内容に類似性のあるシラバス

4684 件ヒット (0.024秒):

  •   スマート農業入門  
      大谷 隆二  
      農  
       
      前期集中 その他 連講  

    スマート農業とは、ロボット技術や情報通信技術(ICT)を活用して、省力化・精密化や高品質生産を実現する等を推進している新たな農業のことです。日本の農業では、依然として人手に頼る作業や熟練者でなければできない作業が多く、農業従事者が激減していくなかで、省力化、人手の確保、負担の軽減が重要な課題となっています。本講義では、多様な領域で展開されるスマート農業の概要を理解し、これからのスマート農業の活用方法を考えられる能力を養うことことが目的です。

    Smart agriculture is a new type of agriculture that utilizes robot technology and information and communication technology (ICT) to promote labor saving, precision, and high-quality production. In Japanese agriculture, there are still many tasks that rely on manpower and can only be done by skilled labor, and as the number of farmers decreases sharply, labor saving, securing manpower, and reducing the labor burden are important issues. The object of this lecture is to understand an overview of smart agriculture that is being developed in various fields and to develop the ability to think about how to utilize smart agriculture in the future.

  •   スマート農業入門  
      大谷 隆二  
      農  
       
      前期集中 その他 連講  

    スマート農業とは、ロボット技術や情報通信技術(ICT)を活用して、省力化・精密化や高品質生産を実現する等を推進している新たな農業のことです。日本の農業では、依然として人手に頼る作業や熟練者でなければできない作業が多く、農業従事者が激減していくなかで、省力化、人手の確保、負担の軽減が重要な課題となっています。本講義では、多様な領域で展開されるスマート農業の概要を理解し、これからのスマート農業の活用方法を考えられる能力を養うことことが目的です。

    Smart agriculture is a new type of agriculture that utilizes robot technology and information and communication technology (ICT) to promote labor saving, precision, and high-quality production. In Japanese agriculture, there are still many tasks that rely on manpower and can only be done by skilled labor, and as the number of farmers decreases sharply, labor saving, securing manpower, and reducing the labor burden are important issues. The object of this lecture is to understand an overview of smart agriculture that is being developed in various fields and to develop the ability to think about how to utilize smart agriculture in the future.

  •   復興・IT農学  
      北柴 大泰  
      農  
       
      前期集中 その他 連講  

    東北農業の復興を先導し、日本農業の新生を牽引できる人材の育成を目指す。

    東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害を理解し、農林水産業および農山漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる研究および技術開発について現場対応型で学ぶ。

    1) 座学では、大規模災害による農林水産業、食産業および私たちの暮らしへの影響、ならびに復興に関する課題や必要な技術について理解を深める。

    2) 農学研究科附属川渡フィールドセンターを中心として、フィールドにおける生産システムの理解、および先端農学技術の応用について,体験を通して学ぶ。また、グループディスカッションにより農業・農村の復興プランを作成し、提案・議論を行う。

    3) 被災地エクステンション:被災地を訪れ、震災の被害内容状況、今後の復興に向けての必要知識を、体験を通して学ぶ。

    4) ITを活用できる農業、農業に直結するIT技術を学習することで、東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害からの農林水産業や農漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる科学および技術を学ぶ。

    To understand the damage caused by the Great East Japan Earthquake to agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages, and to learn about research and technological development that will lead to the reconstruction of agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages, and to preparedness and prevention for future disasters in a field-oriented manner.

    1) In classroom lectures, students will deepen their understanding of the impact of large-scale disasters on agriculture, forestry, fisheries, the food industry, and our daily lives, as well as the issues and necessary technologies related to reconstruction.

    2) Students will learn the production system in the field and the application of advanced agricultural technology, through experiences mainly at the Kawatabi Field Science Center of the Graduate School of Agricultural Science. In addition, through group discussions, participants will create, propose, and discuss reconstruction plans for agriculture and farming villages.

    3) Extension to disaster-stricken areas: Students will visit disaster-stricken areas to learn through experience the damage caused by the earthquake and the knowledge necessary for future reconstruction.

    4) Learn science and technology that will lead to the recovery of agriculture, forestry, fisheries, and fishing villages from the damage caused by the Great East Japan Earthquake and to prepare for and prevent future disasters by learning about agriculture that can utilize IT and IT technology directly related to agriculture.

