内容に類似性のあるシラバス

4839 件ヒット (0.064秒):

  •   国際教養特定課題  
      渡部 由紀  
      全  
      2/4/6/8セメスター  
      後期 火曜日 5講時 川北キャンパスA305  

    This course will examine the issues of Japanese universities and their students in the process of globalization, from a variety of perspectives ranging from the individual experience to the role of higher education in the larger Japanese society. Discussions based on relevant readings, lectures, and student presentations will be the platform for this course. In addition to classroom discussion, students will explore one of five selected issues of universities and their students in the globalizing and diversifying society as a group project. This course requires a certain level of English proficiency. TOEFL ITP 530 or higher is desirable.

    本科目では、グローバル化の過程おける日本の大学と学生の問題を、個人の体験から、日本社会における高等教育の役割に至るまで、さまざまな観点から考察します。この科目は、関連する読書、講義、学生のプレゼンテーションに基づいたディスカッションを中心とした授業です。また、学生はグローバル化・多様化する社会における大学とその学生に関する5つの課題のうち1つを取り上げて、グループプロジェクトを行います。この授業はすべて英語で行います。ディスカッションを中心とした授業のため、一定の英語力(TOEFL ITP 530以上が望ましい)が必要です。

  •   多文化教育論概論  
      渡部 由紀  
      教  
       
      前期 月曜日 2講時 その他  

    n/a

  •   国際教育演習  
      米澤 彰純  
      全研究科  
      前期  
      前期 月曜日 2講時 その他  

    This course is designed to provide insight and analysis into the global context of universities in Japan and around the world. Universities and higher education play an essential role in contemporary knowledge-based societies. At the same time, the characteristics of contemporary universities are inextricably linked to their historical contexts, to issues of access and equity, and to mobility in terms of brain gain/drain and brain circulation. This course will cover the following topics: (1) historical origins and current trends in higher education, (2) access, diversity, equity, inclusion, and funding in higher education, (3) the knowledge economy and higher education, and (4) international dimensions of higher education. Across these themes, participants are expected to examine the role and value of universities in Japan and the world from interdisciplinary and transdisciplinary approaches. Doctoral-level studies on the nature of universities as academic and professional education and research with deep insight coupled with clear analysis are expected.

    このコースは、日本および世界の大学のグローバルな状況についての洞察と分析を提供することを目的としています。現代の知識基盤社会において、大学と高等教育は不可欠な役割を果たしています。同時に、現代の大学の特徴は、その歴史的背景、アクセスや公平性の問題、頭脳の獲得・流出や頭脳の循環といったモビリティと表裏一体の関係にあります。このコースでは、以下のトピックを取り上げます: (1)高等教育の歴史的起源と現在の傾向、(2)高等教育におけるアクセス、多様性、公正、包摂、財政、(3)知識経済と高等教育、(4)高等教育の国際的次元。これらのテーマを通して、参加者は学際的・横断的なアプローチから、日本および世界における大学の役割と価値を考察することが求められます。学術・専門教育・研究としての大学の在り方について、深い洞察と明確な分析を伴った博士レベルの研究が求められます。

  •   国際教養特定課題  
      米澤 彰純  
      全  
      1/3/5/7セメスター  
      前期 月曜日 2講時 川北キャンパスA202  

    This course is designed to provide a broad understanding of the global context of universities in Japan and around the world. Universities and higher education play an essential role in contemporary knowledge-based societies. At the same time, the characteristics of contemporary universities are linked to their historical contexts, to issues of diversity, equity and inclusion, and to mobility in terms of brain gain/drain and brain circulation. This course will cover the following topics: (1) historical origins and current trends in higher education, (2) access, equity, and funding in higher education, (3) the knowledge economy and higher education, and (4) international dimensions of higher education. Across these topics, participants are expected to examine the role and value of universities in Japan and the world. This course provides a good opportunity to understand the international context of university life.

