シラバスの表示

美術史の歴史と人文学の使命

後期 火曜日 5講時 川北キャンパスA301. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員(所属)/Instructor (Position): 尾崎 彰宏 所属:教養教育院. 対象学部/Object: 全. 開講期/Term: 2/4/6/8セメスター. 科目群/Categories: 全学教育科目先進科目-カレント・トピックス科目. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: ZAE-OAR803J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

各学部の履修内規または学生便覧を参照。

授業題目/Class Subject

岡倉天心の芸術論と現代の「教養」

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

この授業では、人文科学(特に美術史)が現代社会においてどのような役割をもっているのか、つまりどのようにアクティヴな働きをするのかということについて、いくつかの角度から考察しながら、実践します。こうした目的から授業では、教員によるレクチャー、テクストの精読、参加者の発表という構成を取ります。演習を受講することで、自分が何をかんがえているのか、何にこだわりを持っているのかという各自の問題意識を発見できる手助けをし、あわせて、本の読み方、自分の意見を発表して人に理解してもらう方法を学ぶことができます。テキスト読解として、岡倉天心の『茶の本』を取りあげます。In this class, we will consider from several angles what role the humanities play in modern society, in other words, how they play an active role. For this purpose, the class consists of a lecture by the instructor, a careful reading of the text, and presentations by the participants. By taking seminars, students will be able to discover their awareness of issues, such as what they are thinking about and what they are particular about. At the same time, they can learn how to read books and how to express their opinions. The text will take up Tenshin Okakura's "The Book of Tea".

学修の到達目標/Goal of Study

授業での到達目標としては、現実をじっくりみつめ、他者の意見をしっかりと読み込みながら、自分の考えていることを自覚できるようになる。そして、それを他人にパワーポイントなどの手段を使って伝えていくことができるようにする。学習においては、情報をインプットしそれをもとにして情報を産み出していくことができるような基礎力を養いたい。The goal to be achieved in class is to become aware of one's own thoughts while thoroughly examining reality and carefully considering the opinions of others. Then, students will be able to convey it to others using means such as PowerPoint. In learning, we will cultivate the basic academic ability to input appropriate knowledge and output thinking based on it.

授業内容・方法と進度予定/Contents and Progress Schedule of the Class

第1回イントロダクション
第2回 美術史は何をめざすのか。
第3回 美術史と人文社会科学
第4回 岡倉天心『茶の本』1
第5回 『茶の本』2
第6回 『茶の本』3
第7回 『茶の本』4
第8回 『茶の本』5
第9回 『茶の本』6
第10回 『茶の本』7
第11回 課題演習の発表1
第12回 課題演習の発表2
第13回 課題演習の発表3
第14回 課題演習の発表4
第15回 まとめ
1st introduction
2nd Issue in the Humanities and Social Sciences
Part 3: What the humanities and social sciences aim for
4th Okakura Tenshin "The Book of Tea" 1
5th Okakura Tenshin "Tea Book of Tea"" 2
6th Okakura Tenshin "The Book of Tea" 3
7th Okakura Tenshin "The Book of Tea" 4
8th Okakura Tenshin "The Book of Tea"5
9th Exercise Exercise Presentation 1
10th Exercise Exercise Presentation 2
11th presentation of exercise exercises 3
12th Exercise Exercise Presentation 4
13th presentation of exercise exercises 5
14th Exercise Presentation 6
15th Summary

成績評価方法/Evaluation Method

平常点(出席)とレポートの発表
平常点では予習復習の度合いや授業での発言内容などを評価する。Normal score (The normal score evaluates the degree of preparation and review and the content of remarks in class and presentation

教科書および参考書/Textbook and References

    授業時間外学修/Preparation and Review

    発表の準備ならびに授業中指摘した問題点などを自分で調べること。また、授業上げられた参考文献などに眼を通すこと。
    参考文献などは、その都度、授業中に指示する。Students are required to prepare for a single presentation, to research and prepare answers to the problems pointed out during the class, and to read through the reference materials given in class. References will be given during class each time

    授業へのパソコン持ち込み【必要/不要】/Students must bring their own computers to class[Yes / No]

    必要 パソコンは持参することが望ましい。

     これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
    このシラバスを共有