  •   地域資源計画学特論  
      角田 毅, 米澤 千夏, MAGEZI EUSTADIUS  
      農  
       
      前期 月曜日 4講時 農学部青葉山コモンズ第10講義室  

    環境と経済の両立、GIS(地理情報システム)、リモートセンシング、環境保全型農業技術、IT農業などのテーマに即して、参加型学習を通して、地域社会、地域農業が直面する諸課題について学ぶ。

    The purpose of this course is to deepen understanding of the regional society and agriculture though participative study. The topics of this course are relationship between economic growth and the environment, GIS (geographical information system), remote sensing, ICT in agriculture.

  •   復興・IT農学実習  
      北柴 大泰, 小倉 振一郎, 本間 香貴, 加藤 健太郎, 加藤 一幾, 陶山 佳久, 西田 瑞彦, 米澤 千夏, 深澤 遊, 深澤 充, 多田 千佳, 田島 亮介, 福田 康弘, 大谷 隆二  
      農  
      1セメ  
      前期集中 その他 その他 未設定  

    東北農業の復興を先導し、日本農業の新生を牽引できる人材の育成を目指す。

    フィールドを通して、農林水産業や農漁村の震災被害と復興状況に関する理解を深め、将来の災害に対する備えや予防につながる先端農学研究・技術を学ぶ。

    1) 農学研究科附属川渡フィールドセンターを中心として、フィールドにおける生産システムの理解、および先端農学技術の応用(現場に適した形での導入)について体験を通して学ぶ。また、グループディスカッションにより農業・農村の復興プランを作成し、提案・議論を行う。

    2) 被災地エクステンション:被災地を訪れ、震災の被害内容状況、今後の復興に向けての必要知識を、体験を通して学ぶ。

    3) ITを活用できる農業、農業に直結するIT技術を学習することで、東日本大震災による農林水産業や農漁村の被害からの農林水産業や農漁村の復興や、将来の災害に対する備えや予防につながる科学および技術を学ぶ。

    This course aims to improve the ability to lead agriculture in Tohoku region and regeneration of Japanese agriculture. Students can deepen understanding for the damage of agriculture, forestry and fisheries by the Great East Japan Earthquake, and learn about advanced researches and technologies leading to prevention against disasters in the future.

    1) Students understand agruciltural production systems and application of advanced agricultural technologies through field experiences, mainly in Kawatabi Field Science Center.

    Students also have discussion and make a plan of reconstruction of agriculture and rural village by group work.

    2) Extension at disaster areas: Field practice in Katsurao village, Fukushima prefecture. Students visit to the disaster affected area and learn about the damage and knowledge essential to reconstruct such areas, through field experience and practice.

    3) Students learn about sciences and technologies related to the a preparation for preparation for disaster, agriculture, forestry and

    fisheries reconstructions after the Great East Japan . The course topics will be involved to the preparation for future disasters.

  •   教育情報活用論  
      佐藤 克美  
      全(教を除く)  
      4セメスター  
      後期 金曜日 3講時 その他  

    教育情報学とは超高度情報化社会、知的基盤社会における教育について、基礎及び応用そして実践と言う領域を内包した、融合的・学際的・先端的な学問領域である。

    教育情報活用論では、教育情報学について、教育と情報科学、テクノロジーの関連について概観することで教育情報学という学問の融合性・学際性・先端性を理解するとともに、教育情報学の基礎的な知識を学習する。

    Educational informatics is an integrated, interdisciplinary, and advanced academic discipline that encompasses basic, applied, and practical areas of education in a highly computerized society and an intellectually-based society. I will provide an overview of the relationship between education and informatics and technology in educational informatics. Students will understand the academic integration, and advanced academic discipline for educational informatics and the learn basic knowledge about it.

