内容に類似性のあるシラバス

5811 件ヒット (0.028秒):

  •   美術史の歴史と人文学の使命  
      尾崎 彰宏  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 火曜日 5講時 川北キャンパスA301  

    この授業では、人文科学(特に美術史)が現代社会においてどのような役割をもっているのか、つまりどのようにアクティヴな働きをするのかということについて、いくつかの角度から考察しながら、実践します。こうした目的から授業では、教員によるレクチャー、テクストの精読、参加者の発表という構成を取ります。演習を受講することで、自分が何をかんがえているのか、何にこだわりを持っているのかという各自の問題意識を発見できる手助けをし、あわせて、本の読み方、自分の意見を発表して人に理解してもらう方法を学ぶことができます。テキスト読解として、岡倉天心の『茶の本』を取りあげます。In this class, we will consider from several angles what role the humanities play in modern society, in other words, how they play an active role. For this purpose, the class consists of a lecture by the instructor, a careful reading of the text, and presentations by the participants. By taking seminars, students will be able to discover their awareness of issues, such as what they are thinking about and what they are particular about. At the same time, they can learn how to read books and how to express their opinions. The text will take up Tenshin Okakura's "The Book of Tea".

  •   人文社会総論 / General Introduction to Humanities and Social Sciences  
      嶋崎 啓, 小泉 政利, 籠橋 俊光, 田代 志門  
      文  
      1  
      前期 水曜日 5講時 / 前期 金曜日 4講時  

    ・この授業は、文学部の必修科目であり、文学部の学生は1年次の第1セメスターに必ず履修する必要があります。

    ・毎週水曜第5時限と金曜第4時限に、文学部の26すべての専修について、代表する教員が各1回講義を行います。

    ・文学部生は、この全授業を受講し、人文社会科学というものを総合的に理解することが望まれます。

    ・課題として合計4つのレポートを作成し提出してもらうことになります。

    ・第1回の授業の際に詳しいオリエンテーションを行いますので、必ず受講してください。

    ・受講のうえで不明な点などがありましたら、上に名前を挙げた教員に聞いてください。

    ・This course is compulsory for all first-year students of the Faculty of Arts and Letters in the first semester.

    ・In this course, all the 26 departments at the Faculty of Arts and Letters will offer a lecture on Wednesday 5th period or Friday 4th period.

    ・The students are expected to attend all lectures and explore the field of humanity and social science comprehensively.

    ・Four essays are required to complete this course.

    ・All students must take part in the first class session since an orientation will be conducted.

    ・If you have any concerns, please contact the above faculties.

  •   SDGsと人文科学の実践的方法と課題  
      尾崎 彰宏  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 月曜日 5講時 川北キャンパスA103  

    近年,SDGsがさまざまな所で話題となっている。ここでは,専門分野的な見地から,SDGsに深く関わる研究を紹介し,それに基づき参加者が調査・発表を行い,学問のめざすべき目標,使命を考察することにより理解を深めます。In recent years, the implementation of the SDGs has become a pressing issue of our time. In this class, we will introduce research deeply related to the SDGs from the perspective of a specialized field, and based on this research and presentations, participants will deepen their understanding by considering the goals and missions that academics should aim for.

  •   芸術  
      尾崎 彰宏  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスC104  

    古代から近現代にいたる西洋美術を概観しながら、美術作品を通して、それが産み出された時代について探っていきたい。一般には、時代が芸術をつくりだすといわれることが多いが、ここでは芸術にこそもっともその時代の様相があらわれているという立場から講じていきたい。受講生は、美術作品が、その時代の美学、思想、宗教がどのように社会や文化の形成にかかわって行ったのかを学ぶことになる。

    1回目のイントロダクションの授業において、講義のおおよその見取り図を示す。While surveying Western art from ancient times to modern times, I would like to explore the era in which it was produced through works of art. In general, it is often said that art is created by the times, but here I would like to speak from the standpoint that art is the most representative of the times. Students will learn how works of art influenced the formation of society and culture by the aesthetics, ideas, and religions of the time.

    In the first introductory class, a rough sketch of the lecture will be shown.

  •   芸術  
      尾崎 彰宏  
      1セメ:法経医薬工(1~5、15~16組)農/3セメ:理系  
      1・3セメスター  
      前期 木曜日 2講時 川北キャンパスC104  

    古代から近現代にいたる西洋美術を概観しながら、美術作品を通して、それが産み出された時代について探っていきたい。一般には、時代が芸術をつくりだすといわれることが多いが、ここでは芸術にこそもっともその時代の様相があらわれているという立場から講じていきたい。受講生は、美術作品が、その時代の美学、思想、宗教がどのように社会や文化の形成にかかわって行ったのかを学ぶことになる。

    1回目のイントロダクションの授業において、講義のおおよその見取り図を示す。While surveying Western art from ancient times to modern times, I would like to explore the era in which it was produced through works of art. In general, it is often said that art is created by the times, but here I would like to speak from the standpoint that art is the most representative of the times. Students will learn how works of art influenced the formation of society and culture by the aesthetics, ideas, and religions of the time.

    In the first introductory class, a rough sketch of the lecture will be shown.

