シラバスの表示

復興・IT農学

前期集中 その他 連講. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 北柴 大泰. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: AAL-OAG243J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目名(英語)/English Subject

Agricultural Science and Information Technology for Reconstruction

主要授業科目/Essential Subjects

授業テーマ/Class Subject

農学による農林水産業や農山漁村の震災復興と振興、およびそれらに関連する先端農学とフィールド実習

Earthquake reconstruction and promotion of agriculture, forestry, fisheries, and rural areas through agricultural science, and related advanced agricultural science and field practice.

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

東北農業の復興を先導し、日本農業の新生を牽引できる人材の育成を目指す。
東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害を理解し、農林水産業および農山漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる研究および技術開発について現場対応型で学ぶ。
1) 座学では、大規模災害による農林水産業、食産業および私たちの暮らしへの影響、ならびに復興に関する課題や必要な技術について理解を深める。
2) 農学研究科附属川渡フィールドセンターを中心として、フィールドにおける生産システムの理解、および先端農学技術の応用について,体験を通して学ぶ。また、グループディスカッションにより農業・農村の復興プランを作成し、提案・議論を行う。
3) 被災地エクステンション:被災地を訪れ、震災の被害内容状況、今後の復興に向けての必要知識を、体験を通して学ぶ。
4) ITを活用できる農業、農業に直結するIT技術を学習することで、東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害からの農林水産業や農漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる科学および技術を学ぶ。

To understand the damage caused by the Great East Japan Earthquake to agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages, and to learn about research and technological development that will lead to the reconstruction of agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages, and to preparedness and prevention for future disasters in a field-oriented manner.
1) In classroom lectures, students will deepen their understanding of the impact of large-scale disasters on agriculture, forestry, fisheries, the food industry, and our daily lives, as well as the issues and necessary technologies related to reconstruction.
2) Students will learn the production system in the field and the application of advanced agricultural technology, through experiences mainly at the Kawatabi Field Science Center of the Graduate School of Agricultural Science. In addition, through group discussions, participants will create, propose, and discuss reconstruction plans for agriculture and farming villages.
3) Extension to disaster-stricken areas: Students will visit disaster-stricken areas to learn through experience the damage caused by the earthquake and the knowledge necessary for future reconstruction.
4) Learn science and technology that will lead to the recovery of agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages from the damage caused by the Great East Japan Earthquake and to prepare for and prevent future disasters by learning about agriculture that can utilize IT and IT technology directly related to agriculture.

キーワード/Keywords

東日本大震災、震災復興、農業振興、防災、農業経済、畜産、家畜福祉(アニマルウェルフェア)、耐塩性植物(アブラナ科植物)、生物多様性、津波被災海岸林、放射性物質、漁業、水産資源、資源循環、エネルギー、バイオマス、食の安全性、稲作、環境保全、環境修復, スマート農業

The Great East Japan Earthquake, Earthquake disaster reconstruction, Agriculture promotion, Disaster prevention, Agricultural economy, Animal husbandary, Animal welfare, Halotolerant plant (Brassicaceae), Biodiversity, Coastal forest, Radioactive material, Fishery, Aquatic resources, Resources recycling, Energy, Biomass, Food safty, Rice cultivation, Environmental conservation, Environmental restoration, Smart agriculture.

学習の到達目標/Goal of Study

農林水産業や農山漁村における東日本大震災による被害および震災復興と、これからの農業振興にかかわる農学および関連分野の研究および技術に関する理解を深め、それらを現場で活用できる能力を身につける。また、自然災害から復興にかかわる先端農学および関連技術をフィールドで理解し、それらを現場で活用できる能力を身につける。

To deepen understanding of research and technology in agriculture and related fields related to the damage caused by the Great East Japan Earthquake in agriculture, forestry, fisheries, and rural areas, recovery from the disaster, and future agricultural development, and to acquire the ability to apply these in the field. In addition, students will gain an understanding of advanced agricultural science and related technologies related to reconstruction from natural disasters in the field, and acquire the ability to apply these technologies in the field.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class-1-授業計画

東北大学における復興研究 (1)アブラナ科植物の利用
Research for disaster reconstruction at Tohoku University (1) The use of Brassicaceae

成績評価方法/Record and Evaluation Method

原則として全ての出席を必要とする。成績は、受講状況およびレポートで評価する。

Students must attend all the lectures. Evaluation is performed comprehensively baesd on participation and report(s).

教科書および参考書/Textbook and References

参考書は以下の通り.
1) 今を生きる—東日本大震災から明日へ!復興と再生への提言— 5 自然と科学.吉野博、日野正輝編. 東北大学出版会.(2013)
2) 「明日への道標 –畜産の復興、再生、そして未来への取組-」中央畜産会 (2013)
3) 「菜の花サイエンス」東北大出版会(2014)
4) コンポスト科学-環境の時代の研究最前線(2015)
5) 災害ドキュメンタリー映画の扉(2021)
その他,必要に応じて講義中に指示する。

Reference books are as follows.
1) "Live in the present - for tomorrow from the Great East Japan Earthquake! Proposal for reconstruction and restoreation - 5 Naturer and science" ( Eds by Yoshino H, Hino M). Tohoku University Press (2013) (in Japanese)
2) "Guidepost for tomorrow - recocnstruction, regenereation, and effort for the future of animal husbandary" Chuou-Chikusan-kai (2013) (in Japanese)
3) "Science of field mustard" Tohoku University Press (2014) (in Japanese)
4) "Compost science - The front of the age of environment" (2015) (in Japanese)
5) The door to documentary films of disaster (2021) (in Japanese)
In addition, instructions will be given in this course as necessary.

実務・実践的授業/PracticalBusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

備考/Notes

1)オフィスアワー:各教員は、農学部青葉山キャンパスまたは川渡,女川フィールドセンターの研究室の在室時に随時対応。
2)授業内容は変更することがある。具体的な日程等については,別途周知する。
3)被災地エクステンションで被災地を訪問するにあたり、受け入れ態勢上人数制約があるため、本科目の履修可能数を最大40名とする。希望者が多い場合は抽選を行う。
1) Office hours: Students can contact anytime to the lecturers (Aobayama campus, Kawatabi FSC and Onagawa FSC)
2) Contents and progress schedule of the class may be changed. The specific schedule will be announced separately.
3) The maximum number of students who can enroll in this course is 40 due to the limited number of people who will be accepted to visit the disaster-affected areas as part of the Disaster Area Extension. If there are too many applicants, a lottery will be held.

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有