    このコースは、日本および世界の大学のグローバルな背景を幅広く理解することを目的としています。現代の知識基盤社会において、大学と高等教育は不可欠な役割を果たしています。同時に、現代の大学の特徴は、その歴史的背景、多様性、公平性、包括性の問題、頭脳の獲得・流出や頭脳の循環といったモビリティと結びついています。このコースでは、以下のトピックを取り上げます: (1)高等教育の歴史的起源と現在の潮流、(2)高等教育へのアクセス、公平性、資金調達、(3)知識経済と高等教育、(4)高等教育の国際的側面。これらのトピックを通して、参加者は日本および世界における大学の役割と価値を検討することが期待されます。このコースは、大学生活の国際的な背景を理解する良い機会となるでしょう。

  •   国際教育演習  
      米澤 彰純  
      全研究科  
      前期  
      前期 月曜日 2講時 その他  

    This course is designed to provide insight and analysis into the global context of universities in Japan and around the world. Universities and higher education play an essential role in contemporary knowledge-based societies. At the same time, the characteristics of contemporary universities are inextricably linked to their historical contexts, to issues of access and equity, and to mobility in terms of brain gain/drain and brain circulation. This course will cover the following topics: (1) historical origins and current trends in higher education, (2) access, diversity, equity, inclusion, and funding in higher education, (3) the knowledge economy and higher education, and (4) international dimensions of higher education. Across these themes, participants are expected to examine the role and value of universities in Japan and the world from interdisciplinary and transdisciplinary approaches. Master level studies on the nature of universities as academic and professional education and research with deep insight coupled with clear analysis are expected.

    このコースは、日本および世界の大学のグローバルな状況についての洞察と分析を提供することを目的としています。現代の知識基盤社会において、大学と高等教育は不可欠な役割を果たしています。同時に、現代の大学の特徴は、その歴史的背景、アクセスや公平性の問題、頭脳の獲得・流出や頭脳の循環といったモビリティと表裏一体の関係にあります。このコースでは、以下のトピックを取り上げます: (1)高等教育の歴史的起源と現在の傾向、(2)高等教育におけるアクセス、多様性、公正、包摂、財政、(3)知識経済と高等教育、(4)高等教育の国際的次元。これらのテーマを通して、参加者は学際的・横断的なアプローチから、日本および世界における大学の役割と価値を考察することが求められます。学術・専門教育・研究としての大学の在り方について、深い洞察と明確な分析を伴った修士レベルの研究が求められます。

  •   グローバル学習  
      新見 有紀子  
      全  
      1/3セメスター  
      前期 火曜日 5講時 川北キャンパスA102  

    本科目は東北大学グローバル人材育成プログラム(以下、TGLプログラム)に参加する学生のための必須科目である。学生が自ら情報収集、ディスカッション、プレゼンテーション等を行う学習者主体の参加型授業を通して、TGLプログラムのコア能力のうちのコミュニケーション力、国際教養力、行動力の向上を目指す。最終的には、グローバル社会で活躍できる人材となるために、国際社会にある様々な課題を自分事としてとらえ、自ら情報収集し、課題解決に向けた目標や計画を設定し、形(アウトプット)として示していくための意識改革・動機付けをすることを目的としている。授業は基本的に日本語でおこない、授業内容により英語を補助的に使うことがある。

    This course is an essential subject for the Global Leader Certificate of the Tohoku University Global Leadership (TGL) Program. The course, through active learning, aims at enhancing the student’s knowledge of intercultural communication and understanding, and skills in planning and presentation. Eventually, this course is intended to boost the student’s global leadership, including global perspectives, goal-oriented mindset and self-management/planning skills, in order to achieve their targeted goals. This course will be conducted in Japanese basically, with English used as a supplement depending on the content of the classes.

