内容に類似性のあるシラバス

492 件ヒット (0.047秒):

  •   持続可能な社会のレジリエントデザイン  
      五十子 幸樹  
      全  
      5/7セメスター  
      前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA104  

    本科目では,持続可能な社会構築にあたっての課題について,理学,工学,医学,人文・社会科学及びこれら多用な学問分野の融合領域の観点から解説し,世界的規模で生じている気候変動及び変容・複合化する災害に対応するレジリエントな社会を如何にデザインしていくべきかを論じる. / In this course, we will discuss challenges related to the construction of a sustainable society from the perspectives of natural sciences, engineering, medicine, humanities, social sciences, and the interdisciplinary fusion of these fields. The focus will be on addressing global-scale climate change and the evolving, complex nature of disasters. The course will explore how to design a resilient society capable of responding to climate change and increasingly complex disasters on a worldwide scale.

  •   防災システム論 / Disaster Reduction System  
      越村 俊一, 今村 文彦  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    東日本大震災の教訓を踏まえ,我国における自然災害を中心とした防災対策の経緯と現実・課題を整理し,個々の災害事象に対応したシステムや防災情報のあり方を講義する.さらに,実践的な防災システム構築に向けて,災害の規模比較,災害統計,防災マップなどを紹介する.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    The class introduces an overview of the natural disasters that have occurred in Japan, such as earthquakes, volcanic eruptions, tsunamis, and floods as well as environmental disasters. In addition, modern cities and disasters, crisis management, disaster surveys, and the history of disaster countermeasures in Japan and others are discussed. Countermeasures, their histories, and issues in Japan are comprehensively compiled and the system and information to reduce losses for each hazard are discussed. Comparative study on disasters, statistics, and community map for disaster prevention are introduced.

  •   災害危機管理論 / Crisis & Risk Management for Disaster Mitigation  
      佐藤 健, 柴山 明寛  
      工  
       
       

    学校や病院等の災害拠点施設や地域コミュニティ,地方自治体における地震・津波に対する事前の危機管理(リスクマネジメント)と事後の危機管理(クライシスマネジメント)の現状と課題について講義する。また,国や地方自治体,社会全体に対して適切な防災・減災行動を取るための災害情報のあり方について講義を行う。具体的には,事前の防災情報(ハザードマップ等),災害直後の災害情報(地震動情報,津波情報等)の現状や過去の災害教訓などについて講義するとともに、現状の課題についてディスカッションしながら進める。

    Understanding of risk management and crisis management against natural disaster will be a goal of this class. Lessons from the great east Japan earthquake 2011 are introduced with highlighting on disaster education and disaster information. A group discussion is taken in aggressively during a class. Several key words are as follows.

    ・Hazard map

    ・Earthquake early warning

    ・Business continuity plan

    ・Community based activities for DRR

    ・School safty including safty promotion

  •   復興・IT農学  
      北柴 大泰  
      農  
       
      前期集中 その他 連講  

    東北農業の復興を先導し、日本農業の新生を牽引できる人材の育成を目指す。

    東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害を理解し、農林水産業および農山漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる研究および技術開発について現場対応型で学ぶ。

    1) 座学では、大規模災害による農林水産業、食産業および私たちの暮らしへの影響、ならびに復興に関する課題や必要な技術について理解を深める。

    2) 農学研究科附属川渡フィールドセンターを中心として、フィールドにおける生産システムの理解、および先端農学技術の応用について,体験を通して学ぶ。また、グループディスカッションにより農業・農村の復興プランを作成し、提案・議論を行う。

    3) 被災地エクステンション:被災地を訪れ、震災の被害内容状況、今後の復興に向けての必要知識を、体験を通して学ぶ。

    4) ITを活用できる農業、農業に直結するIT技術を学習することで、東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害からの農林水産業や農漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる科学および技術を学ぶ。

    To understand the damage caused by the Great East Japan Earthquake to agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages, and to learn about research and technological development that will lead to the reconstruction of agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages, and to preparedness and prevention for future disasters in a field-oriented manner.

