内容に類似性のあるシラバス

4013 件ヒット (0.04秒):

  •   研究倫理・社会的責任論  
      倉永 英里奈  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    公正な研究活動とはなにかについて、また、環境問題、世界的情勢をはじめ様々な社会的問題を抱えるなか、研究者が社会に対して果たすべき責任とはなにか具体的事例を挙げながら講義をする。さらに、同様に、研究機関、企業、行政などが担うべき社会的責任とは何かを理解することで、社会人として、生命科学の知識をもった人材が果たせるべき責任について考える。

    This course will educate students on what is fair research activity. In addition, this course will explain the responsibilities that researchers should fulfill to society in the midst of various social problems such as environmental issues and the global situation, citing specific examples. In addition, this course will provide students with an understanding of the social responsibilities that research institutions, companies, and governments should take on, as well as the responsibilities that human resources with knowledge of life sciences should fulfill as members of society.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      札野 順  
      工  
       
       

    ※本講義は集中講義です。Google Classroom用のクラスコードは、開講時期にお知らせします。

    科目の目的・概要:科学技術は、新しい「価値」を生み、社会と環境に正負両面で大きな影響を与える。「価値」を創出する技術を実践する「行為者」である技術者は、社会の「安全・健康・福利」を最優先することが求められている。本科目では、技術者がその職務を遂行する上で、必要な「新しい時代の倫理」について考察する。これからの技術者に求められる倫理的な能力は、事故や不祥事を起こさないための「予防倫理」だけではなく、人類が直面する課題の解決を含む人と社会のwell-beingへの貢献を目指す「志向倫理」であることについて論考する。加えて、技術者が直面する可能性のある種々の倫理的問題を、具体的な事例を通して検討する。また、それらの問題を分析し、倫理的に推論する方法について学ぶ。これらの学習を踏まえ、21世紀の技術者に求められ倫理的な資質・能力について考察する。 加えて、研究を行う上で重視すべき価値についても検討し、「責任ある研究活動(Respo nsible Conduct of Research)」の実践を目指す。

    達成目標:

    1)これからの技術者にとって必要な資質・能力について、自らのアイデンティティーと関連づけて、述べることができる。

    2)技術者が共有すべき価値について説明できる。

    3)倫理的な意思決定の手法であるセブン・ステップ・ガイドを使うことができる。

    4)21世紀の技術者がなすべきことについて、自らの「幸せ(well-being)」と関連づけて、説明することができる。

    5)「責任ある研究活動」とは何か具体的な例を挙げながら説明できる。

    6)科学技術が正負両面で、社会と環境に与えた影響を説明できる。

    ※This is an intensive course. The class code for Google Classroom will be provided at the start of the course.

    Educational Objectives and outline of the course: Science and engineering create new "values" and have tremendous impacts on society and the environment, both positively and negatively. Engineers who practice engineering works that create the values are "agents" and they are required to give top priority to the "safety, health, and welfare" of society. In this course, we will consider the "ethics of a new era" necessary for engineers to carry out their duties. The ethical abilities required of engineers in the future shoud be not only in the mode of "preventive ethics" aiming for preventing accidents and scandals, but also in the mode of "aspirational ethics" in order to contribute to the well-being of people and society, In addition, we will consider various ethical issues that engineers may face in their practice by using and analyzing real-world cases. You will also learn how to analyze those issues and make ethical reasoning. Based on these studies, we will consider the ethical attributes and abilities required of engineers in the 21st century. In addition, we will consider the values ​​that should be emphasized in conducting research and aim to practice "Responsible Conduct of Research".

    Achievement goal: By succusessfully completeing this course, the students should be able to:

    1) Deescribe the attributes and abilities required for future engineers in relation to their own identities.

    2) Explain the values that engineers should share.

    3) Use the Seven-Step Guide, an ethical decision-making method.

    4) Eexplain what engineers in the 21st century should do in relation to their own "well-being".

    5) Explain what "responsible conducts of research" are by giving concrete examples.

    6) Explain the impact of science and technology on society and the environment, both positively and negatively.

  •   研究倫理学  
      本間 香貴  
      農  
       
      前期 金曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第3講義室  

    学術研究における公正行為と責任ある研究活動,個人情報の保護,研究の計画から遂行,研究データの扱いと保存,さらに成果発表や査読にいたるまでの過程において研究者が果たすべき役割と責任について,解説・議論する。学習にはケーススタディー(「The Lab」)を含み、実践的 判断力を養う機会を設ける。

    Regarding the roles and responsibilities that researchers should play in the process of fair conduct and responsible research activities in academic research, including protection of personal information, research planning and execution, handling and storage of research data, and results presentation and peer review. English textbooks and movies are available.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      須藤 祐司  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ※この科目では、必要に応じて、Classroomを使用して講義資料の提供やレポート提出を行います。

    ※対面で行います。

    尚、授業は9月5日(木)、6日(金)(いずれも1~4講時)(予定)の二日間で集中講義形式で行います。

    ※授業日程が変更になった場合は、再度Classroomにて周知します。

    授業概要

     工学の進歩に伴い、技術者の判断が社会や環境に与える影響が益々大きくなっている。本講義では、技術者、科学技術研究者および組織が具備すべき工学倫理の基礎知識について学び、技術者としての解決策の提案および実行を行わなければならないことを理解する。また、その解決策を選択するための価値(判断)について学ぶ。

    到達目標

     1. 技術的解決の結果が、社会や自然に与える影響の範囲と大きさを理解できる

     2. 技術者として意思決定の際に、セブンステップガイド法などを用いて判断できる

     3. リスクマネージメントの基本を理解できる

     4. 技術者として倫理規定に基づいた判断ができる

     5. 製造物に対する技術者の責任の基本的概念を理解できる

     6. 組織の中のエンジニアとしてすべきことを考えることができる

     7. 技術者として知的財産権(特に特許権と著作権)の必要性を説明できる

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    * In this class, we will use Classroom to provide lecture files and to submit reports, as necessary.