  •   教育社会学  
      福田 亘孝  
      教  
       
      前期 金曜日 2講時 総合研究棟206教室  

    n/a

  •   グローバル学習  
      渡部 由紀  
      全  
      1/3セメスター  
      前期 火曜日 5講時 川北キャンパスA101  

    本科目は東北大学グローバル人材育成プログラム(以下、TGLプログラム)に参加する学生のための必須科目である。学生が自ら情報収集、ディスカッション、プレゼンテーション等を行う学習者主体の参加型授業を通して、TGLプログラムのコア能力のうちのコミュニケーション力、国際教養力、行動力の向上を目指す。最終的には、グローバル社会で活躍できる人材となるために、国際社会にある様々な課題を自分事としてとらえ、自ら情報収集し、課題解決に向けた目標や計画を設定し、形(アウトプット)として示していくための意識改革・動機付けをすることを目的としている。授業は基本的に日本語でおこない、授業内容により英語を補助的に使うことがある。

    This course is mandatory for the Global Leader Certificate of the Tohoku University Global Leadership (TGL) Program. The course, through active learning, aims at enhancing the student’s knowledge of inter-cultural communication and understanding, and skills in planning and presentation. Eventually, this course is intended to boost the student’s global leadership, including global perspectives, goal-oriented mindset and self-management/planning skills, in order to achieve their targeted goals. This course will be conducted in Japanese. English may be used as a supplemental language, depending on the content of the class.

  •   グローバル学習  
      新見 有紀子  
      全  
      2セメスター  
      後期 水曜日 5講時 川北キャンパスA106  

    本科目は東北大学グローバル人材育成プログラム(以下、TGLプログラム)に参加する学生のための必須科目である。学生が自ら情報収集、ディスカッション、プレゼンテーション等を行う学習者主体の参加型授業を通して、TGLプログラムのコア能力のうちのコミュニケーション力、国際教養力、行動力の向上を目指す。最終的には、グローバル社会で活躍できる人材となるために、国際社会にある様々な課題を自分事としてとらえ、自ら情報収集し、課題解決に向けた目標や計画を設定し、形(アウトプット)として示していくための意識改革・動機付けをすることを目的としている。授業は基本的に日本語でおこない、授業内容により英語を補助的に使うことがある。

    This course is an essential subject for the Global Leader Certificate of the Tohoku University Global Leadership (TGL) Program. The course, through active learning, aims at enhancing the student’s knowledge of intercultural communication and understanding, and skills in planning and presentation. Eventually, this course is intended to boost the student’s global leadership, including global perspectives, goal-oriented mindset and self-management/planning skills, in order to achieve their targeted goals. This course will be conducted in Japanese basically, with English used as a supplement depending on the content of the classes.

  •   グローバル学習  
      渡部 留美  
      全  
      1/3セメスター  
      前期 木曜日 5講時 川北キャンパスA102  

    本科目は東北大学グローバル人材育成プログラム(以下、TGLプログラム)に参加する学生のための必須科目である。学生が自ら情報収集、ディスカッション、プレゼンテーション等を行う学習者主体の参加型授業を通して、TGLプログラムのコア能力のうちのコミュニケーション力、国際教養力、行動力の向上を目指す。最終的には、グローバル社会で活躍できる人材となるために、国際社会にある様々な課題を自分事としてとらえ、自ら情報収集し、課題解決に向けた目標や計画を設定し、形(アウトプット)として示していくための意識改革・動機付けをすることを目的としている。授業は基本的に日本語でおこない、授業内容により英語を補助的に使うことがある。

    This course is an essential subject for the Global Leader Certificate of the Tohoku University Global Leadership (TGL) Program. The course, through active learning, aims at enhancing the student’s knowledge of intercultural communication and understanding, and skills in planning and presentation. Eventually, this course is intended to boost the student’s global leadership, including global perspectives, goal-oriented mindset and self-management/planning skills, in order to achieve their targeted goals. This course will be conducted in Japanese basically, with English used as a supplement depending on the content of the classes.

もっと見る…