的に、持続的にマネージして行く必要があります。本授業の目的は、将来的に企業経営に参画して行く技術系マネジメント人材の候補者が、上記背景とミッションを十分に理解した上で、戦略的、体系的にイノベーションに基づく経営戦略を理解し、知識をマネージすることで所属企業や団体においてイノベーションを実現するプロジェクト・マネジメントの実践能力を養うことです。

    基本コンセプト

    哲学的な解釈から始まり、多種多様に説明されている経営戦略ですが、事業の立地、事業の構え、事業における製品・サービス、事業におけるマネジメントの次元においてそれぞれ課題が異なります。経営戦略をよりプラクティカルな観点で捉えれば、“企業が長期的に売り挙げ高営業利益率を向上または維持するために、どのようにイノベーションを発生させ、実現させるのか?”ということが企業経営にとって重要な課題です。従って、経営戦略の実行という観点で、企業経営におけるイノベーション創出のプロジェクトをいかに効率よく成功に導いていくことができるのか、その役割を担うプロジェクト・マネジメントの巧拙が重要な役割を果たします。企業は、収益を生み出すことを常に念頭に置いて、組織能力を高め、イノベーション創出の停滞が起きないように事業を推進していく必要があり、イノベーション創出プロセスとして、戦略的なプロジェクト・マネジメントの遂行が基本コンセプトです。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

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    Class code

    ・【TD80006100】Project Leadership:cipx4mo

    ・【TM80009100】Project Leadership:irdcmkt

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    Purpose

    Innovation stands as a paramount imperative at the national level, irrespective of nationality, to uphold a nation's competitive prowess. Particularly in Japan, renowned for its technology-centric ethos, there has been a concerted effort to fortify innovation policies spanning from fundamental research to societal implementation under the "Innovation Strategy 2019," with the overarching aim of realizing a "Super Smart Society = Society 5.0." Each company endeavoring to manifest innovation must adeptly manage projects aimed at intentionally and consistently fostering innovation within the framework of corporate management strategy. The aim of this course is to equip engineers poised for managerial roles with the practical acumen of project management, facilitating the realization of innovation within their respective companies and organizations through a strategic and systematic understanding of innovation-based management strategies.

    Basic Concept

    Management strategy, rooted in philosophical elucidation, presents varied challenges at different levels of business, encompassing industry, value chain, product and service, and day-to-day management. The crux of corporate management lies in the practical execution and achievement of innovation, aimed at bolstering or sustaining a company's Return on Sales (ROS) over the long term. Thus, the effective leadership and management of innovative projects hold pivotal significance in the implementation of management strategy. Students are tasked with comprehending the multifaceted aspects of project management, recognized as pivotal for business success, to bolster organizational capacity and prevent stagnation of innovation momentum by continually balancing business profitability.

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