内容に類似性のあるシラバス

1978 件ヒット (0.02秒):

  •   研究倫理学  
      本間 香貴  
      農  
       
      前期 金曜日 1講時 農学部青葉山コモンズ第3講義室  

    学術研究における公正行為と責任ある研究活動,個人情報の保護,研究の計画から遂行,研究データの扱いと保存,さらに成果発表や査読にいたるまでの過程において研究者が果たすべき役割と責任について,解説・議論する。学習にはケーススタディー(「The Lab」)を含み、実践的 判断力を養う機会を設ける。

    Regarding the roles and responsibilities that researchers should play in the process of fair conduct and responsible research activities in academic research, including protection of personal information, research planning and execution, handling and storage of research data, and results presentation and peer review. English textbooks and movies are available.

  •   研究倫理・社会的責任論  
      倉永 英里奈  
      生命  
       
      通年集中 その他 その他  

    公正な研究活動とはなにかについて、また、環境問題、世界的情勢をはじめ様々な社会的問題を抱えるなか、研究者が社会に対して果たすべき責任とはなにか具体的事例を挙げながら講義をする。さらに、同様に、研究機関、企業、行政などが担うべき社会的責任とは何かを理解することで、社会人として、生命科学の知識をもった人材が果たせるべき責任について考える。

    This course will educate students on what is fair research activity. In addition, this course will explain the responsibilities that researchers should fulfill to society in the midst of various social problems such as environmental issues and the global situation, citing specific examples. In addition, this course will provide students with an understanding of the social responsibilities that research institutions, companies, and governments should take on, as well as the responsibilities that human resources with knowledge of life sciences should fulfill as members of society.

  •   人文社会科学総合 / Introduction to Humanities and Social Sciences  
      阿部 恒之, 辻本 昌弘, 原 塑, 小泉 政利, 坂井 信之, 中西 太郎, 浜田 宏  
      文  
      5  
      前期 水曜日 5講時  

    科学研究は、人々の幸福や社会の発展に大きく貢献していますが、他方、研究やその成果が、人々を傷つけるものであったり、人びとを誤った仕方で導いたりすることもあります。そのため、研究に従事する人々(大学生を含みます)は、倫理的・手続き的に正しい仕方で研究や研究発表を行なう責任を負っています。特に、人文社会科学では、実験・質問紙調査・フィールドワーク・聞き取り調査・歴史資料・インターネット情報の収集など様々な手法で研究が行なわれるため、多様な倫理的問題に対処しなければなりません。この授業では、研究倫理と公正な研究に関する基礎を講義し、その上で、それぞれの研究手法に応じた倫理的問題とその問題への対処方法について複数教員が担当し、解説します。

    In this course, the theoretical basis of research ethics and integrity, as well as ethical problems typical of various research fields of humanities and social sciences are discussed.

  •   情報と人間・社会  
      山内 保典  
      2セメ:文教医保歯工(1~5、13~16組)農/4セメ:医保歯薬  
      2・4セメスター  
      後期 水曜日 1講時 川北キャンパスC203  

     知を生み出したり、活用したりする際に、どのような作法に従い、何を考慮すべきなのかについて理解することは、知識基盤型社会においては、研究職に限らず、様々な場で活躍する上で必要です。同時に、新しい知は次々に生まれており、その中で生じる問題に対処するためには、その作法自体も更新していくことが求められます。

     現在、研究倫理に関する有用な指針は多くあるものの、個々の具体的な場面では、何が正しい行為なのかを判断することや、望ましい行為を実行することが難しいこともあります。その一方で、大学生活の中で、皆さんはこのような悩ましい問題に取り組み、作法を知るだけでなく、実践できるようになることが期待されています。

     そこでこの授業では、皆さんが実際に学びや研究活動の中で直面しそうなジレンマが存在する事例を題材に、複数の行動の選択肢がそれぞれどのような価値を重視しているのか、その中で一般的にはどのような行為が推奨されるのか、その望ましい行為を妨げている原因や状況は何か、どうしたらその原因を取り除いたり、回避したりできるのかについて考えていきます。そして、より良い学習や研究を促す環境づくりに向けた、アイデアを出していただきます。

    In this class, you will discuss academic integrity using examples of dilemmas that you may face in your learning and research activities. You will propose ideas for creating a good learning and research environment.

