シラバスの表示

研究のための倫理(日本語)

後期集中 その他 連講. 単位数/Credit(s): 2. 担当教員/Instructor: 遠藤 寿一. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング/Course Numbering: KIC-ETH501J. 使用言語/Language Used in Course: 日本語.

科目群/Categories

大学院専門科目-国際文化研究科専門科目(MC)

授業題目/Class Subject

研究不正を防ぐための研究倫理[Research ethics to prevent research misconduct]

授業の目的と概要/Object and Summary of Class

研究不正には2つの側面がある。ひとつは、研究の科学的客観性を損なうという側面、もうひとつは被験者(調査対象者・調査協力者)の利益を損なうという側面である。本授業では、自然科学系の研究と人文社会系の研究の特性の差異を踏まえながら、これら2つの側面において研究不正を防止するために必要な基礎的知識(研究倫理の歴史、規範、課題など)の修得を目標とする。[Research misconduct has two aspects. One is the aspect of damaging the scientific objectivity of research, and the other is the aspect of harming the interests of subjects (respondents, participants). While taking account of the differences in the characteristics of research in the natural sciences and research in the humanities and social sciences, this course will provide students with the basic knowledge necessary to prevent research misconduct (history of research ethics, norms, key issues, etc.) in these two aspects. ]

学修の到達目標/Goal of Study

・研究倫理の歴史・規範・課題について説明することができる。
・研究不正が生じる原因について説明できる。
・研究不正を防止するために必要な研究手法について説明できる。                   [Students will become able to:
・explain the history, norms, and key issues of research ethics.
・explain the causes of research misconduct.
・explain research methods necessary to prevent research misconduct.]

授業内容・目的・方法/Contents and progress schedule of class-授業計画

研究倫理の歴史、規範、課題を、事例の紹介を含めて概説し、研究不正を起こさないメンタリティを涵養する。パワーポイントによる講義を基本とするが、随時ビデオ教材を使用し、必要に応じて学生同士でワークを行う。受講生の理解度に応じたスピードで講義を進めていく。     [Provide an overview of the history, norms, and challenges of research ethics, including case studies, to cultivate a mentality that prevents research misconduct. The lectures will primarily be conducted through PowerPoint presentations, supplemented with video materials as needed, and occasional group work among students. The pace of the lectures will progress according to the understanding of the participants.]

はじめに-研究倫理とは何か[Introduction - What is Research Ethics?]

研究倫理の範囲-FFPを越えて-/米国の研究不正対策/社会科学における行動規範[Scope of Research Ethics - Beyond FFP / Research Misconduct Prevention in the States / Ethical Codes in Social Sciences]

研究を行った後の倫理/ビデオ①[Ethics After Research / Video① ]

FFPと行動指針/盗用[FFP and Guidelines / Plagiarism]

ねつ造[Fabrication]

ねつ造の補足/ビデオ②[Supplementary information on fabrication/Video②]

改ざん/二重投稿・オーサーシップ/研究と利益をめぐる倫理/利益相反[Falsification /Duplicate publication・Authorship/ Ethics Regarding Research and Interests / Conflict of Interest]

研究を進めるための倫理/ インフォームド・コンセント(IC)/ディセプション[Ethics to Advance Research / Informed Consent (IC) / Deception]

ディセプションの補足/ビデオ③[Supplementary information on deception/Video③]

ICの(4)「被験者選択]に関わる問題/ICに関わるその他の問題①(「守秘義務」)[Issues Related to IC (4) "Subject Selection" / Other Issues Related to IC ① ("Duty of Confidentiality ")]

ICに関わるその他の問題②(「偶発的所見」)ICに関わるその他の問題③(「文化相対主義」)/ICに関わるその他の問題④(「文化財収奪」)[Other Issues Related to IC ② ("Incidental Findings") / Other Issues Related to IC ③("Cultural Relativism") / Other Issues Related to IC ④ ("looting of cultural properties ")]

文化財収奪の補足/ビデオ④[ Supplementary information on looting of cultural properties/Video④]

動物実験の倫理・ビデオ⑤[Ethics of Animal Experimentation / Video⑤]

動物実験の現在/ 動物実験に関する倫理理論の歴史/ 動物に関する倫理理論[Current Status of Animal Experimentation / History of Ethical Theories on Animal Experimentation / Ethical Theories Regarding Animals]

義務に適った不正防止と義務に基づく不正防止/試験[Misconduct prevention according to your duty and misconduct prevention based on duty/examination]

成績評価方法/Evaluation Method

試験(50点)とレポートおよび授業参加態度(50点)により評価する。[Students are evaluated based on tests, reports, and class participation attitudes.]

教科書および参考書/Textbook and references

教科書は使用しない。授業資料用のプリントを配布する。[No textbook will be used. References are handed out.]

授業時間外学修/Preparation and Review

事前事後学習として最低30分の授業時間外学習を求める。課題は講義中に指示する。[Students are required to engage in a minimum of 30 minutes of out-of-class learning as pre- and post-class learning. Assignments will be given during the lecture.]

その他/In addition

講義の中で、理解できない項目があれば、教員に質問する。[During the lecture, if there are any items you don't understand, feel free to ask the instructor.]

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有