内容に類似性のあるシラバス

1557 件ヒット (0.022秒):

  •   現代日本学学芸分析研究演習Ⅰ / Japanese Studies Liberal Arts (Research Seminar) I  
      雲然 祥子  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 2講時  

    人が生きた背景には、歴史と時代情勢の変化がある。この授業では、受講生の興味・関心のある人物を1人取り上げ、その生涯や事績をたどる作業を行うことで、近代・現代の日本の歴史や社会情勢などを学ぶことを目的としている。

    それらの作業によって、その人物が生きた時代に何が起こっていたのか、それがどのような影響を与えたのかなどを文献や史資料を利用しながら考える。そして、今日の国内外における諸問題を考える手がかりをつかむ。

    When discussing and understanding Japanese history and social situation, one must always takes into account the relevant background. In this course, the purpose is to study and understand about the history and social situation of modern Japan, with the case of a person's life (history and activities).

  •   現代日本学演習Ⅰ / Innovative Japanese Studies Seminar I  
      雲然 祥子  
      文  
      5  
      前期 金曜日 2講時  

    人が生きた背景には、歴史と時代情勢の変化がある。この授業では、受講生の興味・関心のある人物を1人取り上げ、その生涯や事績をたどる作業を行うことで、近代・現代の日本の歴史や社会情勢などを学ぶことを目的としている。

    それらの作業によって、その人物が生きた時代に何が起こっていたのか、それがどのような影響を与えたのかなどを文献や史資料を利用しながら考える。そして、今日の国内外における諸問題を考える手がかりをつかむ。

    When discussing and understanding Japanese history and social situation, one must always takes into account the relevant background. In this course, the purpose is to study and understand about the history and social situation of modern Japan, with the case of a person's life (history and activities).

  •   日本史概論 / Japanese History (General Lecture)  
      柳原 敏昭, 安達 宏昭, 籠橋 俊光  
      文  
      3  
      前期 木曜日 2講時  

    本講義では、「人物」を通して、日本史の概要や特色を学ぶことを目的とする。「人物」をとりあげることによって、ある人物の判断が歴史を動かす場面を目の当たりにしたり、市井の人物の人生が、歴史の変動によって翻弄される場面を目撃することになる。人が歴史をつくり、歴史によって人がつくられる点を現代の私たちが実感しつつ、あわせて「人物」から歴史を学ぶことの意義も考えたい。

    In this course, students understand overview and the features of Japanese history.

  •   学問論演習  
      結城 武延  
      全  
      2セメスター  
      後期 月曜日 2講時 川北キャンパスA301  

    目的:大きく社会が変革した明治期日本で生じたさまざまな歪み―社会問題―の事例を学び、議論する。その事例に基づいて社会問題に関する理解を深める。それにより、社会科学の基礎を身に着け、現代日本が抱える諸問題を長期的な視点で理解できるようになる。

    概要:履修生全員で、明治期日本の社会問題について、教科書や学術論文、時には一次史料を輪読し、議論していく。

    Purpose: To study and discuss case studies of various distortions - social problems - that arose in Meiji Era Japan, a time of great social change. Based on those cases, deepen understanding of social issues. This will enable the students to acquire the basics of social science and to understand the various problems facing contemporary Japan from a long-term perspective.

    Outline: All students will read textbooks, academic papers, and sometimes primary historical documents in rotation and discuss social issues in Meiji Era Japan.

  •   現代日本学学芸分析研究演習Ⅱ / Japanese Studies Liberal Arts (Research Seminar) II  
      文学研究科教官  
      文  
      1学期  
      前期 水曜日 2講時  

    アダプテーションとは、もとにある作品を異なる形に移し替えて新たな作品を作ることを指す。日本におけるアダプテーションの歴史は古く、現代に至るまで盛んに行われている。この授業では、日本におけるアダプテーションの歴史を踏まえたうえで、主に近世後期から近現代におけるアダプテーション作品を取り上げて受講生の興味関心に従い論じる。作品の分析を通して日本文化の特性を学ぶとともに、その作品が生まれたそれぞれの時代背景について理解することを目的とする。

    Adaptation refers to the process of creating a new work by transferring the original work into a different form. Adaptation in Japan has a long history and has been actively practiced up to the present day. In this class, based on the history of adaptation in Japan, we will discuss adaptation works mainly from the late modern period to the modern period according to the interests of the students. Through the analysis of these works, students will learn about the characteristics of Japanese culture and gain an understanding of the historical backgrounds in which these works were created.

  •   日本思想史特論Ⅰ / History of Japanese Thought(Advanced Lecture)I  
      引野 亨輔  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 4講時  

    現代人にとって、学校で学ぶことはあまりに当たり前の行為と化している。しかし、一人の教師が教壇に立ち、多数の学生に対して講義を行うことは、日本ではせいぜい明治時代になってから一般化した教育スタイルに過ぎない。また、学生個々の達成度を測るため、学期末に行われる試験も、前近代の日本社会では決して一般的ではなかった。本授業では、受講生たちに教育社会史の論文を精読させ、学校で学ぶという行為の意味を深く考察してもらう。

    For modern people, learning at school has become a completely normal activity. However, having one teacher stand at the podium and give lectures to a large number of students is only an educational style that became common in Japan during the Meiji period. Additionally, exams held at the end of each semester to measure each student's level of achievement were by no means common in pre-modern Japanese society. In this course, students will be asked to carefully read papers on the social history of education and deeply consider the meaning of the learning at school.

