内容に類似性のあるシラバス

904 件ヒット (0.02秒):

  •   都市景観論 / Urban Landscape Design  
      平野 勝也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    都市景観を理解し、創造するための基礎的な教養と、まちづくりを実践するための基礎的な技法を学ぶ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

    OBJECTIVES: To learn a difference of urban philosophy between Western and Japan through the history. And, to learn a cognition mechanism of town scape.

    GOALS: Students should be able to explain or criticize town scape from the viewpoint of history and cognition.

  •   都市景観論  
       
      人間社会情報科学専攻  
      前期  
      前期 金曜日 2講時  

    都市景観を理解し、創造するための基礎的な教養と、まちづくりを実践するための基礎的な技法を学ぶ。

  •   【トピックス経済史・経営史】展開Ⅱ  
      YOH KAWANA  
      経  
       
      後期 木曜日 2講時 経済学部第2講義室  

    経済史学は、異なる地域の経済発展過程を比較する視点を内包している。アダム・スミスやF・ブローデル、D・ノースといった著名な学者らは、優れた比較経済史の論者としても知られている。比較の視点は、後発工業国の経済発展の分析や、先進国間の歴史的な違いを探究する際にも、その効果を発揮する。例えば、どの国でも都市は最も進んだ経済活動の中心地であるが、都市化の過程は国によって異なっている。そのため、都市の比較史を通じて、経済を支える固有の制度や社会的価値観を明らかにすることが可能になる。本講義では、こうした比較史の利点を最大限活用し、長期の西欧経済史について概説を行う。受講者は、自国の経済との類似点・相違点についての理解を深め、社会的な質の観点から経済力を相対的に評価する能力を身に付けることが期待される。

    本講義では、偏った経済学的思考に陥らない"pluralist economics"の精神を尊重しつつ、欧米と同じ自由市場経済体制下にある日本経済の行く末を見据える上で欠かせない基礎的知識の習得を目指す。

    また。最先端の研究成果に触れるため英語文献を積極的に活用する。「経済史」の概要については,下記関連URL及び担当者のHP(https://www2.econ.tohoku.ac.jp/~kawana/index.html)を参照。

    Approximately 100 years behind the developed country of Britain, the late-industrializing country of Japan also experienced its first industrial revolution in Asia, thereby joining the ranks of developed countries by the early 20th century. In addition to the ‘first industrialized country’ in the region, there are striking similarities in the economic histories of Britain and Japan. For instance, just as the Japanese economy prospered from cultural exchanges with Western countries, the British economy was also supported by its interactions with Asian countries. The point at which the economy improved during the run-up to the industrial revolution can also be said to be a common feature between the two countries.

    The purpose of finding similarities in the different economies is ultimately to highlight their ‘differences’. According to the latest research, it has become clear that a typical example separating the history of the two countries lies in the process of urbanisation leading to a modern economy. Towns and cities serve as vibrant economic hubs that laid the groundwork for contemporary society. The disparities in their development hint at a potentially insurmountable divide between the fundamental political and social values bolstering seemingly identical advanced economies. This lecture series will delve into an examination of the significant historical differences between the two leading economies, respectively representing the West and the East.

  •   土木史 / History of Civil Engineering  
      平野 勝也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的:将来の土木構造物のあり方を考える基礎的教養として,土木技術や土木構造物は何を目指し,どの様に発展してきたのか,そして,それを創ったエンジニアはどの様に生きたか.その経緯と歴史的背景を通じ,土木構造物の現在と,技術者倫理を踏まえた目標とすべき技術者像に示唆を与える.

    2.概要:土木技術や土木構造物の発展過程を様々な事例を元に,社会的背景や技術的背景と,それをなしえた技術者像とを追う.前半は世界土木史,後半は日本土木史を中心に講義する.また,後半は技術・思想・技術者を中心に倫理も含め解説する.

    3.達成目標等:この授業では,以下のような能力を修得することを目標とする.

    ・土木の歴史を通じて,現代の土木技術,設計思想に対する洞察力を養う.

    ・土木の歴史的発展過程を理解し,歴史的土木構造物の価値に対する理解力を養う.

    ・土木の歴史を作ってきた技術者を通じ,自己の理想とする技術者像を模索する端緒とする.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Objective:

    As a basic education to consider the future of civil engineering structures, what are the goals of civil engineering technology and civil engineering structures, how have they developed, and how did the engineers who created them live? Through the history and historical background of civil engineering, the present state of civil engineering structures and the image of engineers that we should aim for based on engineering ethics will be suggested.

