内容に類似性のあるシラバス

2260 件ヒット (0.012秒):

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      髙橋 原  
      文  
      6  
      後期 水曜日 5講時  

    とりわけ「死」の周辺において宗教者が果たしてきたケアの役割について現場経験から学ぶ。

    Students learn how religion has played the role of care for the people facing death.

  •   実践宗教学特論Ⅳ / Practical Religious Studies (Advanced Lecture)  
      髙橋 原  
      文  
      2学期  
      後期 水曜日 5講時  

    とりわけ「死」の周辺において宗教者が果たしてきたケアの役割について現場経験から学ぶ。

    Students learn how religion has played the role of care for the people facing death.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      谷山 洋三, 文学部教官  
      文  
      6  
      後期 金曜日 4講時  

    国内のスピリチュアルケアの議論に触れつつ、その多様性と課題を確認した上で、臨床宗教師が誕生した背景、スピリチュアルケアと宗教的ケアの相違、両ケアの共通性としての宗教的資源の活用など、ケア実践の具体像に迫るとともに、体験的ワークにより理解を深める。

    Discussing on spiritual care in Japan and confirming its diversity and challenges; such as the background of the birth of Rinsho-shukyo-shi, or interfaith chaplain, the difference between spiritual care and religious care, and the utilization of religious resources as the commonality of both cares, The students will explore the specifics of care practice and deepen their understanding through a workshop.

  •   実践宗教学特論Ⅱ / Practical Religious Studies (Advanced Lecture)  
      文学研究科教官, 谷山 洋三  
      文  
      2学期  
      後期 金曜日 4講時  

    国内のスピリチュアルケアの議論に触れつつ、その多様性と課題を確認した上で、臨床宗教師が誕生した背景、スピリチュアルケアと宗教的ケアの相違、両ケアの共通性としての宗教的資源の活用など、ケア実践の具体像に迫るとともに、体験的ワークにより理解を深める。

    Discussing on spiritual care in Japan and confirming its diversity and challenges; such as the background of the birth of Rinsho-shukyo-shi, or interfaith chaplain, the difference between spiritual care and religious care, and the utilization of religious resources as the commonality of both cares, The students will explore the specifics of care practice and deepen their understanding through a workshop.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      谷山 洋三, 文学部教官  
      文  
      5  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   応用死生学研究実習Ⅰ / Practical Studies on Death & Life (Advanced Field Experience)  
      谷山 洋三, 文学研究科教官, 髙橋 原  
      文  
      1学期  
      前期 木曜日 1講時  

    死生学的課題にとりくむ現場を参与観察するとともに、スピリチュアルケア実践の実習を行い、実習先・ケアチームの状況理 解、倫理的課題、ケア対象者のニードと対応、ケア提供者の責任と実践力を身につける。実習報告会(会話記録検討会など) では、他の履修者の実習内容から、実践の多様性とフレキシビリティを学びつつ、自己課題に向き合い、ケア提供者としての 自己の適性を明らかにする。

    Students participate and observe the clinical sites that deal with life-and-death issues and spiritual care. They improve the specific understanding of care team, ethical issues, needs and responses of the clients, responsibility and practical ability of care providers. In practice report sessions (including verbatim sesson, etc.), each student learns about the diversity and flexibility of practice from the reports of other students, faces self-goals, and clarifies their aptitude as a care provider.

  •   実践宗教学特論Ⅰ / Practical Religious Studies (Advanced Lecture)  
      谷山 洋三, 文学研究科教官  
      文  
      1学期  
      前期 金曜日 4講時  

    社会福祉の源流として、キリスト教など諸宗教の慈善活動がある。これらの慈善活動そのものは意義深いものであるが、時代性による限界もあって、人権意識や平等性に課題があった。そのような前近代的課題を克服することで、個人の自由を前提とした「社会福祉」が発展した。このような経緯を踏まえて、日本での仏教社会福祉史、バングラデシュの仏教徒と社会福祉活動、⻑岡⻄病院ビハーラ病棟、東日本大震災後の被災者支援活動などを例に、宗教と社会福祉の関係性について考察し、超高齢多死社会となる日本社会において、宗教が果たし得る役割について検討する。

    The source of social welfare is the charity activities of various religions, including Christianity. Although these charity activities themselves are significant, they are limited by the times, and there are issues with human rights awareness and equality. By overcoming such pre-modern challenges, "social welfare" based on individual freedom developed. Based on this background, we will consider the relationship between religion and social welfare, using examples such as the history of Buddhist social welfare in Japan, Buddhists and social welfare activities in Bangladesh, the Vihara Ward of Nagaoka Nishi Hospital, and support activities for victims after the Great East Japan Earthquake, and so on. We will examine the role of religion in Japanese society, which is becoming a super-aging death-ridden society.

  •   応用死生学研究実習Ⅱ / Practical Studies on Death & Life (Advanced Field Experience)  
      髙橋 原, 谷山 洋三, 文学研究科教官  
      文  
      2学期  
      後期 木曜日 1講時  

    スピリチュアルケアが提供される現場での実習と参与観察を行い、これに基づいてケーススタディによるレポート(会話記録 など)を作成・発表し、職掌の理解、倫理的課題の把握と分析、多職種チームアプローチの方法と意義、ケア提供者の責任と 倫理について、実践的な視点から考察する。実習報告会(会話記録検討会など)では、他の履修者の実践内容に基づいて、自 己の実践性について相互評価を行う。

    Students conduct the clinical training and observe the clinical sites where spiritual care is provided. They write and present reports (such as vervatim) based on this field experience, to grasp and analyze the ethical issues, multi-disciplinary team approach, and the responsibilities of the care provider; through practical perspective. In practice report sessions (including verbatim sesson, etc.), students evaluate his/her prformance each other through the reports.

  •   実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)  
      髙橋 原  
      文  
      5  
      前期 水曜日 5講時  

    死生観に関する文献を読み、日本文化における悲嘆とそのケアのありかたについて基礎的な知識を得る。 

    Students will read literature on the history and culture related to death and grief in Japanese cultural tradition.

  •   応用死生学研究実習Ⅳ / Practical Studies on Death & Life (Advanced Field Experience)  
      髙橋 原, 谷山 洋三, 文学研究科教官  
      文  
      2学期  
      後期 木曜日 2講時  

    応用死生学研究実習IIの実習に基づいて、感情の言語化、自分史の振り返り、自己開示・内省のワークショップを通して、自己のケア能力・姿勢・態度を検証・内省する。自己検証・内省を継続することにより、高度な実践力を養う。

    Each Student verbalizes own emotions and reflects on his/her own life history, in self-disclosure and introspection workshops. He/She reflects and evaluates his/her own care skills and listening attitudes through these group sessions, based on the field experience in Practical Studies on Death & Life II. They better improve practical skills by continuing self-evaluation and reflection.

もっと見る…