シラバスの表示

実践宗教学各論 / Practical Religious Studies (Special Lecture)

後期 金曜日 4講時. 単位数: 2. 担当教員/Instructor: 谷山 洋三, 文学部教官. セメスター: 6. 履修年度: 2024. 科目ナンバリング: LHM-RES308J. 使用言語: 日本語.

主要授業科目/Essential Subjects

実践宗教学各論

授業題目

スピリチュアルケア

Course Title (授業題目)

Spiritual Care

授業の目的と概要

国内のスピリチュアルケアの議論に触れつつ、その多様性と課題を確認した上で、臨床宗教師が誕生した背景、スピリチュアルケアと宗教的ケアの相違、両ケアの共通性としての宗教的資源の活用など、ケア実践の具体像に迫るとともに、体験的ワークにより理解を深める。

Course Objectives and Course Synopsis(授業の目的と概要)

Discussing on spiritual care in Japan and confirming its diversity and challenges; such as the background of the birth of Rinsho-shukyo-shi, or interfaith chaplain, the difference between spiritual care and religious care, and the utilization of religious resources as the commonality of both cares, The students will explore the specifics of care practice and deepen their understanding through a workshop.

学習の到達目標

公共空間で提供されるスピリチュアルケアについて、その理念と方法の理解を深める。

Learning Goals(学習の到達目標)

The purpose of this course is to help students better understand spiritual care provided in public spaces and its philosophy and methods.

授業内容・方法と進度予定

オンライン授業の場合は、ライブ配信で実施する。詳細は、Google Classroom に提示する。
第1回:オリエンテーション
第2回:チャプレンとビハーラ僧
第3回:「臨床宗教師」の誕生
第4回:生活の中にある心のケア
第5回:スピリチュアルペイン
第6回:スピリチュアルな探求
第7回:「支える」「気づいてもらう」スピリチュアルケア
第8回:「新しい枠組みを作る」「無力による」スピリチュアルケア
第9回:宗教的資源の活用
第10回:宗教的ケア
第11回:臨床宗教師の可能性
第12回:臨床宗教師の資質
第13回:ワークショップ「死の体験」
第14回:ワークショップ振り返り
第15回:まとめ

Class Schedule and Activities(授業内容・方法と進度予定

If this class is given by online, we have live discussion. See the detail on Google Classroom.
1) Orientation
2) Chaplain and Vihara Priests
3) The birth of "Rinsho-shukyo-shi"
4) Kokoro-no-Care of in daily life
5) Spiritual Pain
6) Spiritual Quest
7) Spiritual care "to Support" and "to Get noticed"
8) Spiritual Care "to Creating a New Framework" and "of Skillless"
9) Utilization of Religious Resources
10) Religious Care
11) Possibility of "Rinsho-shukyo-shi"
12) Quality of "Rinsho-shukyo-shi"
13) Workshop "Death Experience"
14) Review of the Workshop
15) Summarizing the Course

成績評価方法

授業時提出の小レポート[50%]、発表・授業への取り組み[50%]

Grading Plan(成績評価方法)

Short Essays on Each Class 50%, Presentations and Class Participation 50%

教科書および参考書

教科書:谷山洋三『医療者と宗教者のためのスピリチュアルケア』中外医学社、2016年
参考書:瀧口俊子・大村哲夫ほか編著『共に生きるスピリチュアルケア』創元社、2021年

授業時間外学習

授業内で指示する。

実務・実践的授業/Practicalbusiness※○は、実務・実践的授業であることを示す。/Note:"○"Indicatesthe practicalbusiness

 これと関連したシラバス 学務情報システムで確認
このシラバスを共有