  •   SDGsと人文科学の実践的方法と課題  
      尾崎 彰宏  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 木曜日 5講時 川北キャンパスA203  

    近年,SDGsがさまざまな所で話題となっている。ここでは,専門分野的な見地から,SDGsに深く関わる研究を紹介し,それに基づき参加者が調査・発表を行い,学問のめざすべき目標,使命を考察することにより理解を深めます。In recent years, the implementation of the SDGs has become a pressing issue of our time. In this class, we will introduce research deeply related to the SDGs from the perspective of a specialized field, and based on this research and presentations, participants will deepen their understanding by considering the goals and missions that academics should aim for.

  •   東洋・日本美術史講読 / History of Oriental and Japanese Fine Arts (Reading)  
      杉本 欣久  
      文  
      6  
      後期 木曜日 2講時  

     本講は本当の意味での「美術鑑賞」を行うための実践的授業で、講師の近著である『鑑定学への招待』に書いた内容を実際に行う。つまり、毎回、日本美術史が扱う絵画、彫刻、工芸など諸分野のなかから1作品を取り上げ、そこから読み取るべき情報の獲得を「トレーニング」する。

     たとえば、絵画作品について「筆遣いが良い」との評価がなされた場合、それを「実感」するためには「感性」によるしかないと一般的には思われているだろう。ここで言う「感性」とは持って生まれたり、環境によって育まれた個人の「資質」に起因するものだが、そのように規定してしまえば「教育」の余地が失われることになってしまう。けれども、多くの人がそれを「実感」し、共有するためには「教育」が不可欠である。

     そこで本講では同じようにみえる類似した2作品を提示し、その中に存在する相違点を見出して指摘、発表していく実習形式をとる。作品比較を続けていけば、やがて「どちらが良い線か」「どちらが上手いか」などの「認識」が育まれてくる。

     これは美術史研究にとって不可欠な「スキル」であり、その先に「真贋」の判別にも必要な「鑑識眼」の獲得に結びつくのは言うまでもない。

     毎回、他学部や他専修の受講生も参加しており、この論理性を重視する方法論はどのような学問にも有効と考える。未開発の能力が開花する可能性もあるため、美術史を専門としない学生の受講も歓迎する。

    This course provides programs of training to read information on Japanese art work.It helps students learn about the differences between Japanese art work by comparison and appreciate them.

  •   学問論演習  
      長谷川 真里  
      全  
      2セメスター  
      後期集中 その他 連講 その他  

    人間を特別な存在たらしめるもののひとつに道徳性がある。現在、人間の道徳性の起源や発達については、社会科学、生物科学、人文科学など様々な研究分野で議論されている。

    本講義では、特に心理学の知見をもとに、人間の道徳とは何か、どのように発達していくのか、どのように教育していけばよいのかを議論する。また、受講生は、他の受講生に対して、自由な発想でオリジナルの「道徳の授業」を提案し、実践する。

    この「道徳の授業」は、小中学校の『道徳の時間』に囚われる必要はない。特に、一つの答えを押し付けないよう気をつけてほしい。

    Darwin (1871) once wrote that “of all the differences between [humans] and [nonhuman] animals, the moral sense or conscience is by far the most important.”

    The origins and development of human morality are currently being discussed in various fields of research in the social sciences, the biological sciences and the humanities.

    In this course, we will discuss what human morality is, how it develops, and how it can be educated, especially based on the findings of psychology.

    Students will also propose and practice 'moral lessons' for other students in the course.

    It is hoped that this moral lesson will be free from the "Dotoku-no-Jikan" of primary and secondary school and that they will avoid imposing a single answer. Students could create their own lessons based on their free ideas.

  •   教養教育院特別講義A  
      尾崎 彰宏  
      全研究科  
      前期  
      前期 火曜日 5講時 その他  

    この授業では、生あるかぎり避けて通ることのできない「死」という問題をさまざまな視点から考察していきます。そうすることによって、私たちがいかに生きるべきか、幸福な生とはどのようなことなのかをじっくり考察していきます。あわせてこの授業では、人文社会科学分野の第一線で活躍されている14人の先生方をお招きし、死をめぐる諸問題についてスピーチしていただき、受講生の皆さんと議論します。授業は二部構成になっています。まず前半、講師のお話、後半は、皆さんからの質問や意見を手掛かりにして、講師がいろいろ答えていきます。

    In this class, we will examine the issue of "death", which cannot be avoided as long as we live, from various perspectives. By doing so, we will carefully consider how we should live and what a happy life is like. In addition, in this class, we will invite 14 professors who are active on the front lines of the humanities and social sciences to give speeches on various issues surrounding death and discuss them with the students. The class consists of two parts. In the first half, the lecturer talks, and in the second half, the lecturer answers various questions based on the questions and opinions from everyone.

  •   教養教育院特別演習  
      尾崎 彰宏  
      全研究科  
      後期  
      後期 月曜日 5講時 その他  

    近年,SDGsがさまざまな所で話題となっている。ここでは,専門分野的な見地から,SDGsに深く関わる研究を紹介し,それに基づき参加者が調査・発表を行い,学問のめざすべき目標,使命を考察することにより理解を深めます。In recent years, the implementation of the SDGs has become a pressing issue of our time. In this class, we will introduce research deeply related to the SDGs from the perspective of a specialized field, and based on this research and presentations, participants will deepen their understanding by considering the goals and missions that academics should aim for.

もっと見る…