シラバスの表示

持続可能な社会のレジリエントデザイン

前期 金曜日 5講時 川北キャンパスA104. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 五十子 幸樹 所属:災害科学国際研究所. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 5/7セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-地球規模課題. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAC-GLI803J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

メディア授業科目/Media Class Subjects

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

持続可能な社会のレジリエントデザイン / Resilient design of sustainable society

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

本科目では,持続可能な社会構築にあたっての課題について,理学,工学,医学,人文・社会科学及びこれら多用な学問分野の融合領域の観点から解説し,世界的規模で生じている気候変動及び変容・複合化する災害に対応するレジリエントな社会を如何にデザインしていくべきかを論じる. / In this course, we will discuss challenges related to the construction of a sustainable society from the perspectives of natural sciences, engineering, medicine, humanities, social sciences, and the interdisciplinary fusion of these fields. The focus will be on addressing global-scale climate change and the evolving, complex nature of disasters. The course will explore how to design a resilient society capable of responding to climate change and increasingly complex disasters on a worldwide scale.

学修の到達目標/Goal of Study

変容・複合化する災害に対して,学問分野横断的な取り組みの重要性と持続可能な社会を構築していくための方策について理解を深める./ To deepen understanding of the importance of interdisciplinary approaches in addressing evolving and complex disasters, and to explore strategies for constructing a sustainable society in response to such changes.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

授業は複数教員によるオムニバス形式であり,原則としてオンデマンド形式で行う.
リアルタイムオンラインで実施する場合は,別途通知する.

授業の詳細の通知,オンデマンド授業のビデオ,リアルタイムオンライン授業のリンク先等はGoogle Classroom により通知する.


1. イントロダクション:東日本大震災の教訓
2. 海溝型大地震の科学
3. 耐震工学の現状と課題
4. 振動制御による地震災害対策
5. 東北地方太平洋沖地震の揺れの特徴
6. 活断層と内陸地震の科学
7. 国の地震防災対策と推進体制
8. 世界の津波と津波対策
9. 津波避難シミュレーションの技術
10. 災害が健康に与える中長期的影響とその対策
11. 災害とメンタルヘルス
12. 広域大規模災害における医療対応
13. 災害時感染症対策
14. 福島第一原子力発電所事故とその生物影響
15. まとめ:持続可能な社会のレジリエントデザインに向けて

The class is conducted in an omnibus format with multiple instructors and, as a general rule, is delivered in an on-demand format. If real-time online sessions are implemented, students will be notified separately.

Detailed announcements about the course, on-demand class videos, links for real-time online classes, etc., will be communicated through Google Classroom.

1. Introduction: Lessons from the Great East Japan Earthquake
2. The Science of Subduction Zone Earthquakes
3. Current Status and Challenges in Seismic Engineering
4. Earthquake Disaster Mitigation through Structural Control
5. Characteristics of Ground Shaking in the Great East Japan Earthquake
6. Science of Active Faults and Inland Earthquakes
7. National Earthquake Disaster Prevention Measures and Promotion System
8. Global Tsunamis and Tsunami Countermeasures
9. Technology of Tsunami Evacuation Simulation
10. Medium to Long-term Health Impacts of Disasters and Countermeasures
11. Disasters and Mental Health
12. Medical Response to Large-scale Regional Disasters
13. Measures for Infectious Diseases during Disasters
14. Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Accident and its Biological Impacts
15. Conclusion: Toward the Resilient Design of a Sustainable Society

成績評価方法/Evaluation Method

オンデマンド授業の場合は,ミニットペーパーにより出席を確認する.レポート課題を課す場合がある.
成績は授業への出席及び授業時間外学習の評価による平常点とレポート評価点を集計して総合的に評価する. /
In the case of on-demand classes, attendance will be confirmed through mini-papers, and there may be assigned report tasks. Grades will be comprehensively assessed by aggregating regular points based on attendance, evaluation of extracurricular learning, and report evaluation points.

教科書および参考書/Textbook and References

  • 東日本大震災からのスタート:災害を考える51のアプローチ, 東北大学災害科学国際研究所, 東北大学出版会 (2021) ISBN/ISSN: ISBN10 ‏ : ‎ 4861633575

授業時間外学修/Preparation and Review

参考書(東日本大震災からのスタート:災害を考える51のアプローチ)等により,予習・復習を行い,授業内容について多角的・多面的な理解を深める.
Utilizing reference books such as 'From the 2011 Great East Japan Earthquake: 51 Approaches to Disaster Science,' students are encouraged to engage in preparatory and review activities to foster a comprehensive and multifaceted understanding of the course material.

授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

不要/No

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有