  •   研究倫理特論 / Research Ethics (Advanced Lecture)  
      阿部 恒之, 小泉 政利, 辻本 昌弘, 中西 太郎, 浜田 宏, 原 塑, 坂井 信之  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 5講時  

    科学研究は、人々の幸福や社会の発展に大きく貢献していますが、他方、研究やその成果が、人々を傷つけるものであったり、人びとを誤った仕方で導いたりすることもあります。そのため、研究に従事する人々(大学生を含みます)は、倫理的・手続き的に正しい仕方で研究や研究発表を行なう責任を負っています。特に、人文社会科学では、実験・質問紙調査・フィールドワーク・聞き取り調査・歴史資料・インターネット情報の収集など様々な手法で研究が行なわれるため、多様な倫理的問題に対処しなければなりません。この授業では、研究倫理と公正な研究に関する基礎を講義し、その上で、それぞれの研究手法に応じた倫理的問題とその問題への対処方法について複数教員が担当し、解説します。

    In this course, the theoretical basis of research ethics and integrity, as well as ethical problems typical of various research fields of humanities and social sciences are discussed.

  •   研究のための倫理(日本語)  
      遠藤 寿一  
      国文  
       
      後期集中 その他 連講  

    研究不正には2つの側面がある。ひとつは、研究の科学的客観性を損なうという側面、もうひとつは被験者(調査対象者・調査協力者)の利益を損なうという側面である。本授業では、自然科学系の研究と人文社会系の研究の特性の差異を踏まえながら、これら2つの側面において研究不正を防止するために必要な基礎的知識(研究倫理の歴史、規範、課題など)の修得を目標とする。[Research misconduct has two aspects. One is the aspect of damaging the scientific objectivity of research, and the other is the aspect of harming the interests of subjects (respondents, participants). While taking account of the differences in the characteristics of research in the natural sciences and research in the humanities and social sciences, this course will provide students with the basic knowledge necessary to prevent research misconduct (history of research ethics, norms, key issues, etc.) in these two aspects. ]

  •   生命圏倫理学  
      石井 圭一, 片山 知史, 北澤 春樹, 早川 俊彦, 深澤 充, 豆野 皓太  
      農  
       
      前期 金曜日 3講時 農学部青葉山コモンズ大講義室  

    人間,生物群そしてそれを取り巻く生態系・環境を生命圏と考えると,農と農学は生命圏と協調し,共存してきた歴史を持つ.これからも私たちが生命圏の中で持続的に共存するためには,生命圏の一員としての農学系研究者・学生の健全な思考と倫理が求められる.

    近年におけるライフサイエンスの急速な発展,そして資源・環境・食糧問題の深刻化を背景として,環境の保護と修復,人類の発展への寄与と多様な生物の保存・利用を担う農学の基盤となる「生命圏の倫理」について考える.

    Considering human being, biological group, the ecosystem, environment surrounding it, agriculture and agricultural science cooperate with the life zone and have a history coexisting. From now on we need to have sound thinking and ethics of agricultural researchers and students as a member of the life sphere in order for us to coexist sustainably in the life sphere. It is the foundation of agricultural sciences. With the rapid development of life sciences in recent years and the seriousness of resource, environment and food problems, think about Biosphere ethics as the foundation of agricultural sciences that is responsible for the protection and restoration of the environment, the contribution to human development and the preservation and use of various organisms.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      札野 順  
      工  
       
       

    ※本講義は集中講義です。Google Classroom用のクラスコードは、開講時期にお知らせします。

    科目の目的・概要:科学技術は、新しい「価値」を生み、社会と環境に正負両面で大きな影響を与える。「価値」を創出する技術を実践する「行為者」である技術者は、社会の「安全・健康・福利」を最優先することが求められている。本科目では、技術者がその職務を遂行する上で、必要な「新しい時代の倫理」について考察する。これからの技術者に求められる倫理的な能力は、事故や不祥事を起こさないための「予防倫理」だけではなく、人類が直面する課題の解決を含む人と社会のwell-beingへの貢献を目指す「志向倫理」であることについて論考する。加えて、技術者が直面する可能性のある種々の倫理的問題を、具体的な事例を通して検討する。また、それらの問題を分析し、倫理的に推論する方法について学ぶ。これらの学習を踏まえ、21世紀の技術者に求められ倫理的な資質・能力について考察する。 加えて、研究を行う上で重視すべき価値についても検討し、「責任ある研究活動(Respo nsible Conduct of Research)」の実践を目指す。