    * This class will be held face-to-face.

    * This class will be opened on 9/5 and 9/6 (1st - 4th period).

    Class outline

    With the advance of engineering, the influence of the judgment of engineers makes a big impact on society and the environment. In this lecture, you will learn the basic knowledge of engineering ethics that engineers, science and technology researchers and organizations should have, and you will understand that it is necessary to propose and implement solutions as engineers. You will also learn about the value (judgment) for choosing that solution.

    Target

    1. Understand the extent and magnitude of the effects of technical solutions on society and nature

    2. Make decisions using the Seven Step Guide method when making decisions as an engineer

    3. Understand the basics of risk management

    4. As a technician, make decisions based on ethical rules

    5. Understand the basic concept of the responsibility of engineers for products

    6. Think about what to do as an engineer in your organization

    7. Explain the necessity of intellectual property rights (particularly patents and copyrights) as an engineer

  •   研究倫理特論 / Research Ethics (Advanced Lecture)  
      阿部 恒之, 小泉 政利, 辻本 昌弘, 中西 太郎, 浜田 宏, 原 塑, 坂井 信之  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 5講時  

    科学研究は、人々の幸福や社会の発展に大きく貢献していますが、他方、研究やその成果が、人々を傷つけるものであったり、人びとを誤った仕方で導いたりすることもあります。そのため、研究に従事する人々(大学生を含みます)は、倫理的・手続き的に正しい仕方で研究や研究発表を行なう責任を負っています。特に、人文社会科学では、実験・質問紙調査・フィールドワーク・聞き取り調査・歴史資料・インターネット情報の収集など様々な手法で研究が行なわれるため、多様な倫理的問題に対処しなければなりません。この授業では、研究倫理と公正な研究に関する基礎を講義し、その上で、それぞれの研究手法に応じた倫理的問題とその問題への対処方法について複数教員が担当し、解説します。

    In this course, the theoretical basis of research ethics and integrity, as well as ethical problems typical of various research fields of humanities and social sciences are discussed.

  •   人文社会科学総合 / Introduction to Humanities and Social Sciences  
      阿部 恒之, 辻本 昌弘, 原 塑, 小泉 政利, 坂井 信之, 中西 太郎, 浜田 宏  
      文  
      5  
      前期 水曜日 5講時  

    科学研究は、人々の幸福や社会の発展に大きく貢献していますが、他方、研究やその成果が、人々を傷つけるものであったり、人びとを誤った仕方で導いたりすることもあります。そのため、研究に従事する人々(大学生を含みます)は、倫理的・手続き的に正しい仕方で研究や研究発表を行なう責任を負っています。特に、人文社会科学では、実験・質問紙調査・フィールドワーク・聞き取り調査・歴史資料・インターネット情報の収集など様々な手法で研究が行なわれるため、多様な倫理的問題に対処しなければなりません。この授業では、研究倫理と公正な研究に関する基礎を講義し、その上で、それぞれの研究手法に応じた倫理的問題とその問題への対処方法について複数教員が担当し、解説します。

    In this course, the theoretical basis of research ethics and integrity, as well as ethical problems typical of various research fields of humanities and social sciences are discussed.

  •   情報と人間・社会  
      山内 保典  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスC203  

     知を生み出したり、活用したりする際に、どのような作法に従い、何を考慮すべきなのかについて理解することは、知識基盤型社会においては、研究職に限らず、様々な場で活躍する上で必要です。同時に、新しい知は次々に生まれており、その中で生じる問題に対処するためには、その作法自体も更新していくことが求められます。

     現在、研究倫理に関する有用な指針は多くあるものの、個々の具体的な場面では、何が正しい行為なのかを判断することや、望ましい行為を実行することが難しいこともあります。その一方で、大学生活の中で、皆さんはこのような悩ましい問題に取り組み、作法を知るだけでなく、実践できるようになることが期待されています。

     そこでこの授業では、皆さんが実際に学びや研究活動の中で直面しそうなジレンマが存在する事例を題材に、複数の行動の選択肢がそれぞれどのような価値を重視しているのか、その中で一般的にはどのような行為が推奨されるのか、その望ましい行為を妨げている原因や状況は何か、どうしたらその原因を取り除いたり、回避したりできるのかについて考えていきます。そして、より良い学習や研究を促す環境づくりに向けた、アイデアを出していただきます。

    In this class, you will discuss academic integrity using examples of dilemmas that you may face in your learning and research activities. You will propose ideas for creating a good learning and research environment.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   公会計2  
      NOBUKAZU KATOU  
      経  
       
      前期 木曜日 4講時  

    日本における国、地方自治体など公会計、独立行政法人、学校法人、社会福祉法人、医療法人など各種の非利法人会計、行政マネジメント、公監査の現状と課題を確実に理解する。

    そして、職業専門家になってから、他の専門家に対して大きく差別化ができ、公会計、公監査、行政コンサルティングで活躍できることを目指す。

    We study the Japanese Public accounting, public management, public audit of the government and local government, some nonprofit organizations (including school).

    We differentiate ourselves in the professional, and we will be excellent public accountant, public auditor, public consultant.

もっと見る…