    2. Outline:

    This book traces the development process of civil engineering technology and civil engineering structures based on various case studies, the social and technological backgrounds, and the image of engineers who were able to achieve them. The first half of the lecture focuses on the history of world civil engineering, and the second half on the history of Japanese civil engineering. The second half of the lecture will focus on technology, thought, and engineers, including ethics.

    3.Goal of study:

    In this course, students will acquire the following skills.

    To develop insight into modern civil engineering technologies and design concepts through the history of civil engineering.

    To understand the historical development process of civil engineering, and to develop the ability to understand the value of historical civil engineering structures.

    To understand the historical development process of civil engineering and develop an understanding of the value of historical civil engineering structures.

  •   景観・デザイン演習 / Exercises in Engineering Architecture and Urban Design  
      平野 勝也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的:デザインの基本的考え方の習得をするとともに,統合的な思考力の涵養を目的とする.また,他人との協調作業やプレゼンテーション能力の涵養も目的である.

    2.概要:デザインに対する基本的知識,考え方を講義した後,少人数の班編成を行い,班毎に,簡単な設計課題を橋梁・河川・都市の中から一つ選択し設計案策定及び模型製作を行う.

    3.達成目標等:この授業では以下のような能力を習得することを目標とする.

    ・周辺環境や景観に配慮した基礎的なデザインを行うことができる.

    ・設計に対する複数の要請,設計要素の複雑な関連性を想定し,一つの形にまとめてゆく統合的な見方をすることができる.

    ・設計に対する自らのアイディアを他人と協同しつつ高めてゆき,プレゼンテーションすることができる.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1.Purpose:

    The purpose of this course is to learn the basic concepts of design and to cultivate the ability to think in an integrated manner. This course also aims to cultivate the ability to work cooperatively with others and to make presentations.

    2.Outline:

    After a lecture on the basic knowledge and ideas of design, students are divided into small groups, and each group selects a simple design problem from among bridges, rivers, and cities, and formulates a design plan and makes a model.

    3.Goal of study:

    In this class, students are expected to acquire the following skills.

    -To be able to make a basic design that takes into account the surrounding environment and landscape.

    -The student will be able to envision the multiple demands on the design and the complex relationships among the design elements, and will be able to take an integrated view that brings them together into a single form.

    -To be able to develop and present one's own ideas for design in collaboration with others.

  •   日本建築史 / History of Japanese Architecture  
      野村 俊一  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    目的:日本の建築・都市の歴史をさまざまな観点から理解する。

    概要:私たちをとりまく都市・建築は、どのようにつくられ、使われ、意味を帯びてきたのか。この講義では、古代から近代以前における日本建築の歴史を考える。そのさい、建造物の意匠や空間、構造、さらにはそれらをつくりだした理念や社会背景など、様々な視点から多角的に、かつ東アジアとの文化的な対外交渉関係をふまえながら検討してゆく。

    達成目標等:日本建築の歴史的変遷を理解し、文化の特質について考える。

    ・ スライドと配付資料を適宜活用した講義形式で進める。

    ・ 配付資料の配布および諸々通知は事前にGoogle classroomで行う。

    ・ 配付資料データを開くパスは事前授業時あるいはGoogle classroomで連絡する。

    ・ 配付資料は必ず事前に印刷をしておくこと。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    This lecture aims to understand the history of Japanese architecture from various viewpoints.

    The primary goal of this lecture is to review Japanese architecture from Ancient Times to the Modern age from various viewpoints such as design, technique, idea, and social background based on a cultural relation with East Asia.

    ・The lecture will be conducted in a lecture format using slides and handouts.

    ・The distribution of handouts and notifications will be made via Google Classroom in advance.

    ・The pass to open the handout data will be announced during the advanced class or at Google Classroom.

    ・Please, make sure to print out the handouts in advance.