    1) In classroom lectures, students will deepen their understanding of the impact of large-scale disasters on agriculture, forestry, fisheries, the food industry, and our daily lives, as well as the issues and necessary technologies related to reconstruction.

    2) Students will learn the production system in the field and the application of advanced agricultural technology, through experiences mainly at the Kawatabi Field Science Center of the Graduate School of Agricultural Science. In addition, through group discussions, participants will create, propose, and discuss reconstruction plans for agriculture and farming villages.

    3) Extension to disaster-stricken areas: Students will visit disaster-stricken areas to learn through experience the damage caused by the earthquake and the knowledge necessary for future reconstruction.

    4) Learn science and technology that will lead to the recovery of agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages from the damage caused by the Great East Japan Earthquake and to prepare for and prevent future disasters by learning about agriculture that can utilize IT and IT technology directly related to agriculture.

  •   国際教養PBL  
      松原 久、髙橋 結  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスA205  

     私たちの社会は、自然災害の多発化や被害の激甚化・多様化によって、災害といかに共生するかが重要な課題となりつつあります。その際参考になるのが、過去の災害における被災や復興の経験です。

     とくに東日本大震災の被災地では、「自分と同じ目にあってほしくない」といった思いから、被災や復興の経験を伝承し、発信する取り組みが活発に行われてきました。しかしながら被災地の現状をみると、時間の経過とともに記憶の風化や被災者の高齢化が進んでおり、現在進行形で復興の課題も存在しています。

     そこでこの授業では、東日本大震災の被災地が経験してきた課題について学ぶとともに、それらを伝承・発信する企画を計画し、災害と共生する社会づくりに寄与することを目的とします。

     対象地域は、東日本大震災の津波被災地、福島第一原発事故被災地などを予定しています。

    How to coexist with disasters is becoming an important issue in our society as natural disasters become more frequent and the damage more severe and multilayered, In this context, the experiences of past disasters and recovery efforts can be helpful.

    Particularly in the areas affected by the Great East Japan Earthquake, there have been active efforts to pass on and disseminate the experiences of the disaster and recovery, because people do not want others to suffer the same fate as they did. However, looking at the current situation in the affected areas, as time goes by, memories are fading and those who survived the disaster are getting older, and there are still ongoing reconstruction issues.

    Therefore, the purpose of this class is to learn about the issues that the areas affected by the Great East Japan Earthquake have experienced and to plan a project to pass on and disseminate these experiences, thereby contributing to the creation of a society that can live in harmony with disasters.

    The target areas will include the areas affected by the Great East Japan Earthquake and Tsunami, and the areas affected by the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant accident.

  •   自然災害特論 / Advanced natural disaster science  
      菅原 大助  
      理  
      後期  
      後期 水曜日 1講時  

    地震や津波、火山噴火などの自然現象(ハザード)は、地球史を通じて繰り返し発生している。ハザードが、人間社会に被害や影響を及ぼした結果が自然災害である。各種の自然災害に備えるためには、ハザードの理解に加え、人間社会の脆弱性も考慮する必要がある。本講義では、地震や津波、火山噴火など各種ハザードの発生メカニズムの基礎的内容の解説に加えて、過去に発生した大規模自然災害の事例を紹介し、人間社会が自然災害にどのように向き合っていくべきかを学ぶ。

    Hazardous natural phenomenon, such as earthquake, tsunami and volcanism, have repeatedly been occuring throughout the earth's history. A natural disaster is a consequence of impacts or damages to human society induced by natural hazards. Understandings of vulnerabilities of human society, in addition to hazards itselves, is a key to be prepared for natural disasters of various causes. This course lecture deals with basic knowledges of generation mechanisms of various hazards, including earthquake, tsunami and volcanism, and introduces historical examples of large-scale natural disasters to learn how societies can cope with natural disasters.

