内容に類似性のあるシラバス

1402 件ヒット (0.042秒):

  •   経営学入門  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      後期 水曜日 2講時 川北キャンパスC200  

    C・I・バーナードの近代組織論を基軸に、組織とは何か、どのようなメカニズムで成り立っているか、どのように管理されるべきか、といった問題意識を背景に経営管理論の諸概念について学習する。

    This lecture will provide you the basic knowledge of several concepts of business administration referring to the modern organization theory produced by C.I. Barnard so that you can understand what is the mechanism of business organization, how it should be managed and so on.

  •   経営原理  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時 経済学部第1講義室 / 前期 金曜日 1講時 経済学部第1講義室  

    20世紀初頭に米国で誕生した経営学は、その後の企業社会の発展とともに飛躍的な成長を遂げ、今日、世界中で企業経営の理論的基礎を与えるに至っている。本講義では、こうした経営学の歴史的展開を追いながら、その理論体系を学び、経営の原理が何であるかを多面的に把握することをめざす。経営学は、将来のビジネスリーダーをめざす人々に対して深い洞察を与えるのみならず、消費者や市民の立場となるような人々に対しても企業のありようや影響力を理解する上で有益な視点を提供するであろう。

    This lecture will provide you the multiple and systematic knowledge of the management theories and the principles of business administration in following up the academic history of the management thought. The management study will enable you to find profound insights for becoming the future business leader and also grasp useful perspectives in understanding what is business and how business influences the society.

  •   経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   特講)経営管理  
      TAKEYASU ICHIKOHJI  
      経  
       
      前期 水曜日 2講時  

    本講義では経営学の基本分野であるミクロ・マクロ組織論、経営戦略論、マーケティングに加えて、近年注目が集まっている情報化や企業の社会的責任などの論点について学ぶと同時に、経営学について自発的に学習する際に必要な知識を習得する。

    The aim of this course is to help students learn about the basic fields of business administration, such as micro/macro organization theory, management strategy, and marketing, as well as the recent focus on information technology and corporate social responsibility, and at the same time acquire the knowledge necessary for independent study of business administration.

  •   経営学原理特殊講義  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 第2小講義室  

    経営学における理論構築のパースペクティブについてテキスト読解を通じて学ぶ。近年のブランディング論において展開された、対象者の生活コンテクストの間主観的な理解に根差した解釈主義的アプローチについて、客観的な法則定立をめざす実証主義的アプローチと比較しつつ、検討する。

    This lecture will let you learn the perspectives how to construct any management theory through exploring academic text books. We would like to compare positivism approach for establishing objective laws with behaviorism approach for understanding inter-subjective motivations in relevant actors.

  •   経営学原理特論  
      YASUNARI TAKAURA  
      経  
       
      後期 火曜日 2講時 第2小講義室  

    経営学における理論構築のパースペクティブについてテキスト読解を通じて学ぶ。近年のブランディング論において展開された、対象者の生活コンテクストの間主観的な理解に根差した解釈主義的アプローチについて、客観的な法則定立をめざす実証主義的アプローチと比較しつつ、検討する。

    This lecture will let you learn the perspectives how to construct any management theory through exploring academic text books. We would like to compare positivism approach for establishing objective laws with behaviorism approach for understanding inter-subjective motivations in relevant actors.

  •   行政学  
       
      法  
       
      後期 木曜日 3講時  

    行政学は、実証的な観点からその実相を理論的に分析するとともに、規範的な見地からその理念像をも提示する学際的な学問である。本講義では、おもに(1)基礎、(2)制度、(3)組織と管理、(4)政策、の4つのパートに分けて、日本を中心とする行政機構の実態を明らかにするとともに、できうればその将来像についても関説したい。

    Public administration studies analyse government and public policy through theoretical frameworks and show normative directions. This course mainly covers four topics: (1) basic of public administration, (2) institution of government, (3) organization and management of government, and (4) public policy.