  •   教育情報学基礎論研究演習Ⅲ  
      佐藤 克美  
      教  
       
      後期 火曜日 4講時 その他  

    n/a

  •   教育学  
      佐藤 克美  
      法経理保歯薬工(6~12組)  
      2セメスター  
      後期 金曜日 1講時 川北キャンパスB200  

    みなさんの中にこれまで学校でICTをはじめとするテクノロジーを積極的に使った教育を経験してきたものが何人いるだろうか。これほどまでにICTが社会に浸透した現在でも教育へのICT活用は遅れていると言わざるをえない。なぜ教育の分野(特に学校教育)ではICTの活用が進まないのだろうか。本講義ではICTを活用したいくつかの授業を紹介しながら、ICT活用の問題点を考察する。

    さらに教育をテクノロジーの発展と関連付けながら、近代から現在までを俯瞰し、そして近い将来、その関係はどうなるのかについても述べ、教育へのテクノロジー活用について考える。

    また、コンピュータと人を比較しつつ、人の学びについても考える。

    How many of you have experienced an education that actively incorporates ICT and other technologies? Despite the extensive penetration of ICT into society today, it’s evident that its integration into education is still lagging. What factors have hindered the progression of ICT use in the field of education, particularly in schools? In this lecture, we will explore the challenges of ICT utilization by showcasing some classes that have successfully integrated ICT. We will also delve into the role of technology in education, tracing its evolution from the modern era to the present, and speculate on its future trajectory.We will also reflect on human learning by drawing comparisons between computers and humans.

  •   工学教育院特講(技術社会システム概論) / Introduction to Management Science and Technology  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ============================

    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・[TB67013] 工学教育院特講(技術社会システム概論):g6yfsqf

    ・[TB67011] 技術マネジメント概論(技術社会システム概論):ithtyeg

    ・[TM80012300] 技術社会システム概論:4d2h7x2

    ============================

    工学部・工学研究科において技術的な研究の研鑽を積む一方で、広く社会に目を向け俯瞰的に技術を捉えることは有意義である。工学領域が支えてきた産業を取り巻く状況は移ろい、それとともに大学で工学を修めた者の活躍の場も以前とは大きく異なり、この先も想像が及ばないほどの変動が予想される。そこでこの講義では、幅広い専攻の工学系学生が、技術と社会の関係について様々な考え方に触れることを目的としている。具体的には、技術社会システム専攻に関連した教員がオムニバス形式で各々の研究領域に照らしながら、専門領域のみならず社会とのつながりについて講義する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    ===========

    Class code

    ・[TB67013] :g6yfsqf

    ・[TB67011] :ithtyeg

    ・[TM80012300] :4d2h7x2

    ===========

    While studying engineering research in the Faculty of Engineering and Graduate School of Engineering, it is helpful to look at society and take a broad view of technology. The situation surrounding the industries that the engineering field has supported is changing. The areas of activity of those who have studied engineering at university are also very different from those of the past, with unimaginable changes expected in the future. This lecture aims to expose engineering students from a wide range of majors to various ideas about the relationship between technology and society. Specifically, teachers related to the Department of Technological and Social Systems will give lectures in an omnibus format in the light of their respective research fields, not only in their specialised areas but also on the links with society.

  •   技術社会システム概論 / Introduction to Management Science and Technology  
      石田 修一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    ============================

    Classroomで情報提供を行います。

    クラスコード

    ・[TB67013] 工学教育院特講(技術社会システム概論):g6yfsqf

    ・[TB67011] 技術マネジメント概論(技術社会システム概論):ithtyeg

    ・[TM80012300] 技術社会システム概論:4d2h7x2

    ============================

    工学部・工学研究科において技術的な研究の研鑽を積む一方で、広く社会に目を向け俯瞰的に技術を捉えることは有意義である。工学領域が支えてきた産業を取り巻く状況は移ろい、それとともに大学で工学を修めた者の活躍の場も以前とは大きく異なり、この先も想像が及ばないほどの変動が予想される。そこでこの講義では、幅広い専攻の工学系学生が、技術と社会の関係について様々な考え方に触れることを目的としている。具体的には、技術社会システム専攻に関連した教員がオムニバス形式で各々の研究領域に照らしながら、専門領域のみならず社会とのつながりについて講義する。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    ===========

    Class code

    ・[TB67013] :g6yfsqf

    ・[TB67011] :ithtyeg

    ・[TM80012300] :4d2h7x2

    ===========

    While studying engineering research in the Faculty of Engineering and Graduate School of Engineering, it is helpful to look at society and take a broad view of technology. The situation surrounding the industries that the engineering field has supported is changing. The areas of activity of those who have studied engineering at university are also very different from those of the past, with unimaginable changes expected in the future. This lecture aims to expose engineering students from a wide range of majors to various ideas about the relationship between technology and society. Specifically, teachers related to the Department of Technological and Social Systems will give lectures in an omnibus format in the light of their respective research fields, not only in their specialised areas but also on the links with society.

もっと見る…