  •   復興・IT農学実習  
      北柴 大泰, 小倉 振一郎, 本間 香貴, 加藤 健太郎, 加藤 一幾, 陶山 佳久, 西田 瑞彦, 米澤 千夏, 深澤 遊, 深澤 充, 多田 千佳, 田島 亮介, 福田 康弘, 大谷 隆二  
      農  
      1セメ  
      前期集中 その他 その他 未設定  

    東北農業の復興を先導し、日本農業の新生を牽引できる人材の育成を目指す。

    フィールドを通して、農林水産業や農漁村の震災被害と復興状況に関する理解を深め、将来の災害に対する備えや予防につながる先端農学研究・技術を学ぶ。

    1) 農学研究科附属川渡フィールドセンターを中心として、フィールドにおける生産システムの理解、および先端農学技術の応用(現場に適した形での導入)について体験を通して学ぶ。また、グループディスカッションにより農業・農村の復興プランを作成し、提案・議論を行う。

    2) 被災地エクステンション:被災地を訪れ、震災の被害内容状況、今後の復興に向けての必要知識を、体験を通して学ぶ。

    3) ITを活用できる農業、農業に直結するIT技術を学習することで、東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害からの農林水産業や農漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる科学および技術を学ぶ。

    This course aims to improve the ability to lead agriculture in Tohoku region and regeneration of Japanese agriculture. Students can deepen understanding for the damage of agriculture, forestry and fisheries by the Great East Japan Earthquake, and learn about advanced researches and technologies leading to prevention against disasters in the future.

    1) Students understand agruciltural production systems and application of advanced agricultural technologies through field experiences, mainly in Kawatabi Field Science Center.

    Students also have discussion and make a plan of reconstruction of agriculture and rural village by group work.

    2) Extension at disaster areas: Field practice in Katsurao village, Fukushima prefecture. Students visit to the disaster affected area and learn about the damage and knowledge essential to reconstruct such areas, through field experience and practice.

    3) Students learn about sciences and technologies related to the a preparation for preparation for disaster, agriculture, forestry and

    fisheries reconstructions after the Great East Japan . The course topics will be involved to the preparation for future disasters.

  •   復興農学  
      北柴 大泰, 小倉 振一郎, 陶山 佳久, 白川 仁, 青木 優和, 堀 雅敏, 加藤 一幾, 井元 智子  
      農  
      1セメ  
      前期集中 その他 連講 未設定  

    東北農業の復興を先導し、日本農業の新生を牽引できる人材の育成を目指す。

    東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害を理解し、農林水産業および農漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる研究および技術を現場対応型で学ぶ

    This course aims to improve the ability to lead agriculture in Tohoku region and regeneration of Japanese agriculture. Students can deepen understanding for the damage of agriculture, forestry and fisheries by the Great East Japan Earthquake, and learn about researches and technologies leading to reconstruction of agriculture, forestry and fisheries and local community, and prevention against disasters in the future.

  •   地球システム科学  
      武藤 潤、浅海 竜司  
      理工(11~16組)  
      1セメスター  
      前期 水曜日 1講時 川北キャンパスC200  

    太陽系惑星としての地球の特徴を学ぶとともに,地球が形成されてから今日に至るまでの地球環境と生物の変遷を理解する.また,そのシステムが我々に及ぼす影響が最も大きいジオハザード(低頻度巨大災害)に関する知識も学ぶ.

    The purpose of this lecture is to learn the features of the Earth as a solar system planet, and to understand the environmental changes and life evolution on the Earth. In addition, the purpose is to learn knowledges of geo-hazards (low frequency large disasters) that strongly affect our society.

  •   東日本大震災の教訓を活かした実践的防災学  
      中島 平(教育学研究科)、八木 秀文(オープンオンライン教育開発推進センター)、今村 文彦(災害科学国際研究所)、佐藤 翔輔(災害科学国際研究所)  
      全  
      1年次以上第4クォーター  
      後期集中 その他 連講 オンライン  

    【目的】本授業は東北大学MOOCのひとつであり、広く深い教養の涵養を目的とします。

    【概要】東日本大震災による被害と教訓,復旧と復興の現状,解明されつつある過去の履歴や将来予測を紹介する。国際的な防災取り組み,伝承に挑む活動,避難訓練事例を通じて実践的防災学を展望する。

もっと見る…