  •   新事業創造論 / New Business Creation  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    ================

    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

    ================

    本講義では、大企業の新事業開発に関する基本的な論点を検討し、事例研究を行う。具体的には、経営組織に関する基本的な概念を講義した上で、社内ベンチャーの組織、親企業の組織構造、鍵となる人材の役割、組織文化について考察し、イノベーションへの組織的な対応を学ぶ。新事業開発の戦略と組織の在り方は、イノベーション、企業変革の成功と失敗に大きな影響を与える要因の一つである。併せて、親企業の経営とのかかわりで社内ベンチャーのマネジメントを理解するには、経営戦略に関する基本論点の理解が必要である。新製品開発や新事業開発の戦略は、企業の成長と革新に影響を与える。本講義では、経営戦略の基本的な概念として、ドメインの定義、コア技術、競争戦略をキーワードとして、新製品開発と新事業開発の戦略に関する国内外の代表的な事例研究も行う。到達目標は、次の2点である。1)新事業開発と社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論についての基礎的な概念と理論を習得し、理論用語を用いて検討や議論ができる。2)社内ベンチャーに関連した組織論と戦略論の理論的枠組みを新製品開発や新事業開発の事例分析などの研究に応用できる。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    ===========

    Class code

    ・TD10094000(DC):wamdpq5

    ・TD80008100(DC):urlnv7r

    ・TM80011100(MC):2m66bnc

    ===========

    This lecture delves into fundamental issues concerning new business development within large corporations, accompanied by comprehensive case studies. Specifically, following an exposition on the basic tenets of organizational management, we will scrutinize organizational responses to innovation. This examination encompasses the configuration of internal ventures, the organizational structure of parent companies, the roles of pivotal personnel, and the prevailing organizational culture.

    The strategy and structure of new business development stand as pivotal factors significantly influencing the outcome of innovation endeavors and corporate metamorphosis. Furthermore, comprehending the management dynamics of internal ventures vis-à-vis parent company oversight necessitates a thorough grasp of its inherent complexities. Strategies pertaining to new product development and the initiation of fresh business ventures exert profound impacts on a company's growth trajectory and its capacity for innovation.

    This lecture will employ domain definition, core technology, and competitive strategy as foundational management strategy concepts, augmented by illustrative case studies on "strategies for new product development" and "new business development" both domestically and internationally.

    The objectives of this course are twofold:

    Mastery of fundamental concepts and theories in organizational and strategic realms pertinent to new business development and internal ventures, coupled with the ability to scrutinize and deliberate upon them using theoretical constructs.

    Proficiency in applying the theoretical framework of organizational and strategic theories relevant to internal ventures to case studies on new product development and new business initiatives.

  •   ミクロ経済分析  
      SHINJI OHSETO  
      経  
       
      前期 月曜日 1講時 経済学部第1講義室 / 前期 水曜日 3講時 経済学部第1講義室  

    ミクロ経済学の基礎を講義する。具体的には、消費者行動、企業行動、完全競争均衡、経済厚生、不完全競争、不確実性、ゲーム理論の初歩的な部分を扱う。ミクロ経済学の知識は経済学部の学生の常識であり、近代経済学の諸科目はもちろんのこと経済学・経営学の多くの関連科目を履修する際にとても有用である。講義資料に沿って内容を平易に解説するとともに、演習問題を解くことにより理解を深めてもらう。

    [This course provides an introduction of microeconomic theory. Topics cover consumer behavior, firm behavior, perfect competition, economic welfare, imperfect competition, uncertainty, and game theory.]

  •   Seminar in Economics a  
      SHIGEMI IZUMIDA  
      経  
       
      前期 金曜日 2講時 経済学部第5演習室  

    産業組織論はミクロ経済学と計量経済学の知識を利用して企業行動や産業組織を分析する学問分野です。今期の演習では、産業組織論の標準的なテキストを用いて基礎的な内容を学習します。

    In this course, students learn about the basic concept of Industrial Organization. Positive participation in classes is expected.

もっと見る…