    達成目標:

    1)これからの技術者にとって必要な資質・能力について、自らのアイデンティティーと関連づけて、述べることができる。

    2)技術者が共有すべき価値について説明できる。

    3)倫理的な意思決定の手法であるセブン・ステップ・ガイドを使うことができる。

    4)21世紀の技術者がなすべきことについて、自らの「幸せ(well-being)」と関連づけて、説明することができる。

    5)「責任ある研究活動」とは何か具体的な例を挙げながら説明できる。

    6)科学技術が正負両面で、社会と環境に与えた影響を説明できる。

    ※This is an intensive course. The class code for Google Classroom will be provided at the start of the course.

    Educational Objectives and outline of the course: Science and engineering create new "values" and have tremendous impacts on society and the environment, both positively and negatively. Engineers who practice engineering works that create the values are "agents" and they are required to give top priority to the "safety, health, and welfare" of society. In this course, we will consider the "ethics of a new era" necessary for engineers to carry out their duties. The ethical abilities required of engineers in the future shoud be not only in the mode of "preventive ethics" aiming for preventing accidents and scandals, but also in the mode of "aspirational ethics" in order to contribute to the well-being of people and society, In addition, we will consider various ethical issues that engineers may face in their practice by using and analyzing real-world cases. You will also learn how to analyze those issues and make ethical reasoning. Based on these studies, we will consider the ethical attributes and abilities required of engineers in the 21st century. In addition, we will consider the values ​​that should be emphasized in conducting research and aim to practice "Responsible Conduct of Research".

    Achievement goal: By succusessfully completeing this course, the students should be able to:

    1) Deescribe the attributes and abilities required for future engineers in relation to their own identities.

    2) Explain the values that engineers should share.

    3) Use the Seven-Step Guide, an ethical decision-making method.

    4) Eexplain what engineers in the 21st century should do in relation to their own "well-being".

    5) Explain what "responsible conducts of research" are by giving concrete examples.

    6) Explain the impact of science and technology on society and the environment, both positively and negatively.

  •   工学倫理 / Engineering Ethics  
      金井 浩, 安藤 晃  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的・概要

    科学技術に支えられた社会を支える一員として、そして工学に携わる技術者として守るべき義務や責任について考える。工学の世界から生み出された様々な技術や製品は,私たち現代人の生活に無くてはならないものであると同時に,場合によっては多くの人に危害を及ぼすものにもなり得る。

    様々な場面で判断を求められたときに守るべき倫理観とは何か、倫理的な価値判断を行うために必要な素地を身につける。

    2.達成目標等

    この授業では、主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    1)新しい科学技術を開拓する際に、技術者として必要な倫理意識を持つ。

    2)技術者が共有すべき価値について理解し、「責任ある研究活動」を行うことができる。

    3)科学技術が正負両面を持つことを理解し、倫理的な意思決定ができる。

    4)21世紀の技術者の一員として、自立した人格を有し、自らの「幸せ(well-being)」と社会全体の発展を希求する意志を持つ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Object and Overview of the Class

    The students should consider the duties and responsibilities observed as members of a society supported by science and technology and as engineers involved in engineering.

    The various technologies and products provided by engineering are indispensable to our society, and at the same time, in some cases, they can cause harm to many people.

    The students will learn how to be ethical when you are asked to make decisions in various situations, and acquire the necessary graoundings to make ethical value judgments.

    2. Goals of Study

    The main objectives are to acquire the following abilities.

    (1) To have the ethics necessary to be an engineer when pioneering new science and technology.

    (2) To understand the values that engineers should share and be able to conduct responsible research activities.

    (3) To understand that science and technology have both positive and negative aspects, and to have ability to make ethical decisions.

    (4) To have the willing to seek their own "well-being" and the development of society as a member of the engineering professionals in the 21st century.

もっと見る…