  •   科学史Ⅰ / History of Science I  
      初山 高仁  
      理  
      前期  
      前期 水曜日 2講時  

    現在、科学や技術をめぐっては学部学生でも関心を持たなければならない課題が数多くあります。環境汚染などはその代表といえます。こうした課題を考えるにあたっては科学と技術の歴史を看過することができません。そこで本講義では、科学史を単なる発明発見物語のようなエピソード集として学ぶのではなく、現代的な諸課題と結びつけて考え、科学研究の意義と役割、さらには科学者の社会的責任について歴史を通じて学んでいけるようにします。より具体的には人類の発生からルネサンス期までの科学の歴史を学びます。

    There are many subjects which relate science and technique such as environmental pollution. Students of University must study such kind of subjects. For this purpose, history of science and technique has important suggestion. In this lecture, history of science and technique is not treated episodes of discoveries and inventions. History is discussed with the relationship to modern subjects. Mentioning historical case, the significance and meaning of science research and scientists’social responsibility can be studied in this lecture. History from the origin of mankind to Renaissance period is treated as concrete cases.

  •   日本思想史特論Ⅲ / History of Japanese Thought(Advanced Lecture)III  
      引野 亨輔  
      文  
      1学期  
      前期 火曜日 4講時  

    現代人にとって、学校で学ぶことはあまりに当たり前の行為と化している。しかし、一人の教師が教壇に立ち、多数の学生に対して講義を行うことは、日本ではせいぜい明治時代になってから一般化した教育スタイルに過ぎない。また、学生個々の達成度を測るため、学期末に行われる試験も、前近代の日本社会では決して一般的ではなかった。本授業では、受講生たちに教育社会史の論文を精読させ、学校で学ぶという行為の意味を深く考察してもらう。

    For modern people, learning at school has become a completely normal activity. However, having one teacher stand at the podium and give lectures to a large number of students is only an educational style that became common in Japan during the Meiji period. Additionally, exams held at the end of each semester to measure each student's level of achievement were by no means common in pre-modern Japanese society. In this course, students will be asked to carefully read papers on the social history of education and deeply consider the meaning of the learning at school.

  •   日本思想史各論 /  
      引野 亨輔  
      文  
      5  
      前期 火曜日 4講時  

    現代人にとって、学校で学ぶことはあまりに当たり前の行為と化している。しかし、一人の教師が教壇に立ち、多数の学生に対して講義を行うことは、日本ではせいぜい明治時代になってから一般化した教育スタイルに過ぎない。また、学生個々の達成度を測るため、学期末に行われる試験も、前近代の日本社会では決して一般的ではなかった。本授業では、受講生たちに教育社会史の論文を精読させ、学校で学ぶという行為の意味を深く考察してもらう。

    For modern people, learning at school has become a completely normal activity. However, having one teacher stand at the podium and give lectures to a large number of students is only an educational style that became common in Japan during the Meiji period. Additionally, exams held at the end of each semester to measure each student's level of achievement were by no means common in pre-modern Japanese society. In this course, students will be asked to carefully read papers on the social history of education and deeply consider the meaning of the learning at school.

  •   土木史 / History of Civil Engineering  
      平野 勝也  
      工  
       
       

    Google Classroomのクラスコードは工学部Webページにて確認すること。

    学部シラバス・時間割(https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html)

    1.目的:将来の土木構造物のあり方を考える基礎的教養として,土木技術や土木構造物は何を目指し,どの様に発展してきたのか,そして,それを創ったエンジニアはどの様に生きたか.その経緯と歴史的背景を通じ,土木構造物の現在と,技術者倫理を踏まえた目標とすべき技術者像に示唆を与える.

    2.概要:土木技術や土木構造物の発展過程を様々な事例を元に,社会的背景や技術的背景と,それをなしえた技術者像とを追う.前半は世界土木史,後半は日本土木史を中心に講義する.また,後半は技術・思想・技術者を中心に倫理も含め解説する.

    3.達成目標等:この授業では,以下のような能力を修得することを目標とする.

    ・土木の歴史を通じて,現代の土木技術,設計思想に対する洞察力を養う.

    ・土木の歴史的発展過程を理解し,歴史的土木構造物の価値に対する理解力を養う.

    ・土木の歴史を作ってきた技術者を通じ,自己の理想とする技術者像を模索する端緒とする.

    The class code for Google Classroom can be found on the Web site of

    the School of Engineering:

    https://www.eng.tohoku.ac.jp/edu/syllabus-ug.html (JP Only)

    1. Objective:

    As a basic education to consider the future of civil engineering structures, what are the goals of civil engineering technology and civil engineering structures, how have they developed, and how did the engineers who created them live? Through the history and historical background of civil engineering, the present state of civil engineering structures and the image of engineers that we should aim for based on engineering ethics will be suggested.

    2. Outline:

    This book traces the development process of civil engineering technology and civil engineering structures based on various case studies, the social and technological backgrounds, and the image of engineers who were able to achieve them. The first half of the lecture focuses on the history of world civil engineering, and the second half on the history of Japanese civil engineering. The second half of the lecture will focus on technology, thought, and engineers, including ethics.

    3.Goal of study:

    In this course, students will acquire the following skills.

    To develop insight into modern civil engineering technologies and design concepts through the history of civil engineering.

    To understand the historical development process of civil engineering, and to develop the ability to understand the value of historical civil engineering structures.

    To understand the historical development process of civil engineering and develop an understanding of the value of historical civil engineering structures.

もっと見る…