  •   空間論 / Space Understandings  
      小野田 泰明  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    このクラスはGogle Classroomで開講します。

    クラスコードは

    msrwtfl

    です。

    目的:

    「空間」は建築の根幹を構成する概念ですが、「形」を持たないので、重要でありながら理解が難しい存在です。人間の認知、概念、行為、そして操作といったいくつかの側面から、多角的に掘り下げることによって、建築人に必要な基本を理解します。

    概要:

    授業の前半は人間の空間認知のメカニズムとその科学の現状についての概説を行います。それを受けて後半は、実際の空間の例を挙げながら、行為や文化などとの関連について具体的に解説します。実際のフィールドに出て、空間がどのようなふるまいをしているのかを知り、またその操作の方法を理解します。

    達成目標等:

    1)空間という抽象度の高い概念を相対的にとらえるための枠組みについての知見を獲得する。

    2)空間が有する実態的な側面についても了解し、その計画の方法を学ぶ。

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    This class will be held at Google Classroom.

    The class code is

    msrwtfl

    Objective.

    Space is a fundamental concept in architecture, yet it is important and difficult to understand because it has no "form". This course will help students understand the fundamentals necessary for architects by delving into several aspects of human cognition, concept, action, and manipulation from multiple perspectives.

    Outline

    The first half of the class will be an overview of the mechanisms of human spatial cognition and the current state of the science. Then, in the second half of the class, we will give specific explanations about the relationship with actions and culture, using examples of actual spaces. In the second half of the class, we will go out into the field to learn how space behaves and understand how to manipulate it.

    Objectives

    (1) To acquire knowledge about the framework for understanding the highly abstract concept of space in relative terms.

    2) To understand the actual aspects of space and learn how to plan for them.

  •   日本史各論 / Japanese History (Special Lecture)  
      柳原 敏昭  
      文  
      5  
      前期 火曜日 3講時  

     授業担当者が行っている、中世日本国の東西周縁部の比較研究の一端について講義する。前半は、主として東北地方と南九州における歴史認識や正統観念について講ずる。後半は、主として東北地方の歴史資料について論ずる。授業を通して、日本中世の国家構造について理解を深めるとともに、歴史研究の具体的方法について理解する。

    This lecture will cover some aspects of the class instructor's comparative research on the eastern and western peripheries of medieval Japan. The first half of the lecture will focus mainly on historical perceptions and notions of legitimacy in the Tōhoku region and Southern Kyushu. The second half will focus mainly on historical materials of the Tōhoku region. Through the course, students will deepen their understanding of the structure of the Japanese medieval state and the specific methods of historical research.

  •   工学教育院特別講義(デザインとエンジニアリング) / Special lectures (Design and Engineering)  
      本江 正茂  
      工  
       
       

    1.概要

    テクノロジーそれ自体には価値はない。

    デザインは単に見栄えを整えることではない。

    デザインはモノに意味を与え価値を創造する。

    デザインを通じてテクノロジーは社会に接続される。

    工学部で学んでいく専門知識をどう社会に生かすのか?

    本講義では創造的未来を作り出すエンジニアを輩出することを目指し、様々なデザインの事例を通じて、その歴史、構成、そして工学との関係を概観する教育を展開する。

    2.達成目標等

    この授業では主に以下のような能力を修得することを目標とする。

    デザインとは何か、技術を具現化する際に重要な視点について学ぶ。

    どのようにしてそのデザインは生まれたのか、その技術的背景を理解する。

    工学関連の諸技術の実践的活用のゴール像の一端を示し、工学部で学んでいく専門教育がどのように生かされていくかを理解する。

    Google Classroomのクラスコードは工学研究科Webページ

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-g.html

    (大学院シラバス・時間割・履修登録)にて確認すること。

    1. Summary

    Technology itself has no value.

    The design is not just to improve the appearance.

    Design gives meaning to objects and creates value.

    Through the design technology is connected to society.

    How to make use of the expert knowledge learned in engineering department to society?

    In this lecture, we aim to produce engineers that build a creative future and develop education that outlines the history, composition, and relations between engineering fields through examples of various designs.

    2. Goal

    In this lecture, we aim mainly to acquire the following abilities.

    To learn something about design, important points of view when embodying technology.

    To understand how the design was born and its technical background.

    To see a part of the goal images of a practical application of engineering-related technologies and understand how professional education learned at engineering department is utilized.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/english/academics/master.html (under "Timetable & Course Description")

  •   西洋史概論 / European and American History(General Lecture)  
      浅岡 善治  
      文  
      3  
      前期 水曜日 3講時  

     「国家」と「社会」の観点から、前近代ヨーロッパの歴史過程を再検討する。

    The theme of this course is to reexamine/reconstruct the processes of ancient/medieval European history from a viewpoint of "state" and "society".

もっと見る…